Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 17 van 104 EersteEerste ... 715161718192767 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 161 t/m 170 van 1037

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door De Beer Bekijk bericht
    Ik heb zelf 1 beamblocker in mijn 4x12 geplaatst zodat ik mezelf ook vlak bij mijn versterker goed kan horen.
    Die hoeft dus minder hard..beter voor de FOH man en prettiger voor de rest van de band. die horem mij nu beter maar minder hard.

25 euro's
    Maar ik neem aan dat je dan je mics niet meer op de conus kan richten?

edit: laat maar........een 4x12 heeft 4 speakers en je zegt zelf dat je maar 1 blocker gebruikt
    Laatst gewijzigd door skanky; 14 januari 2009 om 11:30

Banned

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Even een vraag aan de gitaristen:
    Ik heb het liefste een lekker podiumgeluid, waarbij alles redelijk in balans is. Als ik mezelf hard zet, kan ik mezelf idd goed horen, maar de rest ook, en ik (en de anderen) hoor dan weer weinig van de rest. Ik zet mezelf dus zo hard dat ik me net kan horen, en dat is ook ongeveer zoals het in de mix moet liggen.

Hoe doen jullie dat? Maling aan de rest en je eigen spul lekker hard zetten, of gaan voor een goed gebalanceerd podiumgeluid?
    Ik doe t exact zo als jij inderdaad. Vaak betrap ik mezelf er op mn amp zelfs iets te zacht gezet te hebben. Maar als je je partijen kent is ook dat niet zo'n probleem, voor solo's heb ik n boost. In een gemiddelde kroeg vind ik van iedereen wat vocals op de monitor echt voldoende. Wat dat betreft moet ik mezelf echt wel goed horen, want zonder goede zangmonitor wordt t zwaar.

R.

Standaard

Hoe kunnen jullie gitaarspelen zonder jezelf fatsoenlijk te horen Amazing bend-kings? Ultramegastemsnaren? Ik moet mezelf echt wel fatsoenlijk horen anders ga ik echt kutten!

Senior Member

Standaard

Oh, bij solo's hoor ik mezelf ook wel, en met slag ook wel, maar wel zo dat ie in de mix niet overheerst.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

Moderator

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Even een vraag aan de gitaristen:
    Ik heb het liefste een lekker podiumgeluid, waarbij alles redelijk in balans is. Als ik mezelf hard zet, kan ik mezelf idd goed horen, maar de rest ook, en ik (en de anderen) hoor dan weer weinig van de rest. Ik zet mezelf dus zo hard dat ik me net kan horen, en dat is ook ongeveer zoals het in de mix moet liggen.

Hoe doen jullie dat? Maling aan de rest en je eigen spul lekker hard zetten, of gaan voor een goed gebalanceerd podiumgeluid?
    Ligt helemaal aan de band. In een band waarvan ik weet dat we niet te hard staan en onderling eigenlijk gewoon precies goed... zeg maar dat een eventuele PA 't gewoon recht uit zou kunnen versterken. Dan zet ik mezelf zo dat ik mezelf precies goed hoor: solo's er net bovenuit, slag bescheiden erin. Met die volumes is dat voor de rest van de band meestal ook gewoon goed hoorbaar. Met die volumes is er namelijk niet zo snel een probleem met het podiumgeluid.

Bij een band waarvan ik weet dat ze gewoon allemaal loeihard gaan, zet ik mezelf zo hard dat ik m'n versterker eigenlijk net aan hoor. Dan vraag ik eventueel nog een beetje over de monitor en lukt 't wel. Vooral sinds ik de amp schuin achterover op een standaardje zet, is die amp zelf vaak al monitor genoeg.

Als de anderen mij niet goed genoeg horen en dat wel willen, dan vragen ze ook maar wat over de monitor... of ruim op tijd aan mij of ik 'm iets harder wil zetten.

Maar ik houd 'm dan liever iets aan de zachte kant (vergeleken met de rest tenminste), omdat ik eigenlijk in die situaties niet wil meedoen aan die volume-oorlog. Er is immers altijd minimaal één idioot die vindt dat als ik harder mag, dat hij ook weer wat harder mag/moet .

Senior Member

Standaard

Hangt van de band af. In m'n laatste 4 koppige rockbandje kon ik mezelf prima horen, maar ik heb een tijd in een 9-mans coverband gespeeld en daarin moest ik mezelf echt zacht houden omdat alles anders een brei werd. Kon mezelf net aan horen, dus speel je meer op je geheugen dan op je gehoor. Solo's laat je er dan wel bovenuit knallen, maar dat hoort

Verder heeft de zaal en de akoestiek ook veel invloed op het podiumgeluid. Heb je een moeilijke akoestiek, dan moet van de geluidsman vaak het podiumgeluid bescheiden blijven zodat de zaal beter kan worden ingeregeld.
    Laatst gewijzigd door Rutger; 15 januari 2009 om 09:40
    -

Banned

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ricktekent Bekijk bericht
    Hoe kunnen jullie gitaarspelen zonder jezelf fatsoenlijk te horen Amazing bend-kings? Ultramegastemsnaren? Ik moet mezelf echt wel fatsoenlijk horen anders ga ik echt kutten!
    Ik zeg niet dat ik me niet hoor heh.. Ik weet wat ik speel. Dat in combinatie met een kleiiin beetje geluid van mn amp heb ik genoeg aan.

Solo's zijn bij ons lange improvisatie stukken waar ik me echt wel goed wil horen, vandaar de boost. Met een tubescreamer en een boost kan ik me in negen van de tien gevallen prima redden als het moet.

R.

Senior Member

Standaard

De drums zijn belangrijk, daar sync ik mijn ritme aan.
    Voor de rest speel ik als een bigband gitarist, zacht ritme en harde solo's. De mix laat ik over aan de mixers. Als iemand mijn gitaar wil horen dan gaatie maar zeuren bij de podiummixer, doe ik ook.

Ik werk met mijn volumeknop op mijn gitaar, daar valt toch niet op te mixen
    Laatst gewijzigd door Pepe; 15 januari 2009 om 19:17

Standaard

Met geluidsmensen in grotere zalen/tenten of buiten heb ik niet echt een probleem.
    Het is soms wat zoeken, en soms klinkt het op het podium niet helemaal OK, maar als het in de zaal goed klinkt heb ik daar geen problemen mee. Ze doen ook maar hun werk en meestal doen ze dat vrij goed ook.

Maar waar ik me kan aan ergeren is het volgende:

Je komt aan in één of ander jeugdhuis dat klein genoeg is om er zonder P.A. te spelen.
    Toch tref je daar dan enkele individuen aan die zich koste wat het kost 'nuttig' willen maken en het al veel te kleine podium nog eens volstouwen met mic's. Daarenboven dwingen ze je dan de versterkers zo goed als uit te zetten.

Een kleine handleiding voor deze situatie:

Benodigdheden: Een meegereisde vriend die je ergens in de zaal kan plaatsen en die liefst geen alcohol drinkt, laten we hem BOB noemen.

Situatie: Na het eerste nummer werkt het chaotische geluid op je zenuwen en komt BOB je aan het podium melden dat het ook in de zaal op geen bal lijkt. Hierdoor krijgt BOB zin in alcohol, en daar moet dus iets aan gedaan worden!

Oplossing: -Verwijder zorgvuldig alle mic's van de PA, weg van de versterkers, drum,... (niet de zang)
    -Hou een korte jam, en ga af op de instructies van BOB om het volume goed te zetten.
    -Stuur BOB naar de lui van het Jeugdhuis die zich bezighouden met de PA om uit te leggen wat er aan de hand is
    en om ervoor te zorgen dat de zang niet te luid/te stil staat. (dit stappenplan neemt zo'n 5 minuten in beslag)
    -Verder met de set
    - BOB ziet er al een stuk gelukkiger uit!
    -Achteraf kan je veilig naar huis met BOB, die er weer een droge avond heeft opzitten.

:-)
    Laatst gewijzigd door B108; 28 januari 2009 om 17:16

Senior Member

Standaard

oftewel:

bob kan zijn:
    - mede chauffeur
    - geluidsman
    - "manager"
    - regelneef
    - gedupeerde om te helpen sjouwen

Favorieten/bladwijzers