Laatst gewijzigd door skanky; 14 januari 2009 om 11:30
Ik doe t exact zo als jij inderdaad. Vaak betrap ik mezelf er op mn amp zelfs iets te zacht gezet te hebben. Maar als je je partijen kent is ook dat niet zo'n probleem, voor solo's heb ik n boost. In een gemiddelde kroeg vind ik van iedereen wat vocals op de monitor echt voldoende. Wat dat betreft moet ik mezelf echt wel goed horen, want zonder goede zangmonitor wordt t zwaar.
R.
Hoe kunnen jullie gitaarspelen zonder jezelf fatsoenlijk te horenAmazing bend-kings? Ultramegastemsnaren? Ik moet mezelf echt wel fatsoenlijk horen anders ga ik echt kutten!
Ligt helemaal aan de band. In een band waarvan ik weet dat we niet te hard staan en onderling eigenlijk gewoon precies goed... zeg maar dat een eventuele PA 't gewoon recht uit zou kunnen versterken. Dan zet ik mezelf zo dat ik mezelf precies goed hoor: solo's er net bovenuit, slag bescheiden erin. Met die volumes is dat voor de rest van de band meestal ook gewoon goed hoorbaar. Met die volumes is er namelijk niet zo snel een probleem met het podiumgeluid.
Bij een band waarvan ik weet dat ze gewoon allemaal loeihard gaan, zet ik mezelf zo hard dat ik m'n versterker eigenlijk net aan hoor. Dan vraag ik eventueel nog een beetje over de monitor en lukt 't wel. Vooral sinds ik de amp schuin achterover op een standaardje zet, is die amp zelf vaak al monitor genoeg.
Als de anderen mij niet goed genoeg horen en dat wel willen, dan vragen ze ook maar wat over de monitor... of ruim op tijd aan mij of ik 'm iets harder wil zetten.
Maar ik houd 'm dan liever iets aan de zachte kant (vergeleken met de rest tenminste), omdat ik eigenlijk in die situaties niet wil meedoen aan die volume-oorlog. Er is immers altijd minimaal één idioot die vindt dat als ik harder mag, dat hij ook weer wat harder mag/moet.
Hangt van de band af. In m'n laatste 4 koppige rockbandje kon ik mezelf prima horen, maar ik heb een tijd in een 9-mans coverband gespeeld en daarin moest ik mezelf echt zacht houden omdat alles anders een brei werd. Kon mezelf net aan horen, dus speel je meer op je geheugen dan op je gehoor. Solo's laat je er dan wel bovenuit knallen, maar dat hoort
Verder heeft de zaal en de akoestiek ook veel invloed op het podiumgeluid. Heb je een moeilijke akoestiek, dan moet van de geluidsman vaak het podiumgeluid bescheiden blijven zodat de zaal beter kan worden ingeregeld.
Laatst gewijzigd door Rutger; 15 januari 2009 om 09:40
-
Ik zeg niet dat ik me niet hoor heh.. Ik weet wat ik speel. Dat in combinatie met een kleiiin beetje geluid van mn amp heb ik genoeg aan.
Solo's zijn bij ons lange improvisatie stukken waar ik me echt wel goed wil horen, vandaar de boost. Met een tubescreamer en een boost kan ik me in negen van de tien gevallen prima redden als het moet.
R.
De drums zijn belangrijk, daar sync ik mijn ritme aan.
Voor de rest speel ik als een bigband gitarist, zacht ritme en harde solo's. De mix laat ik over aan de mixers. Als iemand mijn gitaar wil horen dan gaatie maar zeuren bij de podiummixer, doe ik ook.
Ik werk met mijn volumeknop op mijn gitaar, daar valt toch niet op te mixen
Laatst gewijzigd door Pepe; 15 januari 2009 om 19:17
Met geluidsmensen in grotere zalen/tenten of buiten heb ik niet echt een probleem.
Het is soms wat zoeken, en soms klinkt het op het podium niet helemaal OK, maar als het in de zaal goed klinkt heb ik daar geen problemen mee. Ze doen ook maar hun werk en meestal doen ze dat vrij goed ook.
Maar waar ik me kan aan ergeren is het volgende:
Je komt aan in één of ander jeugdhuis dat klein genoeg is om er zonder P.A. te spelen.
Toch tref je daar dan enkele individuen aan die zich koste wat het kost 'nuttig' willen maken en het al veel te kleine podium nog eens volstouwen met mic's. Daarenboven dwingen ze je dan de versterkers zo goed als uit te zetten.
Een kleine handleiding voor deze situatie:
Benodigdheden: Een meegereisde vriend die je ergens in de zaal kan plaatsen en die liefst geen alcohol drinkt, laten we hem BOB noemen.
Situatie: Na het eerste nummer werkt het chaotische geluid op je zenuwen en komt BOB je aan het podium melden dat het ook in de zaal op geen bal lijkt. Hierdoor krijgt BOB zin in alcohol, en daar moet dus iets aan gedaan worden!
Oplossing: -Verwijder zorgvuldig alle mic's van de PA, weg van de versterkers, drum,... (niet de zang)
-Hou een korte jam, en ga af op de instructies van BOB om het volume goed te zetten.
-Stuur BOB naar de lui van het Jeugdhuis die zich bezighouden met de PA om uit te leggen wat er aan de hand is
en om ervoor te zorgen dat de zang niet te luid/te stil staat. (dit stappenplan neemt zo'n 5 minuten in beslag)
-Verder met de set
- BOB ziet er al een stuk gelukkiger uit!
-Achteraf kan je veilig naar huis met BOB, die er weer een droge avond heeft opzitten.
:-)
Laatst gewijzigd door B108; 28 januari 2009 om 17:16
oftewel:
bob kan zijn:
- mede chauffeur
- geluidsman
- "manager"
- regelneef
- gedupeerde om te helpen sjouwen
Favorieten/bladwijzers