super bedankt weer nico! Is het niks voor jou om een boek te schrijven? haha. Je kunt het in ieder geval goed duidelijk uitleggen.
super bedankt weer nico! Is het niks voor jou om een boek te schrijven? haha. Je kunt het in ieder geval goed duidelijk uitleggen.
Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
Te koop: niets
Teveel werkEen keer mijn levensloop mogen opschrijven voor een coach.... dat werden 67 bladzijdes over de eerste 45 jaar.... toen vond ik het wel weer ff genoeg.....
Maar zonder dollen.... Vergis je niet in dat soort dingen. Nu is het een stukje schrijven adhv. een vraag. Electronica in de 70ér jaren en daarna eigenlijk alleen ICT en Management opleidingen en trainingen gehad. Dus dat is ook voor een groot deel verdampt (ergens verstopt in die grijze massa). Maar een groot gedeelte komt uit gewoon puur redeneren wat er gebeurt en dan kan je de rest gewoon invullen.
Dat is altijd wat ik hoop dat de mensen zelf ook gaan doen. Dan ga je dus "zien" wat er gebeurt. En verder gewoon basaal expermenteren met een buis en scope en toonfiets erbij.
Ja het is idd goed beredeneren maar vooral de wet van ohm goed toepassen. Ik wil nog welleens iets door elkaar gooien wat betreft spanningen. Soms wat moeite om de juiste spanningen, stromen en weerstanden in te vullen om het goede resultaat te krijgen zeg maar.
Maar goed. Wij krijgen op school helaas alleen maar de basis. En ik was al blij dat we condensatoren hebben gehad en scheidingsfilters enzo. Dat beslaat ook een klein gedeelte weer van de amp.
Ik ben van plan om eerst dit versterkertje eens werkende zien te krijgen. en misschien dan eens beetje marktplaats in de gaten houden voor een scope en tonegenerator. Misschien kan ik op school wel een oud model overkopen als ze nieuwe krijgen.
Precies, daar sturen we ook een beetje op aan. Het is niet zo moeilijk om alle gestelde vragen voor je uit te kauwen maar daar leer je nix van en geeft achteraf ook absoluut geen voldoening. De bedoeling van de discussies in het forum is om vragende zelfbouwers een beetje in de goede richting te prikkelen maar uiteindelijk moet je toch zelf nadenken.
Frans.
Ik heb even wat zitten rekenen maar zouden jullie even mee willen kijken of het klopt wat ik gedaan heb.
Ik had op internet gevonden dat je de bias stroom kan berekenen door het vermogen van de buis te pakken en dit te delen door de Ua. Dit geeft 30/310=96,8mA. 80% daarvan is 77,4mA. (dit lijkt me redelijk veel als het meestal maar 45mA ofzo is)
Spanningsval is dan 7,66V.
Als ik dan ga kijken in de grafiek (6L6GC) bij 310V en 77,4mA kom ik met grid tussen de 30 en 35 volt dus ik heb -33V genomen.
Maar als ik dan uitreken zoals bij nico in de post word de B+ spanning 310+33+7,66 en dat is 350V dat red ik niet. dus waarschijnlijk zal de Vak lager worden rond de 280V en dan word de grid ongeveer -30V.
Als ik dan de kathode weerstand uitreken zou dat 390ohm ongeveer.
Maar als ik uitreken wat de versterking word krijg ik. 280*0.077=21,56watt. Ik heb maar een 15watt uitgangstrafo dus dat ga ik ook niet redden denk ik of word dat nog lager?
Als ik onzin uitkraam of er klopt iets niet hoor ik het graag natuurlijk.
Die stelling klopt, immers P=u*I hieruit volgt dat I=P/U waarin U natuurlijk wel Uak is en niet Ub. Je hebt dan de maximale stroom voor de buis uitgerekend.
De reden van jouw hoge stroomwaarde is de lage voedingsspanning. Meestal is de voeding rond of boven de 400V en daar hoort een lagere stroom bij (P=U*I) wil je het vermogen gelijk houden.
De berekening van je versterking kan ik even niet volgen. Waarschijnlijk bedoel je het uitgangsvermogen. Dit is afhankelijk van de maximale uitsturingen en zal nooit meer zijn dan de Uak. Bij de maximale uitsturing zal je voedingsspanning ook nog eens flink inzakken. Het beste kun je met de scope kijken tot hoever je kan gaan. Je meet dan de toptop waarde van de sinus aan de uitgang. Deel deze waarde door 2 (is topwaarde) en dan door 1.41. Nu heb je de effectieve waarde van de uitgangsspanning. Het vermogen bereken je nu met U^2/R.
Als je trafo maar 15Watt is ga je zeker niet hoger uitkomen zonder hem in gevaar te brengen. Wat je er ook voor buis aanhangt. Ga je hem te zwaar belasten wordt hij te heet en stort het vermogen in. Net als bij een te zwaar belaste voedingstrafo. Maar geen angst, het uitgangsvermogen bedraagt ongeveer de helft van het vermogen van de buis. In jouw geval dus 15Watt.
Frans.
Laatst gewijzigd door cluseau; 9 juli 2010 om 23:26
Mijn ervaring met klasse A amps en dit soort spanningen is dat je blij mag wezen als je 20-25% effectief vermogen eruit gaat pompen. M.a.w een wattje of 8-10.
Maar je kan het theoretisch uitrekenen. Als je uitgaat van de primaire impedantie en je signaal grootte op de ingang weet je waartussen (G1 spanningen) het signaal zal bewegen. Immers Bias + signaal geeft je top en bodem aan van je signaal.
Als je dat opzoekt in de grafiek, kun je zien wat de minimale en maximale stroom wordt door de OT.
De stroom x de Z (primaire impedantie) geeft je pieken (boven en onder ) aan van het primaire output signaal.
Het verschil is de feitelijke swing van je signaal door de OT naar de secundaire wikkeling.
Dan kun je met de wikkelverhouding primair naar secundair bepalen wat de spanning ongeveer zal zijn op de secundaire wikkeling. Die gedeeld door de impedantie van de speaker geeft de stroom aan. Die weer in het kwadraat x de speaker impedantie is het vermogen.
Voor de wikkelverhouding geldt:
Zp / Zs = Wp^2 / Ws^2
Stel: Zp = 10K, Zs = 8 ohm dan geldt:
10000 / 8 = Wortel (1250) = 35 (ongeveer).
Als je een swing zou krijgen van 200V dan heb je op de secundair een swing van 200 / 35 = 5.7V
impedantie is 8 ohm dus I = 5.7 / 8 = 0.71A
P = I^2 x R = 0.71^2 x 8 = 4W.
Zou je een theoretische swing van 300V kunnen krijgen (zou er trouwens niet op rekenen) dan is het uitgangs vermogen : 9.1W
De kunst wordt een instel punt te vinden waar je de maximale swing kunt halen en niet gelijk je buis opbrand.
De rest van de energie die niet naar de uitgang gaat is warmte... Vandaar dat buizen ook in klasse A veel heter zijn dan AB.
Dus de beredenering die ik gedaan heb om de kathode weerstand te berekenen klopt wel als ik een toerijkende voeding zou hebben?
Echter zal er bij mij maar max 320V B+ op komen te staan.
Er valt een volt of 7 over de uitgangstrafo dus dan heb ik 313V anodespanning.
Hoe kan ik dan mijn Vak (of Uak) berekenen zonder dat mijn kathode weerstand bekend is? Want dan weet ik niet welke spanning er op de kathode staat dus weet niet wat er overblijft in de buis.
Nico bedankt voor je uitleg over de uitgangtrafo. Ik snap nog niet helemaal juist wat je doet maar daarvoor moet ik het nog even goed bekijken en wat aan proberen te rekenen zelf.
Ik had nog wel een vraagje over je uitleg op vorige pagina over kathode weerstand uitrekenen. Je zegt je kiest een biaspunt. Bijvoorbeeld -8V. Maar hoe kies je dat? Kan dat gewoon een willekeurige waarde zijn op de verticale as van de anodespanning die ik erop zet? Ongeacht welke stroom daaruit gaat volgen?
Je kiest toch een bias punt waar een bepaalde biasspanning bij hoort. Deze biasspanning is de spanning welke over je kathode weerstand moet vallen. Je weet ook de gelijkstroom weerstand van de trafo dus ook daar is het spanningsverlies te berekenen. Blijft over Uak.
Tip:
Belast even je voeding met zo'n 70 mA door er een weerstand aan te hangen. Je weet dan iets nauwkeuriger hoe je voeding reageerd op de belasting. Je Ub in bedrijfstoestand is dan minder vaag. De theoretische berekening is handig maar naar mijn mening zitten er teveel vage gebieden in om er van op aan te kunnen. Het blijft benaderen.
Bovenstaande kan trouwens wel wat korter:
5.7V ^2 / R is ook 4W
Frans.
Laatst gewijzigd door cluseau; 10 juli 2010 om 11:49
Favorieten/bladwijzers