Lang nagedacht over het stainproces. Ik heb dit nog nooit gedaan en er dus veel over gelezen. Uiteindelijk maar gewoon begonnen.
Zakjes poederbeits van Clou gehaald en volgens de aanwijzingen gemengd met heet water. Toen de body afgeplakt met een soort vinyltape. Ik wil namelijk een "natural binding". Daarna met een sponsje de zwarte beits aangebracht. Na het drogen het tape er weer afgehaald. Ik had verwacht dat er op een aantal plekjes een beetje beits onder het tape terecht zou komen maar wat ik aantrof was een nachtmerrie. Grote lekkages. Ik ben een tijd bezig geweest om dat weer mooi te schuren. Toen ook de bovenkant weer geschuurd en toen had ik dit:
Wanneer je dit nog nooit gedaan hebt is het wel lastig om te bepalen hoeveel je eraf moet schuren voor het beoogde resultaat. Het was toch een beetje een gokje.
Weer aftapen en nog twee keer met blauw gestaind.
Op een gegeven moment heb ik het randje van het esdoorn zoveel moeten schuren dat dit randje een klein beetje is afgeschuind. En dat had ik graag nog willen corrigeren maar ik heb niet kunnen bedenken hoe dat te doen en heb het zo maar gelaten. Het zal altijd iets blijven wat mijn oog zal trekken en me zal blijven irriteren. Misschien hebben meer amateurbouwers dat. De "Luthiers Curse".
Heeft iemand hier wel eens een gitaar gebouwd waar hij/zij 100% tevreden over was?
De volgende keer ga ik toch weer naar ons groot Laklicht Fred Dons luisteren en de beoogde binding eerst met blanke lak behandelen.
Over het uiteindelijke resultaat van de top zelf ben ik wel erg tevreden:
Hier zit trouwens al wel wat lak op.
Favorieten/bladwijzers