Ja, die knopjes zijn leuk, maar nu wordt het toch weer tijd voor het echte werk!
De tweede rondgang voor de binding van de body kon helaas nog niet. Volgende keer misschien. Maar dat geeft niks, want er is nog van alles te doen! Om te beginnen wordt het wel eens tijd om na te gaan denken over de toets. Ik had al geroepen dat ik niet noodzakelijk ebben hoef, als dat vooral uit traditie zou moeten. En als palissander beter klinkt, dan vind ik dat ook prima. Maar aan de andere kant vermoed ik eigenlijk dat ik het verschil niet ga horen. Dus kan ik maar beter kijken wat er het beste uitziet.
Indiaas palissander viel al snel af, dat is ineens veel paarser dan de kop, dat staat vreemd. En misschien gaat die kleur er over de jaren wel af, maar dan nog. Dan was er nog een stapeltje Rio palissander, dat leek wel wat. En nog wat andere stukjes, waaronder deze:
Gek genoeg was het niet meer met zekerheid te achterhalen wat het nou precies is. Als ik het goed onthouden heb, waarschijnlijk Cocobolo. Maar het voornaamste punt: hijsmooi. En eigenlijk is daarmee ook meteen de knoop van de inleg doorgehakt: laat maar zitten. Er gebeurt al zoveel in dat hout, dat wil ik niet verpesten met malle vormpjes.
Vlak en op dikte maken had ik met de hand mogen proberen, maar ik heb daar toch maar wijselijk van afgezien. Laat die vlakbank dat maar regelen.
Vervolgens fretgleufjes inzagen. Bij mijn eigen eerste knutselprojecten heb ik daar uitgebreid aan zitten rekenen en uitmeten. Op zich ben ik daar ook helemaal niet vies van, maar als je in zo'n werkplaats bezig bent, ligt daar gewoon een voorgetekend blok met streepjes, en een mooie installatie, waarmee je dat in no time achter de rug hebt:
Dan de breedte van de hals (minus de binding) uittekenen, grofweg uitzagen, met de frees er langs om het goed recht te krijgen, en het uiteinde een leuke draai geven...
En dan zijn we meteen al zo ver dat er een eerste randje purfling omheen kan. Dun streepje wit, en dan later nog koa binding. Deftig hoooooor...
Dit moest in twee keer (eerst de onderkant, en als die min of meer vast zit, de zijkanten) dus tussendoor nog een paar van die kleine klusjes. Het uiteinde van het plaatje kopfineer netjes recht frezen (zodat straks de topkam er goed tegenaan past):
En die kopinleg waar ik al weken lang mee heen en weer sjouw, die mocht er ook wel eens in vast gekliederd worden:
Zo! Dat was weer een productieve les! Op naar de volgende week... Ik denk niet dat ik deze keer nog een tussendoor-update kan regelen, want volgens mij heb ik nu geen dingen meer liggen die ik zelf kan doen.
Maar goed, ik moet jullie natuurlijk ook niet te veel verwennen...![]()
Favorieten/bladwijzers