Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 17 van 33 EersteEerste ... 7151617181927 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 161 t/m 170 van 326

Discussie: AX84 amp project

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thiez Bekijk bericht
    Ik heb al even zitten zoeken naar schema's maar bijna alle single ended amps zijn gewoon kathode bias met een enkele kathodeweerstand.
    Zou jij dat dan ook maar niet doen? Lijkt me wel verstandig om het een beetje simpel te houden.

Wat de trafo betreft zijn er twee (on)mogelijkheden.

1 de gloeiwikkelingen in serie zetten en dmv een spanningsverdubbelende gelijkrichter op 34V brengen, dat zou moeten werken.

2 Je hebt een hsp wikkeling met middenaftakking wat wil zeggen dat je één van de fasekanten ook negatief kan gelijkrichten. Nadeel is de hoge spanning welke daar uitkomt waardoor je een heel eind moet zakken dmv een grote spanningsdeler.

Je kan je ook gewoon aan de kathode bias houden en deze omschakelbaar maken. Als je een vaste weerstand neemt met een niet al te warme instelling kun je een tweede weerstand daaraan parallel schakelen dmv een switch om zo de instelling warmer te maken. Je kan zelfs met een tweede schakelaar die truc nog een keer doen. Je berijkt dan dat je vier mogelijkheden hebt met twee schakelaars.

Bovendien ken ik niet veel amps welke zonder naar een ampdokter te gaan vier verschillende biasstanden kunnen gebruiken.

KOUD
    NORMAAL
    WARM
    HEET .

Frans.
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Senior Member

Standaard

Denk dat ik het idd eerst maar eens simpel houd. Het is pas mijn eerste amp. en zoals je wel merkt heb ik er nog niet heel veel kaas van gegeten. (jaja grapjes over kaas eten en een vettige amp zijn bij deze cliche).

Maar hoe ga ik de grafiek van de 6L6GC buizen precies aflezen? Want bij de preamp teken je een loadlijn en ga je in lineair gebied zitten maar dat werkt bij deze buizen anders vermoed ik?
    Ik heb een anode spanning van 310V (waar ik vanuit gegaan ben). en berekend op 58mA.
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

Senior Member

Standaard

Maar hoe ga ik de grafiek van de 6L6GC buizen precies aflezen? Want bij de preamp teken je een loadlijn en ga je in lineair gebied zitten maar dat werkt bij deze buizen anders vermoed ik?
    Ik heb een anode spanning van 310V (waar ik vanuit gegaan ben). en berekend op 58mA.
    Klopt, de loadlijn loopt hier verticaal als ik me goed herinner. Ik denk dat Nico je dat zo kan uitleggen. Wacht even op zijn reactie. Kom je er niet uit ga ik wel in de donkere archieven kijken hoe dat ook al weer ging .

frans.
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Senior Member

Standaard

De loadlijn loopt inderdaad practisch verticaal. Immers de DC weerstand zal iets van 100 ohm zijn waarschijnlijk. Echter op het moment dat je signaal toevoegd, krijg je tevens het AC component en die heeft itt een gewone weerstand een variabele Z. De primaire spoel heeft een bepaalde impedantie bij een bepaalde frequentie en load. Ik weet niet waarop de impedantie is afgegeven (frequentie) door de fabrikant. Maar ik vermoed op 1kHz.
    Z = 2 * PI * L *C.
    100% is dit niet omdat de speaker impedantie ook veranderd (zie een grafiek van een luidspreker).

Enne "nico zo uitleggen".... Wou dat het waar was
    Nico

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nico verduin Bekijk bericht

Enne "nico zo uitleggen".... Wou dat het waar was
    Ik zei ook "denk" .

Maarehhh hoe kunnen we thiez verder helpen? Ik meen me te herinneren dat je twee loadlijnen moet hanteren. De gewone weerstand loadlijn in de vorm van de door de fabrikant opgegeven Z en de verticale DC loadlijn. Moet ik voor naar het archief achter de spinnewebben enzo, hoop dat ik die theorie nog kan vinden. Ontwerp trekt mij niet zo en krijg meer een kick van de ogenschijnlijk onoplosbare storingen en vage klachten .

Frans.
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Ik zei ook "denk" .

Maarehhh hoe kunnen we thiez verder helpen? Ik meen me te herinneren dat je twee loadlijnen moet hanteren. De gewone weerstand loadlijn in de vorm van de door de fabrikant opgegeven Z en de verticale DC loadlijn. Moet ik voor naar het archief achter de spinnewebben enzo, hoop dat ik die theorie nog kan vinden. Ontwerp trekt mij niet zo en krijg meer een kick van de ogenschijnlijk onoplosbare storingen en vage klachten .

Frans.
    Tja je kan gewoon uitgaan van de loadlijn zoals gegeven in de specs van de trafo.
    Die zou ik gebruiken. Verder kun je er succesievelijk van uitgaan dat geen trafo exact de specificaties haalt. Ik zou niet vreemd opkijken als je een afwijking van 10-15% tegenkomt. Het blijft dus benaderen.

Maar trek maar eens een lijn vanaf de B+ met een Z van de OT.

En ga van daar uit rekenen.
    Nico

Senior Member

Standaard

Nico en frans wederom bedankt weer!
    Hoe berekenen jullie op voorhand de kathode weerstand? Aangezien dit zo ver weg gezakt is bij jullie is het niet vaak nodig. Komt dit omdat jullie weinig doen met kathodeweerstand bias of is er een andere manier om deze te bepalen? Of doen jullie het in eerste instantie uit ervaring en gaan later meten om het te finetunen?
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

Senior Member

Standaard

Nico en frans wederom bedankt weer!
    Hoe berekenen jullie op voorhand de kathode weerstand? Aangezien dit zo ver weg gezakt is bij jullie is het niet vaak nodig. Komt dit omdat jullie weinig doen met kathodeweerstand bias of is er een andere manier om deze te bepalen? Of doen jullie het in eerste instantie uit ervaring en gaan later meten om het te finetunen?

Even voor mijzelf sprekend, ik doe hoofdzakelijk reparatie's en houd me niet meer bezig met ontwerp. Ooit 30* jaar geleden (ik was toen 13 jaar) mijn eerste EL34 balans gitaarversterker gebouwd en daarna nog een zooitje. Als ik nu iets zou moeten bouwen (komt binnenkort als ik de tijd kan vinden) pak ik een bestaande datasheet van de buizen fabrikant waar de meeste data al voor je is uitgerekend. Zij hebben er meer verstand van dan ik . Als het achteraf niet naar je zin is kun je altijd nog finetunen. Je kan ook zoals in eerdere post staat je kathode bias schakelbaar maken in een aantal gradatie's.

Frans.

edit
    * fuck, dat is al 40 jaar geleden!
    /edit
    Laatst gewijzigd door cluseau; 9 juli 2010 om 10:29
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Senior Member

Standaard

Eigenlijk recht toe recht aan.

• Je bepaald eerst het bias punt waarop je wilt instellen. Dus de verticale lijn bij de voedingsspanning (B+) waarop je gaat werken en kies de spanning die je wilt gebruiken.
    • Bepaal de dissipatie die je wilt hebben. Bij klasse A zou ik voor rond de 80% gaan. Dit bereken je door de stroom te nemen die bij jouw gekozen bias punt hoort.
    • Stel je wilt op -8V instellen, Vak = 300V (spanning tussen Anode en kathode). Op de grafiek (zie: http://www.jj-electronic.com/pdf/EL84.pdf) zie je dan een stroom van rond de 40mA.
    • Ptot (anode disssipatie) is rond de 300*0.04 = 12W. Je zou denken wat aan de hoge kant. Echter de werkelijke stroom zal wat lager uitpakken omdat straks door de kathode ook de G2 stroom gaat lopen waardoor de kathode spanning hoger uitpakt en de bias spanning wat minder wordt.
    • De bias spanning = kathode spanning (immers de G1 heeft een referentie aan GND en de kathode wordt positief tov GND.
    • Vk = dus -8V. Ik = 40mA => R = 8/0.04 = 320 ohm.
    • Over de trafo valt ook nog een spanning van (stel Rspoel = 100 ohm) 0.040mA * 100 = 4V. B+ mag dus 300+8+4 = 312V zijn.
    M.a.w. een B+ van rond de 320V is prima omdat:

• De stroom door de kathode zal rond de 44-45mA zijn (ik neem meestal 10% van Ia voor Ig2).
    • Hierdoor wordt de spanning op de kathode al gauw 9V.
    • De dichtsbijzijnde waarde voor Rk = 330 ohm (zit je ook hoger)
    • De grafieken geven gemiddelden aan. in de praktijk is er nogal wat variatie tussen buizen (NOS en huidige productie) tot wel 30-50% (ooit 600 stuks NOS 6V6 gemeten).
    Mocht je nu toch uiteindelijk in de praktijk toch vinden dat hij te warm staat, kun je het temperen door de kathode weerstand te vergroten (390 ohm, 470 ohm etc). Let wel op het vermogen van de weerstand (Uk * Ik). neem liever een dikke weerstand dan een net op het randje type. en monteer deze zodanig dat hij niet gelijk op het bordje zit maar zwevend (kan nog wel eens warm worden).

Verder kun je nog wat spelen met de G2 weerstand door deze te vergroten daarmee daalt het uitgangsvermogen ook. Immers een vergrote G2 weerstand verlaagd de G2 spanning verminderd dus de versnelling van de electronen en verminderd de stroom wat.
    Nico

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    E
    * fuck, dat is al 40 jaar geleden!
    /edit
    Wat die fuck? stakkert...
    Nico

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten