Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 20 van 55 EersteEerste ... 10181920212230 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 191 t/m 200 van 544
    Senior Member

Standaard

Ja, die knopjes zijn leuk, maar nu wordt het toch weer tijd voor het echte werk!

De tweede rondgang voor de binding van de body kon helaas nog niet. Volgende keer misschien. Maar dat geeft niks, want er is nog van alles te doen! Om te beginnen wordt het wel eens tijd om na te gaan denken over de toets. Ik had al geroepen dat ik niet noodzakelijk ebben hoef, als dat vooral uit traditie zou moeten. En als palissander beter klinkt, dan vind ik dat ook prima. Maar aan de andere kant vermoed ik eigenlijk dat ik het verschil niet ga horen. Dus kan ik maar beter kijken wat er het beste uitziet.
    Indiaas palissander viel al snel af, dat is ineens veel paarser dan de kop, dat staat vreemd. En misschien gaat die kleur er over de jaren wel af, maar dan nog. Dan was er nog een stapeltje Rio palissander, dat leek wel wat. En nog wat andere stukjes, waaronder deze:

Gek genoeg was het niet meer met zekerheid te achterhalen wat het nou precies is. Als ik het goed onthouden heb, waarschijnlijk Cocobolo. Maar het voornaamste punt: hijsmooi. En eigenlijk is daarmee ook meteen de knoop van de inleg doorgehakt: laat maar zitten. Er gebeurt al zoveel in dat hout, dat wil ik niet verpesten met malle vormpjes.
    Vlak en op dikte maken had ik met de hand mogen proberen, maar ik heb daar toch maar wijselijk van afgezien. Laat die vlakbank dat maar regelen.

Vervolgens fretgleufjes inzagen. Bij mijn eigen eerste knutselprojecten heb ik daar uitgebreid aan zitten rekenen en uitmeten. Op zich ben ik daar ook helemaal niet vies van, maar als je in zo'n werkplaats bezig bent, ligt daar gewoon een voorgetekend blok met streepjes, en een mooie installatie, waarmee je dat in no time achter de rug hebt:

Dan de breedte van de hals (minus de binding) uittekenen, grofweg uitzagen, met de frees er langs om het goed recht te krijgen, en het uiteinde een leuke draai geven...

En dan zijn we meteen al zo ver dat er een eerste randje purfling omheen kan. Dun streepje wit, en dan later nog koa binding. Deftig hoooooor...

Dit moest in twee keer (eerst de onderkant, en als die min of meer vast zit, de zijkanten) dus tussendoor nog een paar van die kleine klusjes. Het uiteinde van het plaatje kopfineer netjes recht frezen (zodat straks de topkam er goed tegenaan past):

En die kopinleg waar ik al weken lang mee heen en weer sjouw, die mocht er ook wel eens in vast gekliederd worden:

Zo! Dat was weer een productieve les! Op naar de volgende week... Ik denk niet dat ik deze keer nog een tussendoor-update kan regelen, want volgens mij heb ik nu geen dingen meer liggen die ik zelf kan doen.
    Maar goed, ik moet jullie natuurlijk ook niet te veel verwennen...
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

Standaard

Dit wordt een tof gitaartje! Ik ben erg benieuwd naar het eindresultaat.

Standaard

Heel erg mooi, alweer. Cool dat je geen halsinleg doet.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

Senior Member

Standaard

Voornamelijk bezig geweest met bindingsrandjes, deze week. De freesopstelling die nodig is voor het tweede geultje langs de body is nog steeds in reparatie, dus dat werd nog even niet wat. Maar de binding zelf was al wel binnen, dus daar kon uitgebreid mee gepriegeld worden.
    Foto's van dunne latjes zijn niet erg spannend, dus heb ik voor de gein maar een paar preview-plaatjes gemaakt:

En van de andere kant:

De koa binding komt overal langs, body, toets, en kop, dus ook al ligt het werk aan de body even stil, aan de nek kan alvast het een en ander gebeuren. Eerst een paar losse stukjes op maat en in vorm brengen. Weer met dat buigijzer, en dit spul werkt wel een stuk beter mee dan die zijkanten!

En dan kunnen er allerlei stukjes worden vastgeplakt. Ik vermoed dat niemand iets heeft aan foto's van een toets of een kop met een heleboel plakbandjes er op, maar aan het uiteinde van de toets kun je wel al zien hoe die binding uiteindelijk gaat worden:

Volgende week slaan we helaas weer een keer over, dan zit ik op Texel naar schapen te kijken...

Senior Member
    Blog Entries
    1

Standaard

prachtig. echt, prachtig. doe mij er ook maar zo een!

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Woml Bekijk bericht
    En van de andere kant:

Volgende week slaan we helaas weer een keer over, dan zit ik op Texel naar schapen te kijken...
    Dit wordt echt een prachtige gitaar. Ik ben zeer onder de indruk.
    Eigenlijk houd ik niet van bindings langs een toets maar dit wordt echt heel mooi.

Verder vraag ik me af wat in vredesnaam met die schapen op Texel gaat doen als je aan zo'n mooi gitaarproject zou kunnen werken, het zal wel hiermee te maken hebben.

Senior Member

Standaard

man, wat een looker wordt dit! ik wil 'm af zien, ik heb veel minder geduld dan jij

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    man, wat een looker wordt dit! ik wil 'm af zien, ik heb veel minder geduld dan jij
    Hoezo veel minder geduld? Ik wil hem ook af zien, af horen, af voelen, af ruiken! Maar goed, het gaat nou eenmaal niet sneller dan het gaat...
    Ik ben al lang blij dat er af en toe een les tussen zit waarin plotseling een heleboel is gebeurd! Ik had bijvoorbeeld verwacht dat ik zomaar een hele les bezig zou zijn met die fretgleufjes. Bij mijn eerste autodidactische pogingen heb ik daar tijden op gestudeerd, en voorzichtig en rustig met de hand, dus daar had ik me al helemaal op ingesteld. Dat viel enorm mee!

Ik heb ook ergens een documentje met de inhoudsopgave van het boek van Benedetto, waarin ik afstreep wat ik al heb gedaan. Dat schiet al aardig op, behalve dat de verdeling in hoofdstukken een beetje onevenwichtig is. Een apart hoofdstuk "Het uitzagen van de F-gaten"... Nouja, check! Zo gaat het wel vlot.
    Maar aan de andere kant ook een hoofdstuk "Het maken van de nek"...
    Daarvan heb ik de titels van de paragraafjes dan ook maar even uitgeschreven, dat geeft een wat beter beeld.

Banned

Standaard

* diepe buiging *

omg wat een meesterlijk ding wordt dit zeg!
    alweer een abbo!

Senior Member

Standaard

erg mooie vormen en gave headstock! ben beniewd als ie klaar is.
    gear: Epiphone LP '98, Fender Telecaster MIM '08, Tokai Les Paul '83, Squier VM Jazzmaster

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten