Het is een moeilijk vak en ik zeg altijd dat je voetballen ook niet kunt leren. Je hebt daar talent voor en dat ga je ontwikkelen. Je kunt ook niet zeggen: ik word F1 coureur, want dat kun je nergens leren, dat moet je in je hebben en ontwikkelen. Dat ligt op een ander nivo als het geluid doen in een jeugdcentrum, maar ook daar moet je gevoel voor hebben, heb je dat niet dan is het niet anders, maar je zult het nooit echt goed kunnen doen.

Dan is een heel belangrijk aspect je sociale vaardigheden. Ik heb geluidsmensen meegemaakt die echt helemaal nergens van in de stress raken en buitengewoon goed met mensen kunnen omgaan. Want een bandje dat moet optreden is altijd en beetje gespannen en dat is ook geen probleem. Het wordt wel een probleem als de dienstverlener daar niet mee kan omgaan.

En dan de techniek, dat is voor de meesten wel te leren, de ervaring krijg je door vallen en opstaan en een heel belangrijk deel daarvan is de microfoonkennis. Je moet weten welke microfoon je het beste kunt pakken en waarom. En dan weten hoe en waar je hem plaatst want een paar centimeter verschil maakt er een andere microfoon van.