Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 68 van 104 EersteEerste ... 1858666768697078 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 671 t/m 680 van 1037
    Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Han S Bekijk bericht
    Dat kun je nergens leren, je kunt je laten helpen door mensen met veel ervaring, maar het is een aangeboren talent, net als topvoetbal en formule 1.

Overigens vind ik het altijd heel moeilijk om de FOH mix en daarnaast nog vier monitormixen te doen, maar het is redelijk te doen als de band niet aan de versterkerknoppen gaat draaien onder de gig.
    Misschien heb je het over iets anders maar dat vind ik wel erg zwart-wit. Natuurlijk kun je leren dat je van tevoren de rider door moet nemen, de microfoons checken voordat de band er staat en je mixer al op orde hebben voor de soundcheck. Of je het goed doet en hoe snel je ermee klaar bent is wat anders en daar heeft talent een hoop mee te maken. Maar het lijkt mij ook grotendeels ervaring. Ook zonder talent kun je een hele hoop dingen leren.

Standaard

Waar je talent voor nodig hebt is analytisch luisteren; het vermogen om in een mix alle elementen afzonderlijk te beoordelen. Zonder ervaring heb je aan dat talent trouwens ook niks, je moet wel weten wat er mogelijk is. De rest is gewoon een kwestie van leren, hetzij in de praktijk, hezij op een opleiding.

Ik weet nog, toe ik een jaar of 18 was, vrienden van me opeens als ze stoned waren, alle instrumenten in de muziek afzonderlijk hoorden. Dat snapte ik nooit, want dat kon ik al.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nielsje
    Ik snap niet waarom al die metalbands altijd doodshoofden gebruiken.
    Ik vind schoonmoeders veel enger.
    www.aardappeleters.net
    www.sleepwalkers.nl
    Te koop:
    Richwood Hollow body, dikke jazzbak.
    Yamaha APX-SPL II, elektro-akoestische gitaar.

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pupanus1 Bekijk bericht
    Wij treden best regelmatig op in de Popcentrale in Dordrecht, heel klein podium waar ook nog palen op staan. Dus geluid dat direct uit de versterker komt hoor je al bijna niet omdat die tegen een paal aan staat te blazen.

Maar het gekke is dat altijd als wij daar soundchecken en dan een totaal spelen we elkaar perfect horen en ik mezelf ook goed hoor. De zaal mix klinkt dan ook gewoon goed.

Maar zodra we echt moeten spelen hoor ik mijn eigen gitaar geluid gewoon totaal niet. De zaal mix is dan gewoon nog goed, maar ik hoor mezelf gewoon praktisch niet. De zang, andere gitaar, bas en drums hoor ik dan wel.

De drummer hoort mij vaak ook niet meer dan en dat is wel eens vervelend omdat hij mijn partijen wel goed moet horen.

Waar zou dit door kunnen komen?
    Daar kunnen een paar oorzaken debet aan zijn, zoals al gezegd is de aanwezigheid van publiek sterk van invloed op de akoestiek. Van het zaalgeluid dat tijdens de soundcheck vanuit de zaal op het podium reflecteerde hou je met publiek slechts het laag over. Daar zit ook nog eens een paar ms vertraging op en dat zorgt al snel dat je een brei van geluid hoort.
    Publiek maakt ook geluid, een beetje rumoerig publiek komt al snel boven de 80 dBA waardoor je de details al snel niet meer hoort.
    Het enige dat je zou kunnen proberen is de gitaarversterker op oorhoogte plaatsen en er niet te ver vandaan staan. Ik neem aan dat de drummer zijn eigen monitor heeft?
    Overigens is het mixen in kleine zaaltjes veel moeilijker dan op een groot buitenpodium, daar staan de muzikanten veel verder uit elkaar en is het verschil tussen het geluidsniveau op het podium en het veld veel groter.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door EuroCinema Bekijk bericht
    Ik zie wat mogelijkheden:
    - In elk geval verandert de akoestiek van de zaal op het moment dat er publiek staat. 100 man met winterjassen aan heeft een flinke dempende werking. Ik merk in sommige zalen wel eens dat ik naarmate het drukker wordt, wat meer reverb nodig heb.

- De rest van de band gaat stiekem harder als het optreden begint en jij als enige netjes niet.

Als ik moest gokken, koos ik voor optie 2
    Of iedereen houdt zich tijdens de soundcheck een beetje in, en gaan met het optreden helemaal los (gebeurt vooral met drummers en zangers).
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

Standaard

optie drie is de invloed van adrenaline.
    Op het toneel onder invloed van spanning/stress gaat de adrenaline stromen. Een onderdeel van de gevolgen is dat je hypergefocust raakt. Je bwustzijn zal zich afsluiten voor externe factoren. Als je dan druk bezig bent met gitaarspelen zullen andere signalen (in dit geval dus ook "het gedoe van medebandleden") onderdrukt worden.

Dat f**kt nogal met de perceptie van je podiumgeluid. De invloed van adrenaline wordt nogal onderschat door muzikanten.

Als je merkt dat je nogal stevig loopt te hyperen voor optredens zijn ontspanningsoefeningen beter voor het podiumgeluid. Ik weet dat ik nu als een hippie klink maar ik meen het echt.

http://members.ziggo.nl/showband/adrenaline.htm
    te koop: westone pantera en ibanez artfield AFD-40

Standaard

Ik kom even inhaken.

Bij laatste optreden was er een geluidsman die ruim de tijd aan het nemen was om ons te soundchecken en liet er zelfs zijn eten bijna een half uur voor koud worden! ik stond er een beetje van te kijken want bij het optreden hiervoor weigerde de geluidsman daar van zijn stoel te komen totdat hij eten had gehad. Terwijl al eerder was aangekondigd dat het eten later zou komen... maar goed

ik had een full stack voor de verandering: 2 marshall 1960, vintage versie. Dus ik had ze aangesloten maar niet de volumeknop van mn 50/50 buizen eindversterker aangepast terwijl ik normaal altijd over een enkele kab speel... lekkere binnenkomer dus.
    Dus ik pas mijn volume aan, draai me om en krijg een duim omhoog. Mooi. Dan valt me ineens op dat er een gigantische bak galm uit komt (ik had het inderdaad een beetje omhoog gedraaid de dag ervoor en de instellingen per ongeluk opgeslagen op mn tc electronic)
    dus, dat ook snel aangepast maar ik was lekker bezig

Daarna, ik sta een beetje te spelen. Wat lage akkoorden, wat hoger... paar melodietjes, korte shred. Ik denk nog: ze klinken nog best goed die cabs, staat de geluidsman in een keer naast me.
    "Ja, hier klinkt het wel goed... maar in de zaal mis ik echt een beetje body" zegt ie.
    Dus ik (yes, draadloos) het podium af en inderdaad... vrij schel, wel genoeg sublaag maar toch ielig ofzo.
    "Euhmmm... we gaan maar eens aan de knoppen van je versterker draaien" zegt hij dan.
    dus ik reageer: "maar als het op het podium toch goed klinkt?"
    hij weer: "nee, wat er uit je versterker komt is niet te vergelijken met hoe het uitversterkt in een grote zaal klinkt. Op jouw slaapkamertje klinkt het misschien goed, maar hier is heel anders."

Ik probeer nog een opmerking te maken over de plaatsing van de mics, maar hij was al zo behulpzaam geweest. Dus ik dacht: laat hem zn gang maar gaan, misschien tovert hij wel een gigantisch lekker geluid uit mijn versterker en dan ben ik ook blij.

Dat was wellicht een kleine vergissing... ik heb een mesa quad en de beste man begon al meteen de grafische eq te verschuiven voor mijn clean kanaal ipv wat ik voor lead gebruik. Toen hem duidelijk was dat het twee kanalen per 'horizontale channel strip' zeg maar waren, dook hij op de treble, bass en mid knoppen van het juiste kanaal.
    Maar bij mesa (de Quad iig) werken deze knoppen anders dan bij de meeste andere amps. Dus het ging helemaal nergens over...
    Toen ging hij maar aan de haal met de 'lead drive', de distortion. Hij draaide hem terug van 7 naar 3.
    "Ja. Speel nu maar."
    "Veel beter, hier komt het er misschien niet helemaal uit. Maar ga maar eens in de zaal staan."

Ik spring weer van het podium af en... tja, hij had wel een beetje gelijk. Op de een of andere manier had ik iig een stuk meer distortion uit de speakers van de zaal dan uit de versterker. Toch was het nog een beetje weinig, ik miste wel wat agressie zeg maar. Die lead drive mocht dan toch weer wat omhoog... nadat de bassist zei: "het klinkt hier een stuk beter dan op het podium, daar klink je echt ruk" besloot ik dat het maar tijd was om de soundcheck af te ronden en te gaan eten.

Later die avond traden we op en ik hoop echt dat het geluid in de zaal beter was dan op het podium... gevoel alsof ik constant de volumeknop van de gitaar niet helemaal open had staan. Stel je voor: een rustige opbouw van drums en dan, een normaal gesproken, brullend E powerchord die de zaal in wordt gestuurd. Maar die nu niet eens meer genoeg sustain heeft om het tot de helft van de volgende aanslag te redden.
    Ik had niet gedacht dat het andere geluid zo'n groot effect zou hebben op mijn spel, maar ik heb niet lekker gespeeld.

Die lead drive gaat vandaag toch weer omhoog. Dit moet toch ook met mic plaatsing op te lossen zijn? Ik heb er eerlijk gezegd niet echt op gelet maar wellicht dat hij bij beide cabs (2x sm57) de mic recht op de cone had staan ofzo?

sorry voor het lange verhaal
    Gibson LP Studio / '86 Jackson RR1 SD USA (blanke lak) / Ibanez RX (fout rood) / Gitaarluit
    Mesa Boogie Quad --> G-Major --> Peavey Classic 50/50 --> Marshall 1960A

Moderator

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door (V)etallica Bekijk bericht
    Die lead drive gaat vandaag toch weer omhoog. Dit moet toch ook met mic plaatsing op te lossen zijn? Ik heb er eerlijk gezegd niet echt op gelet maar wellicht dat hij bij beide cabs (2x sm57) de mic recht op de cone had staan ofzo?
    Dat ligt een beetje aan hoeveel van je amp daadwerkelijk over de PA ging. Ik weet niet hoe groot die tent is en hoeveel van die tent dus al door jouw amp op zichzelf werd "bediend". Als de mics niet zo hard gebruikt worden, maakt 't niet zo veel uit waar je ze plaatst.

Ik kan me voorstellen dat die vent 't podium niet opkomt om aan jouw knoppen te zitten als hij zelf werkelijk controle over dat geluid heeft. Die actie lijkt me logischer als het zaalgeluid voor jouw gitaar voor het grootste deel al uit jouw eigen cabs kwam pompen.
    En om eerlijk te zijn is een 50/50 amp over een full stack ook in een minder klein tentje al best rap meer dan genoeg .

De switch van clean naar (bakken) gain is vaker een probleem. Die bakken gain klinken idd best lekker op een halve meter afstand, maar 4 meter verder is dat geluid al tot een soort van ruis gereduceerd. Waar je wat cleanere geluid lekker door de mix heen blijft prikken (minder verschil over de meters heen), komt het high-gain op 'tzelfde volume plots niet meer echt door.

Ik weet natuurlijk niet of 't nu aan jouw geluid lag of aan die geluidsman of aan nog iets anders, maar ik weet wel dat 't vooral bij dat soort gain-zaken geen kwaad kan om zelf een goede manier te vinden om jezelf te horen zonder dat je de zaal op ruis-geluid trakteert. Dat kan met volume (hele band wat zachter), plaatsing van amps (zet een van je cabs aan de andere kant van het podium op jou gericht), etc....
    Je zal immers niet altijd (netjes) uitversterkt worden.

Misschien dat in veel kroegen waar je stack niet over de PA gaat je high-gain geluid achterin altijd al als ruis klonk.....
    Je kent dat beeld toch wel van die heel hard bewegende solo-gitarist zonder bijbehorend geluid? .
    Alpha Robot ... Brass Happy Punk Rock.
    https://alpha-robot.nl

thought 14: “Poor octopus — eight arms, but no hands. F— you, God!” (Matt Spencer)

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door showband Bekijk bericht
    optie drie is de invloed van adrenaline.
    Op het toneel onder invloed van spanning/stress gaat de adrenaline stromen. Een onderdeel van de gevolgen is dat je hypergefocust raakt. Je bwustzijn zal zich afsluiten voor externe factoren. Als je dan druk bezig bent met gitaarspelen zullen andere signalen (in dit geval dus ook "het gedoe van medebandleden") onderdrukt worden.

Dat f**kt nogal met de perceptie van je podiumgeluid. De invloed van adrenaline wordt nogal onderschat door muzikanten.

Als je merkt dat je nogal stevig loopt te hyperen voor optredens zijn ontspanningsoefeningen beter voor het podiumgeluid. Ik weet dat ik nu als een hippie klink maar ik meen het echt.

http://members.ziggo.nl/showband/adrenaline.htm
    Een beetje offtopic, maar toevallig had ik van de week wat links van die site bekeken. Thanks voor de informatieve stukken, ik vroeg me al af of ze van jou waren.

Het stukje over machtsblokken verwoorde precies de issues die we met de repetities hebben. Het heeft geholpen om de problemen te benoemen. Nogmaal bedankt!
    FLICKR

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kakihara Bekijk bericht
    En voor metuhl heb je toch minstens 100watt en 3 kanalen nodig en een hoop desoriëntatiependalen ?

Standaard

Die 50/50 is ook veel te veel, meestal gebruik ik hem mono over 1 kab en dan staat hij op 10 voor heel zeg maar. Over 2 kabs heb ik hem daarna teruggezet naar 10 over half... dat was zachter dan normaal tijdens repetities (sta ik wel naast drummer) maar dat vind ik op zich niet erg, als ik mezelf maar een beetje kan horen.
    - Ik ben ook op zoek naar iemand die wellicht een mesa 20/20 wil ruilen voor een peavey classic 50/50 -
    Dan kan ik ook de Quad output iets omhoog draaien...

Zonder zaalgeluid klonk mijn amp wel goed op podium als ik in de zaal stond, alleen veel te zacht. Als de geluidsman de gitaar over de FOH gooide was mijn full stack nergens op dat volume.

Aantal specs van de zaal:
    ----------------
    P.A.:
    * 6x DVA T4 Line Array (top)
    * 2x DVA T4 S20 (sub)

Monitoring:
    * 1x Midas Siena V400 TP
    * 2x Klark EQ Square One
    * 1x Klark DYN Square One
    * 8x Martin LE 700
    * 1x DB Technologies S10 (sub)

Front of House:
    * 1x Midas Verona V480 TP
    * 1x Klark EQ Square One
    * 1x Lexicon MPX1
    * 2x Yamaha SPX 2000
    * 1x TC D-Two·
    * 1x Klark DYN Square One

Venue:
    * 2x Kleedkamer
    * 2x Douche en Toilet
    * Afmetingen Podium: 7.5 x 5 x 1
    ----------------

Het was een vrij smalle zaal, maar wel heel diep... geen idee hoeveel personen erin kunnen.
    Gibson LP Studio / '86 Jackson RR1 SD USA (blanke lak) / Ibanez RX (fout rood) / Gitaarluit
    Mesa Boogie Quad --> G-Major --> Peavey Classic 50/50 --> Marshall 1960A

Senior Member

Standaard

Afgelopen optreden hadden we een vriend (en bandlid) van ons als geluidsman gevraagd. Weinig ervaring, maar zeer muzikaal en leergierig.

De soundcheck verliep hier en daar een tikje chaotisch omdat we met z'n allen niet heel veel verstand hadden van hoe alles aangesloten moest worden (dat krijg je als je het helemaal zelf organiseert), maar verder vond ik het wel echt heerlijk. Totaal niet arrogant, maar juist heel behulpzaam. Blijkbaar zag de bassist het iets anders, want die zette zijn monitor na het 1e nummer uit. Maar goed, die let toch bijna alleen maar op de drums, die je toch wel prima hoorde.

Ik vraag me af of ik zo positief ben omdat het een vriend is, maar ik ben in elk geval blij dat je ook gewoon kunt optreden zonder te vloeken op de geluidsman...

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten