Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 57 van 164 EersteEerste ... 747555657585967107157 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 561 t/m 570 van 1637

Discussie: Lak-Faq 1.0

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    Vraagje:

Wie weet er of een Danish Oil body kan acryl kleurgelakt worden (zonder eerst alle olie weg te schuren)

thankyou!
    als je goed ruikt valt mij op dat het oplosmiddel erin naar humbrol verf ruikt en dat dit oplos middel instaat is om acryl producten op te lossen.
    heb hier een soort goud pasta , heel hoog gepigmenteerd en heb daar later danish overheen gedaan en de pasta is praktisch gone with the wind.

het beste is gewoon even een proefstuk hout insmeren met danish, en daarna lichtjes opschuren als dat nodig is en spuiten met acryl.
    zou mij niet verbazen dat het droogproces door de olie vertraagt word maar toch uithard

Senior Member

Standaard

Gisteren mijn "saga" les paul gespoten met autocryl 2k lak.
    Vandaag nat geschuurd met p6oo eens kijken of het lukt om morgen een laagje lak (ook 2k) op te brengen..
    Ben benieuwd naar het resultaat.

Sorry voor de kwaliteit van de foto maar het lukt me helaas niet om betere te maken met die !@@#!#sony camera.

Senior Member

Standaard Laklaag verwijderen

Beste mensen,

Al een tijdje is er een deel van de verflaag van mn strat. Er zat een stukje los en ik kon gemakkelijk een deel los trekken. Ik heb onderzoek gedaan en het blijkt om een polyurethan lak te gaan. Alles klopt, eind jaren 70, lak nog flexibel, krasvast, glanzend en niet zeer vergeeld.

Nu komt mn probleem. Hoe kan ik de rest er het beste afhalen zonder het hout te beschadigen??? Een nieuwe laklaag aanbrengen gaat wel lukken aangezien ik voor dat soort zaken op school zit en een hele goeie spuitinstallatie tot mn beschikking heb.
    Ja uuh tis oo een schoolproject dus ze willen daar niet vertellen hoe ik 't 't beste kan doen, nieuwe leersystemen enzo. bah.

Hier een fototje. het donkere/gelere gedeelte is uiteraard de lak.

Wie o wie helpt me? Alvast bedankt!!
    Laatst gewijzigd door RS-Rik; 9 februari 2009 om 23:15
    Gezocht: SD '59 Brug, SD Pearly Gates Brug, Tele Neck- Element
    Aangeboden: Sperzel Tuners 6 x 1 Chrome

Banned

Standaard

Rik, gebruik een verffohn en blijf bewegen met dat ding. begin bij schroefgaatjes waar de hitte tussen lak en hout kan komen. Je zal zien dat je grote vellen lak van je gitaar haalt.

Standaard

Ik heb hier al een tijdje gezocht maar vind geen eenduidig antwoord.

Als je oliet, moet je dan ook vooraf de poriën vullen, en kan dit met kneedbaar hout? (het gaat over wengé)

Standaard

porieenvuller is als je het mij vraagt niet nodig voor wenge. Als je lakt wel.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door oigun Bekijk bericht
    Gisteren mijn "saga" les paul gespoten met autocryl 2k lak.
    Vandaag nat geschuurd met p6oo eens kijken of het lukt om morgen een laagje lak (ook 2k) op te brengen..
    Ben benieuwd naar het resultaat.
    Sorry voor de kwaliteit van de foto maar het lukt me helaas niet om betere te maken met die !@@#!#sony camera.
    vertel, als hij klaar is, hoe hij je bevalt
    no life without music

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door G.G. Bekijk bericht
    Rik, gebruik een verffohn en blijf bewegen met dat ding. begin bij schroefgaatjes waar de hitte tussen lak en hout kan komen. Je zal zien dat je grote vellen lak van je gitaar haalt.

Moet de fohn dan hard of zacht staan? En moet je de verf naderhand afschrapen of zal die opbollen, en weer een beetje hard worden zodat je hem er als een soort schilfer af kunt trekken?
    Gezocht: SD '59 Brug, SD Pearly Gates Brug, Tele Neck- Element
    Aangeboden: Sperzel Tuners 6 x 1 Chrome

Banned

Standaard

Temperatuur moet je een beetje mee spelen. Worden inderdaad harde vlokken die je er zo vanaf trekt.

Senior Member

Standaard

Net in 'how it's made'... golfclubs.

Yup, ben niet getikt geworden maar iedere goede tip is ooit een keer getikt geweest.
    Een ebbenhouten blad van een golfclub, met kunststof en metalen onderdelen en al, word opgeschuurd, vervolgens in waterbeits gedoopt, ingesmeerd met grainfiller, en dan overgespoten met poly-urethaan lak. Niet zo gek, die bejaardenprogramma's op Discovery

Dit is een tip die ikzelf in ieder geval ooit wil proberen, als ik nog weer een gitaar bouw (mss een replacement body voor mijn Tele). Voor een sunburst of een andere kleur beits (blauw bijvoorbeeld) kan beitspoeder worden gemengd met grainfiller.
    Als deze aanpak voor een gitaar volslagen ongeschikt is schrik dan niet terug om me genadeloos af te schieten.
    Volg de bouw en foto's van mijn Dragonwing elektrische gitaar

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten