Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 33 van 76 EersteEerste ... 23313233343543 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 321 t/m 330 van 752

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door no 1 hops Bekijk bericht
    bankirai
    misschien voor inleg werk geschikt maar niet echt voor een body ben ik bang.

ik denk ook dat je dit niet lakken kan want er is speciale bankirai olie voor
    Interessant. Ik vond ook al Azobé, dat lijkt er wat op; daar werd verwezen naar Bankirai voor dunnere diktes (vreemde uitdrukking ) vanwege interne spanning en daardoor kromtrekken van Azobé.

Ik ga lekker die toppen van die palen oogsten en dan zie ik wel of ik er ooit emplooi voor heb. Qua hoeveelheid zou ik er makkelijk een hele (en hele zware) gitaar uit kunnen halen.

Als het niet te lakken is, is het wel te lijmen?

EDIT:
    Hier heb ik toch al wel iemand gevonden die bankirai gebruikt voor bodies van gitaren en bassen: http://www.monsterbass.nl/indexNL.html
    Laatst gewijzigd door aaronstonebeat; 20 april 2009 om 21:50
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

Senior Member

Standaard

heb hier bankirai palen in de tuin staan van 7x7 cm , loodzwaar en zoals je al schreef interne spanning kom je wel tegen (ook met bv iroko en het inlandse robinia)
    mocht je het gebruiken denk om de splinter.
    je zou eens bij een bouwmarkt kunne kijken of die van die vlonder palnken hebben van bankirai.
    dan heb je meer idee van het hout dan een stuk paal

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jan jansen Bekijk bericht
    Ik heb merbau gekocht,voor bijna niks voor een vensterbank.Nu heb ik 2 stukken extra,ruim beide voor een body.Ik ga er binnenkort eens mee aan de slag,weggooien kan altijd nog....,

JJ
    Ik ben absoluut geen hout-deskundige maar vanuit de tijd dat wij nog merbau buitendeuren hadden weet ik dat deze houtsoort, na bewerking, altijd ging "bloeden" - er kwam (vooral aan de kopse kanten) een roodbruine vloeistof uit. De timmerman waarschuwde ook altijd dat je het hout zo snel mogelijk na bewerking moest "sealen" (lakken) om te voorkomen dat dit op de vloer terecht kwam want je kreeg het er niet weer af.

Misschien een goed idee om hiermee rekening te houden v.w.b. de gefreesde uitsparingen in de body.

Standaard

Ik heb eens een toets van merbau gemaakt, en wat control plates. Ik vind het prachtig spul. Lijkt me erg mooi voor een body.
    Aaron Stonebeat

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ike57 Bekijk bericht
    Ik ben absoluut geen hout-deskundige maar vanuit de tijd dat wij nog merbau buitendeuren hadden weet ik dat deze houtsoort, na bewerking, altijd ging "bloeden" - er kwam (vooral aan de kopse kanten) een roodbruine vloeistof uit. De timmerman waarschuwde ook altijd dat je het hout zo snel mogelijk na bewerking moest "sealen" (lakken) om te voorkomen dat dit op de vloer terecht kwam want je kreeg het er niet weer af.

Misschien een goed idee om hiermee rekening te houden v.w.b. de gefreesde uitsparingen in de body.

Vorige week een plank gemaakt(deel van een barblad) voor in een visbootje.Na het schuren een vrij lichte kleur gekregen.Na een nacht buiten,de plank moest nog gelakt worden,dacht ik dat ie vochtig was,echter bleek ie helemaal rood verkleurt te zijn.Vreemd spul dat merbau....
    Heb nog een stuk liggen waar een tele body uit gehaald kan worden...zal binnenkort eens wat proberen...,lijkt me wel vrij zwaar worden zo`n stuk merbau.

jj
    To Quo or not To Quo....The Status Quo will rock forever all over the world...again and again.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gothra Bekijk bericht
    Geen idee wat voor rosewood er op mijn jackson zit, op hun website staat alleen rosewood.

misschien heb je hier wat aan, mn jackson
    Indisch pallisander

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door thijser Bekijk bericht
    Indisch pallisander
    Thanks!!!!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ferraririk Bekijk bericht
    mezelf, een homo, iemand die niet helemaal 100% is, wat de hele school weet

Senior Member

Standaard eiken houten body?

Is niet echt geschikt voor een body, omdat het slechte resonantie eigenschappen heeft. Voor laminaat of dunne top is het wel geschikt, en er zijn prachtige stukken te krijgen. Dit hout is puur voor het zicht, en moet ook NIET voor de nek gebruikt worden.

Bovenstaande bij de omschrijving van eikenhout.Nu zie ik regelmatig het woord eiken passeren bij zelfbouw.Wat ik me afvraag of iemand wel eens een complete telebody heeft gemaakt van eiken?

JJ
    To Quo or not To Quo....The Status Quo will rock forever all over the world...again and again.

Standaard

Ik heb al best veel eiken gebruikt in zelfbouwgitaren, voor alles eigenlijk: body, hals, toets, top, headstockfineer, slagplaat, truss rod cover; ik heb er zelfs een brug van gemaakt.

Naar mijn ervaring kan het prima. Het klinkt helder, misschien wat dun in het laag.
    Aaron Stonebeat

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door aaronstonebeat Bekijk bericht
    Ik heb al best veel eiken gebruikt in zelfbouwgitaren, voor alles eigenlijk: body, hals, toets, top, headstockfineer, slagplaat, truss rod cover; ik heb er zelfs een brug van gemaakt.

Naar mijn ervaring kan het prima. Het klinkt helder, misschien wat dun in het laag.
    Eiken moet kunnen (denk ik). De "Red Special" van Brian May is gemaakt (body althans) van een oude eiken tafel http://nl.wikipedia.org/wiki/Red_Special

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten