heel jammer inderdaad. Dat heb ik vaker met de Bintangs meegemaakt. Ze spelen zelf ook erg hard (ook in de oefenruimte), maar de zaalmixer zou daar gerust iets mee kunnen doen....
Printable View
Gisteren bij Metropolis R'dam geweest met wat vrienden. Ook daar hard harder hardst. Dan heb je nog te maken met drie podia waar tegelijk iets te zien is (+ een klein 3voor12 backstage podium).
Op veilige afstand blijven staan heeft dan niet zoveel zin, want dan hoor je dus alles door elkaar :(
Hey, daar ben ik ook geweest. Vrienden wilden perse vooraan staan bij The Vaccines. Met de line array die recht in je gezicht blaast en de subs die je benen laten trillen. Ik doe snel mijn oordopjes in, want het was niet te harden daar. Met oordopjes helaas alleen nog bas, drums en zang te horen, de gitaar valt totaal weg. Natuurlijk wordt ik uitgemaakt voor 'watje'. Ach, mij een zorg, zij klagen later over dat ze vroeger niet zo stoer hadden moeten doen, terwijl ze zichzelf niet kunnen horen door uit de hand gelopen tinnitus.
Ik zag trouwens een meisje bij een van de dranktentjes met gele oorproppen in bedienen. Erg handig om zo bestellingen op te moeten nemen :) Maar ze verstond me toch in 1 keer goed (blijkbaar schreeuwde ik hard genoeg en wijzen naar de tap en vingers opsteken om het aantal aan te geven helpt ook).
Jazeker, ik heb ze zelfs op maat! Bij indoor concerten heb ik ze altijd in. Buiten kun je vaak voldoende afstand houden en heb ik ze niet bij me, maar in dit geval ging dat dus niet zonder alles door elkaar te horen.
Natuurlijk gaan de hoge frequenties van de muziek evenredig mee, maar of de verstaanbaarheid van iemand die tegelijk praat dan nog goed blijft is de vraag.
Nouja, ik merk het vaak zat: bij een concert probeert iemand je iets duidelijk te maken. Ik doe dan weleens m'n oordoppen uit, maar alleen om tot de conclusie te komen dat ik degene dan écht niet beter versta.
Wel maak ik vaak de fout niet hard genoeg te praten (ook tegen barpersoneel) vanwege m'n oordoppen.
:seriousf: Dat laatste heb ik ook wel meegemaakt.
Is een concert afgelopen, wandel ik naar de bar in een naastgelegen ruimte, doe ik m'n oordoppen uit en hoor alles nog prima, bestel ik op normaal spraakvolume drankjes en buigt zo'n meid helemaal over de toog "WAT?... WAT??"
Hoe ga je eigenlijk om met de grens tussen "op dit volume klinkt mijn gear het mooist" en "dit volume is te hard"? Extreem voorbeeldje misschien, wat doe je als gitarist wanneer je met je 100W buizenstack een kroegje binnenwandeld? Ik kan me voorstellen dat niet iedereen de centjes heeft om voor elke situatie een bijpassende versterker in huis te hebben, ik niet in ieder geval.
Ik heb zelf (nog) niet te maken gehad met een dergelijke situatie, maar ik kan me wel voorstellen dat dit voorkomt.
Misschien voordat je een 100W buizenstack koopt, even in de agenda kijken wanneer die optredens in Ahoy, Gelredome en de Arena ook alweer waren? ;)
Ik ben van mening dat je inderdaad een versterker moet kopen die past bij het soort optredens/repetities dat je doet. Treed je veel op in kroegen e.d., koop dan vooral alsjeblieft geen 100W buizenbak. Da´s gewoon zonde, want dan kun je dat ding toch niet gebruiken waarvoor die gemaakt is!