Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 66 van 164 EersteEerste ... 1656646566676876116 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 651 t/m 660 van 1637

Discussie: Lak-Faq 1.0

Senior Member
    Blog Entries
    2

Standaard

oh ja, en sorry vergeten bij de vorige post; bij metallic lak moet je wel altijd blank aflakken omdat anders de metaaldeeltjes in de lak corrosie kunnen gaan vertonen
    life sucks and then you die

Standaard

is de waterbeits van clou nog steeds in de handel ? verfgroothandel in de buurt heeft het niet meer. want naar mijn idee geeft waterbeits met blanke lak nog steeds het mooiste resultaat. maar ik moet zeggen dat geen lak meer gebruikt heb sinds ik via het houtdraaien aan de deense olie verslingerd ben geraakt. dit geeft niet zo'n geplastificeerd oppervlak, als je begrijpt wat ik bedoel.

Senior Member
    Blog Entries
    2

Standaard

ik heb eerlijk gezegd al zo'n 7 jaar geen clou meer gekocht omdat het spul wat ik had jaren meegaat én ik ook meer ben overgestapt op transtint stains (wat beter werkt als clou), dus ik zou het niet (zeker) weten maar ik kan me herinneren dat ik een tijdje geleden bij mijn lokale verfhandel in alkmaar nog een doos met dat spul zag staan
    life sucks and then you die

Senior Member

Standaard

Support your local dealer, mijn verfhandel verkoopt nog Clou waterbeits! Maar zo niet dan bieden de internetshops voldoende mogelijkheden.
    voorbeeldje: http://www.bestel-verf.nl/product/15...aterbeits.html

vr rg Wim
    Gitaarbouwersmeeting 25 oktober 2025 in Veenendaal www.gitaarbouwersmeeting.org

Banned

Standaard

Ik ben mijn telebody aan het schuren nadat deze gelakt is (zwart en blank eroverheen (nitro)) Aan de zijkant van de body heb ik een paar putjes die glimmend zwart blijven en dus duidelijk kleine kuiltjes zijn. Om dit weg te schuren zou ik echt te veel moeten verwijderen. Ik zou ze kunnen vullen met secondelijm, maar dat wordt te hard en schuurt dan niet echt mooi gelijk weg met de lak. Nou staat mij bij dat ik ooit iets gelezen heb over blanke nagellak omdat dat dezelfde eigenschappen zou hebben als nitro (lost ook op met aceton).

Iemand ervaring met reparatiewerkzaamheden, bij nitro, met blanke nagellak?

Banned

Standaard

Ooops, laat maar, heb het gevonden:

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fred dons Bekijk bericht
    he ik moet ook nog gitaren lakken ja !!

superlijm is een goede oplossing die vooral op poly gelakte gitaren gebruikt wordt omdat "reparatie" lak op poly altijd zichtbaar blijft (het smelt niet in de oude laag), met superlijm kun je het dan wel nagenoeg onzichtbaar weg werken

bij een gibson die in cellulose is gelakt hoef je geen superlijm te gebruiken (maar het mag wel), wat al gesuggereert wordt; nagellak dit is namelijk in 9 van de 10 gevallen ook gewoon cellulose op thinnerbasis, hiermee kun je als alleen de blanke lak is aangetast mooi de krater in de originele lak laag voor laag opvullen (heb je wel een laag of 6 a 7 voor nodig) het voordeel van de nagelak is dat deze dus wel in de originele lak weg smelt en na het nat schuren en polijsten geheel onzichtbaar wordt (de reparatie dan )
    heb je ook de kleurlaag aangetast dan wordt het wat moeilijker, met name bij chameleon lak, bij die lak is zeer moeilijk een touch up te maken en zul je atijd het verschil oude/nieuwe lak blijven zien. Autocolour heeft betaalbare chameleon verf op waterbasis voor airbrush en dus zou je kunnen proberen maar zoals gezegd onzichtbaar repareren zonder een complete refinisch kun je vergeten
    Deed wat doms met de zoekfunctie. Het is al laat.

Standaard

Tussen projecten door ben ik weer eens een experimentje aan het doen. Via deze site http://www.monsterbass.nl/indexNL.html ontdekte ik dat je hout kunt insmeren met een dun laagje polyurethaanlijm (de bekende bruislijm) als afwerking. Gewoon met een doekje heel dun uitsmeren en fijn opschuren; en dat nog 1 of 2 keer herhalen. Geeft een satijnachtige afwerking die, naar verluidt, lijkt op olie maar duurzaam is.

Ik heb het geprobeerd op een stuk 'tuinpalenhout'; ik vermoed sterk dat het azobé is (dacht eerst bankirai, maar dat ziet er toch heel anders uit). Spreekt mij wel aan:

Wie heeft ervaring met deze manier van afwerken? Als lid van de ik-haat-lakken-club wordt ik wel blij van zoiets
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    Stel dat ik 'm toch wil herlakken (zwart uiteraard), moet dat dan met celluslose? maw, wat soort lak zit er origineel op zo'n gitaar (uit 58?) Silvertones waren weliswaar budgetgitaren maar gebruikte men toen niet voor alles cellulose?

Neem een wattenstaafje (een oorstokske) dop het in aceton en wrijf over een stukje lak dat verborgen zit onder een PU cover ofzo. Lost de lak drirect op heb je hoogstwaarschijnlijk met nitro te maken. De komende lagen nitro zullen mooi in de "oude" lak "insmelten" .
    "I heard the use of stratocasters is closely followed by having to tell your folks you're gay..."
    HilkoCustomBuilt
    Facebook Pagina

Senior Member

Standaard

Net wat celluloselak ontvangen, naar ik heb gehoord vervelend spul om in te ademen of aan te raken.

Maar! Nu heb ik ook van iemand gehoord dat celluloselak tot een zeer intensieve zelfontbranding kan komen in aanraking met andere oplosmiddelen. Is dit ook van toepassing op grainfillers op terpentinebasis? (Rustin's in dit geval) Die vraag lijkt me iets te belangrijk om de zoekfunctie op los te laten.
    Volg de bouw en foto's van mijn Dragonwing elektrische gitaar

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Yoshida Bekijk bericht
    Net wat celluloselak ontvangen, naar ik heb gehoord vervelend spul om in te ademen of aan te raken.
    Zeker. Gebruik ALTIJD Een koolstofmasker en een Bril!

Een bril lijkt overbodig, maar als de afzuiging niet optimaal is krijg je na enkele minuten erg last van je ogen. Ook het inademen is niet aan te bevelen, tenzij je na 1 minuut knetter stoned wilt zijn.

Ik overdrijf niet.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten