Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 11 van 13 EersteEerste ... 910111213 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 101 t/m 110 van 123

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mattia Bekijk bericht
    Nou, ik zou denken: gewoon met poeilies aan de haal! Diameter van of 1.2 x groter (voor 1500) dan de doelpoelie, of 0.6 keer (voor 2800). 't is toch een lineare verhouding, en precies 1780 is niet nodig.
    Idiaal moet het toerental van de polijst-as zo tussen de 800 en 900 tpm draaien. Wat is een "doelpoelie"? En wat zijn de maat(en) in diameter voor de poelie die aan de as van de motor moet zitten, en wat is de maat(en) in diameter voor de poelie die op de polijst-as moet zitten? Er van uitgaande: dat het of de 1500 tpm of 2800 tpm motor is die je gebruikt? Sorry, maar ik weet nog niet goed hoe dit berekend word.
    Laatst gewijzigd door Marcel61; 11 november 2009 om 16:53

Senior Member

Standaard

Het is heel makkelijk: Als beide poelies even groot zijn draaien ze even snel. Als de omtrek van één poelie 2x de omtrek van de andere is draait die half zo snel. 4x een kwart etc.
    Dus kan je berekenen wat de verhouding tussen de poelies moet zijn. Stel de motor draait 1600tpm en je wilt dat de buffer 800tpm draait, dan moet de poelie van de buffer 2x de omtrek hebben van de poelie van de motor.
    {EDIT}: Ging dit topic niet over de pannenkoek van Ewout??
    Laatst gewijzigd door oigun; 11 november 2009 om 17:17

Standaard

Zo simpel is het...maar ook weer niet... Je nl kan in de behuizing van een polijst-as buffer geen 4x grotere poelie kwijt...die diameter past daar niet in. Vandaar dat je toch een 1600 à 1700 tpm motor nodig hebt.

O, en als Ewout bezwaar heeft dan stoppen we er toch gewoon mee?

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Marcel61 Bekijk bericht
    Zo simpel is het...maar ook weer niet... Je nl kan in de behuizing van een polijst-as buffer geen 4x grotere poelie kwijt...die diameter past daar niet in. Vandaar dat je toch een 1600 à 1700 tpm motor nodig hebt.

O, en als Ewout bezwaar heeft dan stoppen we er toch gewoon mee?
    Nee, maar je kan wel gewoon een poelie van half of kwart zo
    groot op de motoras. Dus een motor van 2800 gaat indedaad zwz te snel (heb nu zelf dat probleem, heb een motor met toerental 2800 en een lmi buffer station, maar dat gaat nog steeds veelst te snel). De relatie is gewoon lineair, omtrek is namelijk gewoon pi keer de diameter van een cirkel. Dus verdubbel je de diameter, verdubbeld de omtrek.

Motor van 1400 is prima te vinden en biedt een prima oplossing.

M.

Standaard

OK, dus wat jij zegt is: je neemt een 1400 tpm motor, een kleine diameter poelie op de as van de motor en je gebruikt bv maar een kwart grotere poelie op de polijst (staion) as ? Dan gaat de snelheid niet gedeelt door bv 2 = 700 tpm maar door een kwart en dan moet je uitkomen op 1050 tpm (wat te snel is, maar 't is maar een voorbeeld)?
    Laatst gewijzigd door Marcel61; 11 november 2009 om 19:36

Senior Member

Standaard

Ach, op zich vind ik het wel leuk dat mijn topic zoveel losmaakt. Vooral mijn zoektocht naar de perfecte afwerking van de lak.

Binnenkort krijg ik een wondermiddeltje binnen dat (als ik de verhalen moet geloven) het aanschaffen van een polijstmachine overbodig zal maken. Later meer daarover.

Ewoud.

Senior Member

Standaard

Aangezien ik nog niet van plan was om een polijstmachine aan te schaffen spreken wondermiddelen mij zeer aan.

Ik ben erg benieuwd !!!
    Mijn website: Aiko Timmer's Guitar Pages :: Facebook
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ..., je ben een kanjer maar "Ike lul" klinkt gewoon hééél goed

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Marcel61 Bekijk bericht
    OK, dus wat jij zegt is: je neemt een 1400 tpm motor, een kleine diameter poelie op de as van de motor en je gebruikt bv maar een kwart grotere poelie op de polijst (staion) as ? Dan gaat de snelheid niet gedeelt door bv 2 = 700 tpm maar door een kwart en dan moet je uitkomen op 1050 tpm (wat te snel is, maar 't is maar een voorbeeld)?
    Waar haal jij die vereiste snelheden van polijstmachines vandaan?
    Alle polijstmachines die ik kan vinden hebben een snelheid van 2850opm met een polijstschijf van 200mm tot over de 3000opm met een polijstschijf van 100mm. Het risico van "verbranden" van je lak heeft te maken met de wrijvingswarmte dat hoger wordt naarmate de kracht wat je met je werkstuk tegen de polijstschijf aandrukt.

Standaard

wellicht heb je bij het ideale toerental niet het gevaar van verbranden hoe hard of stevig je je gitaar tegen de schijf drukt....

gr

@je

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door snaarplukker Bekijk bericht
    Waar haal jij die vereiste snelheden van polijstmachines vandaan?
    Alle polijstmachines die ik kan vinden hebben een snelheid van 2850opm met een polijstschijf van 200mm tot over de 3000opm met een polijstschijf van 100mm. Het risico van "verbranden" van je lak heeft te maken met de wrijvingswarmte dat hoger wordt naarmate de kracht wat je met je werkstuk tegen de polijstschijf aandrukt.
    Die polijstmachines zijn gemaakt voor de metaalbewerkingsindustrie, en bedoeld om metalen en plating te polijsten; zie o.a. Stewmac.com en LMII.com voor info (en machines) om mee te polijsten. Iets sneller mag voor modernere, hardere lakken. Ook zijn de diameters van de polijstschijven veelal groter, minimaal 300mm, sommigen zelfs iets meer (14" voor de nieuwe van StewMac), waardoor je fors hogere snelheden krijgt als het zo snel omdraait. 1700 rpm bij 300mm is gelijk aan 2800 rpm bij 200mm, grofweg.

Mattia

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten