Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 68 van 164 EersteEerste ... 1858666768697078118 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 671 t/m 680 van 1637

Discussie: Lak-Faq 1.0

Senior Member

Standaard

Bij normaal lakken niet, maar als je heel Oprah Winfrey er overheen plamuurt waarschijnlijk wel.
    Cellulose gespoten zal niet meer dan een mm of zo aan dikte toevoegen, en dan ben je al erg enthousiast Je lakt m, met die transparante lakken ook met name voor houtbescherming, en een stukje looks. maar hoe dik, dat houdt je aardig zelf in de hand. Tussen de lagen heel zachtjes opschuren helpt ook

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hout Bekijk bericht
    Mogge!

Ben bezig met het grondig vernaggelen van en chevy black beauty. heb hem rond 90 gekocht en vervolgens netjes 18 jaar verwaarloosd. Nu is het tijd om de zaak eens grondig op te knappen, dus ik dacht schuur hem helemaal kaal, kijken wat er voor hout onder zit, want sustain hadden we niet echt.
    Blijkt er een matige maple voorkant op te zitten maar een erg prettige mahonie body. Gitaar weegt ca 5 kg, en klinkt zonder lak als een bel! als je goeie oren hebt zo'n 18 -20 seconden sustain! Hij klinkt echt honderd keer beter.

Nu heb ik de blanke en amber cellulose lak klaar staan, maar twijfel of ik er die nog wel op ga spuiten: Raak ik dan een goed deel van de klank weer kwijt, of draagt die lak ook bij aan de klank?

Mijn dank is groot!

Hout
    waarom doe je geen Danish Oil? dat wordt ook hard maar ik heb de indruk dat dat het hout meer laat ademen.

Standaard

Mogge!

Ben bezig met het grondig vernaggelen van en chevy black beauty. heb hem rond 90 gekocht en vervolgens netjes 18 jaar verwaarloosd. Nu is het tijd om de zaak eens grondig op te knappen, dus ik dacht schuur hem helemaal kaal, kijken wat er voor hout onder zit, want sustain hadden we niet echt.
    Blijkt er een matige maple voorkant op te zitten maar een erg prettige mahonie body. Gitaar weegt ca 5 kg, en klinkt zonder lak als een bel! als je goeie oren hebt zo'n 18 -20 seconden sustain! Hij klinkt echt honderd keer beter.

Nu heb ik de blanke en amber cellulose lak klaar staan, maar twijfel of ik er die nog wel op ga spuiten: Raak ik dan een goed deel van de klank weer kwijt, of draagt die lak ook bij aan de klank?

Mijn dank is groot!

Hout
    't Zou me een beetje verbazen als de lak zo veel invloed op het geluid heeft. Zou het niet meer erin zitten dat je er nieuwe snaren op hebt gezet (ik raad er maar naar) en dat die beter klinken dan de snaren die er de afgelopen 18 jaar op hebben gezeten?
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door aaronstonebeat Bekijk bericht
    't Zou me een beetje verbazen als de lak zo veel invloed op het geluid heeft. Zou het niet meer erin zitten dat je er nieuwe snaren op hebt gezet (ik raad er maar naar) en dat die beter klinken dan de snaren die er de afgelopen 18 jaar op hebben gezeten?
    het maakt echt wel een verschil hoor. Ik heb het gemerkt bij enkele van mijn guttlins waarop ik ongelakt en gelakt heb gespeeld. Er zit meer briljantie in de klank, klinkt opener. acoustisch that is, met versterker hoor je idd weinig verschil

Senior Member
    Blog Entries
    2

Standaard

tis trouwens wel een misverstand dat "olie"een gitaar meer zou laten ademen , afhankelijk van de gebruikte olie smeer je de porieen dicht met een rubberachtige substantie en vergelijkbaar met de vettige huid van een puber is dat niet het recept voor open porieen

als je alleen een olie zou gebruiken en geen wax is het al wat anders maar dat beschermt het hout niet, het houd het alleen vochtig, voor een body (wel afhankelijk van het gebruikte hout) gebruik ik het liefst een lak en een cellulose lak laag is bij normaal gebruik wel minder dan 1 mm dik
    life sucks and then you die

Senior Member

Standaard

ff een topic hijack: hoe werkt dat met grainfiller? De naam zegt het eigenlijk al, porievuller is een soort verdunde houtvuller die de poriën opvult en vlak afwerkt voor een supergladde laklaag zonder dat je er liters teveel op hoeft te gooien. Maar ik denk dat het vooral gaat om zichtbare open gangen zoals bij mahonie. Om mijn eigen vraag te beantwoorden denk ik dat porievuller vrij oppervlakkig werkt en ook zorgt dat je toe kan met een dunnere laklaag.
    Volg de bouw en foto's van mijn Dragonwing elektrische gitaar

Senior Member

Standaard

Grainfiller sluit ook de ingangen van de capillaire vaten, (houtvezels) waardoor je minder lak nodig hebt, omdat dit er neit ingezogen wordt. Daarnaast worden inderdaad kleine onefenheden netjes afgewerkt, wat weer een mooi glad effect geeft voor het lak werk.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door espike Bekijk bericht
    Grainfiller sluit ook de ingangen van de capillaire vaten, (houtvezels) waardoor je minder lak nodig hebt, omdat dit er neit ingezogen wordt. Daarnaast worden inderdaad kleine onefenheden netjes afgewerkt, wat weer een mooi glad effect geeft voor het lak werk.
    Duidelijk, maar ik bedoelde meer in de context van voorgaande discussie (klank bij onversterkt gebruik).

Junior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door aaronstonebeat Bekijk bericht
    Geen slechte gok, maar de snaren waren al redelijk nieuw. Ik moet wel bekennen dat er door de grote renovatie ook een tonepro bridge opgekomen is (op de orginele schroeven) en een gotoh tailpiece

Toch vermoed ik dat de dikke laklaag die eraf is gekomen heel wat heeft gescheeld, vandaar de oorspronkelijke vraag.

Gr Hout

Senior Member

Standaard

Geen slechte gok, maar de snaren waren al redelijk nieuw. Ik moet wel bekennen dat er door de grote renovatie ook een tonepro bridge opgekomen is (op de orginele schroeven) en een gotoh tailpiece

Toch vermoed ik dat de dikke laklaag die eraf is gekomen heel wat heeft gescheeld, vandaar de oorspronkelijke vraag.

Gr Hout
    De brug doet heel wat, nieuwe snaren ook (mogelijk meer zelfs). Maar blijft moeilijk zeggen omdat een wijziging nooit alleen staat.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten