Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 67 van 164 EersteEerste ... 1757656667686977117 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 661 t/m 670 van 1637

Discussie: Lak-Faq 1.0

Standaard

Bij mij is 't allemaal nog nooit ontploft. Maar nitrocelluloses variëren van zeer brandbaar tot hoogexplosief.

Ik geloof dat er wel warmte voor nodig is, niet zozeer de aanwezigheid van andere reagenten, of beweging zoals bij nitroglycerine.

EDIT:

En als nu iemand de stoffen noemt die wel tot spontane explosie leiden, worden we binnenkort nog als terroristen afgesloten en vervolgd
    Laatst gewijzigd door aaronstonebeat; 9 mei 2009 om 00:50
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

Senior Member
    Blog Entries
    2

Standaard

de thinner in cellulose is inderdaad zeer brandbaar (zie brand in het Catshuis) maar qua reageren hoef je niet zo bang te zijn voor andere gebruikelijk stoffen in de gitaarbouw zolang je de normale voorzorgsmaatregelen neemt. het zijn de oplosmiddellen die een eventuele reaktie zouden veroorzaken en thinner is zeer vluchtig; zorg daarom voor goede ventilatie in de ruimte waar je gaat spuiten en ga niet 2 minuten na het spuiten in die ruimte gezellig zitten knutselen
    life sucks and then you die

Senior Member

Standaard

Balkon... werkt dat?
    OK misschien minder goed plan om mogelijk buren bloot te stellen, maar er woont verder niemand boven mij en er zit een scherm tussen mijn balkon en dat van de buren.

Daarnaast laat ik voor de zekerheid de grainfiller goed uitharden. Bij een kennis heeft iemand perongeluk schoonmaakdoekjes met resten (nitro)celluloselak in een stalen vat gegooid met doekjes waar andere oplosmiddelen in zaten. Het begon nogal te broeien en dat vat was drie dagen later nog te heet om aan te pakken.
    Volg de bouw en foto's van mijn Dragonwing elektrische gitaar

Banned

Standaard

Balkon werkt prima. Heb daar ook met een Wagner staan spuiten. Doe het wel als het net geregend heeft want dan zijn er geen stofdeeltjes in de lucht. En laat je gitaar niet in de volle zon hangen. Die bubbels die ik eerder getoond heb, die komen kennelijk door zonlicht dat te fel en te warm is (kwam tot die conclusie omdat het twee keer gebeurde, en steeds aan de kant die helemaal haaks op het zonlicht zat.

Heb dat trouwens opgelost met de nagellaktip, en het is echt 100% onzichtbaar geworden.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door G.G. Bekijk bericht
    Balkon werkt prima. Heb daar ook met een Wagner staan spuiten. Doe het wel als het net geregend heeft want dan zijn er geen stofdeeltjes in de lucht. En laat je gitaar niet in de volle zon hangen. Die bubbels die ik eerder getoond heb, die komen kennelijk door zonlicht dat te fel en te warm is (kwam tot die conclusie omdat het twee keer gebeurde, en steeds aan de kant die helemaal haaks op het zonlicht zat.

Heb dat trouwens opgelost met de nagellaktip, en het is echt 100% onzichtbaar geworden.
    Goeie tip, bedankt. Balkon is tot een uur of 2 in de schaduwzijde. Groot veld achter het huis (hondenuitlaatgebied) dus de lucht is meestal goed vochtig.

Senior Member

Standaard

Geen idee of 'hondenvocht' iets is wat je in je gitaar wil hebben
    maar ik zou nog steeds voor 'na de regen'gaan, zo'n veld zit ook vol met stofjes, sporen, en andere meuk die niet in je gitaar thuis hoort.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door espike Bekijk bericht
    Geen idee of 'hondenvocht' iets is wat je in je gitaar wil hebben
    maar ik zou nog steeds voor 'na de regen'gaan, zo'n veld zit ook vol met stofjes, sporen, en andere meuk die niet in je gitaar thuis hoort.
    Pff dat bedoel ik niet, ik heb gehoord van zeikgitaren maar nog nooit in dat opzicht. Aan de schaduwzijde is een veld nog aardige tijd flink dauwig.

Regen valt helaas niet te plannen

Banned

Standaard

Jongens, heb een groot probleem. Ben de lak aan het polijsten en kom tot de ontdekking dat ik sinasappelhuid ONDER mijn blanke lak heb. Het oppervlak is helemaal strak, maar onder die lak..... Ik dacht dat nitro altijd in elkaar ging smelten?

Senior Member
    Blog Entries
    2

Standaard

2 dingen, cellulose smelt wel in maar lost de bestaande lak niet volledig op dus waar nodig (en mogelijk) altijd schuren tussen de blanke lak lagen , het ziet er overigens uit alsof er vuil in je lak zit en niet echt sinasappelhuid, but eniewee zo te zien (aan de schaduwen) komen die heuveltjes ook door je toplaag heen,ik zou het met een klosje weer vlakschuren en waarnodig met acryl weer een burst spuiten met zwart mocht je door het zwart heen gaan (maar liever niet natuurlijk)
    life sucks and then you die

Junior Member

vraagje Kaal hout of cellulose lak beter voor geluid?

Mogge!

Ben bezig met het grondig vernaggelen van en chevy black beauty. heb hem rond 90 gekocht en vervolgens netjes 18 jaar verwaarloosd. Nu is het tijd om de zaak eens grondig op te knappen, dus ik dacht schuur hem helemaal kaal, kijken wat er voor hout onder zit, want sustain hadden we niet echt.
    Blijkt er een matige maple voorkant op te zitten maar een erg prettige mahonie body. Gitaar weegt ca 5 kg, en klinkt zonder lak als een bel! als je goeie oren hebt zo'n 18 -20 seconden sustain! Hij klinkt echt honderd keer beter.

Nu heb ik de blanke en amber cellulose lak klaar staan, maar twijfel of ik er die nog wel op ga spuiten: Raak ik dan een goed deel van de klank weer kwijt, of draagt die lak ook bij aan de klank?

Mijn dank is groot!

Hout

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten