Dan de rest van het freeswerk.

Voordat ik met de neckpocket en de rest van de cavities begin leg ik altijd de slagplaat en de brug op de body. Zo weet je waar de brug ongeveer (+/- een mm) komt en dan kan je aftekenen waar de onderkant van de nekpocket moet komen. Dit natuurlijk om de mensuur kloppend te krijgen. De laatste mm doe je door de brugzadels te verstellen.

Wanneer de brug en slagplaat er toch opliggen kun je gelijk de elementgaten en de controlplate aftekenen.

De elementgaten frees ik ik mbv de mallen van Stewart McDonald en de cavity van de controlplate doe ik gewoon met 4 dunne latjes als mal. Na heel veel houtsnippers krijg je dan dit:

De oplettende lezer heeft het al gezien. Er is iets misgegaan bij het frezen van de controleruimte (klinkt minder rock 'n roll). Op het laatste stukje schoof een van de latjes wat opzij (wegens gebruik van te weinig dubbelzijdig tape. Het is ook nooit goed).

GRRRRRRRRRRR. Ik kan de plaat wel iets verschuiven over de misser heen maar dan zit ie net niet lekker. Daarom toch maar een uurtje extra geinvesteerd om er een stukje in te plakken en bij te frezen. Achteraf weer erg blij dat ik dat gedaan heb.

De gaatjes in de neckpocket en die voor de snaren heb ik gedaan met mijn allerbeste aankoop ooit: Mijn kolomboor:

En toch zitten de gaatjes voor de snaarbusjes achter nog niet helemaal perfect. Aan de achterkant zaten twee gaatjes zo dicht bij elkaar dat ik die twee busjes een vlak kantje heb moeten geven omdat ze anders niet naast elkaar pasten.

Wie vertelt ons nu de ultieme truc om die dingen perfect op een lijn te krijgen?

En dan nog even passen:

Blij, blij, blij.

Dit gedaan hebbende gaan we ons opmaken voor mijn favoriete maar bloed, zweet en tranen kostende onderdeel: Het lakken.