Ik zit even mee te lezen, speel nu anderhalf jaar met de Kemper non powered en gebruik mijn line6 had 500 als midi! Perfecte combi. .. speel er altijd live mee, en zou niet anders meer willen!
Printable View
Ik zit even mee te lezen, speel nu anderhalf jaar met de Kemper non powered en gebruik mijn line6 had 500 als midi! Perfecte combi. .. speel er altijd live mee, en zou niet anders meer willen!
Hoe doe je je monitoring dan?
In-ear met eigen mixer?
Of heb je heel veel vertrouwen in de geluidsman?
Ik merk nogal eens -met name als we spelen met niet onze vaste geluidsman- dat ik mijn versterker harder moet zetten om mezelf te kunnen horen tov een soundcheck, met name als er op strategische hints dat de gitaar over de monitor wel wat harder mag geen reactie komt :).
Ik zou daarom echt (nog) niet zonder speakers willen spelen (speel ook niet in ear).
Eigen technicus waar ik inderdaad op kan vertrouwen! We hebben een eigen monitor tafel die onze roadie mixt :crazyhappy: ... spelen altijd met in ear! Voor de enkele keer dat we zonder onze tech spelen vraag ik altijd monitor. (nooit problemen mee gehad)
Ik wil de Kemper gaan aanschaffen en dan ook live gaan gebruiken. Daarbij wil ik 'm voor mijn eigen "monitoring" naar een Orange 4x12 kast sturen en de andere uitgang dan naar de PA. Ik wil 'm dan tevens ook in de oefenruimte gebruiken.
Ik wil echter wel gelijk de goede investering maken, maar ik weet niet of ik dan "sound wise" beter voor een externe eindversterker kan gaan of niet. En dan is er altijd nog de keuze tussen buizen of transistor (bijvoorbeeld die Matrix GT1000FX). Iemand die de Powerhead heeft vergeleken met een externe eindversterker?
De vraag is ook of je je eigen monitorgeluid stereo wilt horen of mono goed genoeg is; de eindtrap in de Kemper is mono.
Wellicht klinkt een 2x100W buizeneindversterker wel super met de Kemper, maar als je de Kemper zou willen vanwege compact en draagbaarheid, dan is dat voordeel wel weg met zo'n combinatie.
Dat is inderdaad een "nadeel" waar ik al van op de hoogte was (geen stereo monitoring).
Die Kemper komt sowieso in een rack, dus een extra unit voor (bijvoorbeeld) een mesa 20/20 hoef ik het niet voor te laten.
Mijn vraag was eigenlijk vooral gericht op het "tonale" aspect van een externe eindversterker versus de interne (powerhead).
Als je stereo monitoring wilt, ontkom je niet aan een externe eindtrap. De eindtrap in een Kemper is een mono klasse D versterker. Dat doet me vermoeden dat elke serieuze stereo klasse D eindtrap vergelijkbare resultaten oplevert. Als in: niet duidelijk beter, niet duidelijk slechter. Koop je die los, dan kun je stereo. Of dat de extra kosten & gewicht waard is, moet je zelf inschatten.
Voila, mijn Kemper was gisteren besteld en hangt nu netjes op zijn plaats (zonder poweramp-optie).
Benieuwd de volgende dagen!
http://users.telenet.be/bartmetde6sn...dio/Kemper.jpg
MS
Nice!! Al vind ik de toaster-versie toch wat sexier :)
Misschien toch maar binnenkort mijn Triple Recto te koop zetten......... keuzes, keuzes, keuzes.
Ziet er inderdaad leuk uit.
Geniet ervan!
@dml: ik zou nog niet je buizenbak verkopen. Gewoon eerst testen die Kemper :-)
Maar komt ie met een aantal amps MS of moet je nog zelf gaan profilen?
Hij komt geladen met 296 rigs, maar er zijn er duizenden online gratis of voor heel weinig uitwisselbaar of te downloaden.
Ik wilde de rack versie voor handigheid van het inbouwen in mijn studiodesk. Maar in een ander geval had ik toch wel een rack aangekocht. Die toaster vind ik o zo lelijk!
En over buizen... Ik heb hier nog een hele backline van vier boutique amps, twee 4x12 kasten en een grote midi effectenbak, isocab en attenuator staan, en ik speel niet meer in een band. We zien wel wat ermee moet gebeuren.
MS
Inmiddels zijn er profiles zonder cabinet en microfoon deel. Tadaaa hoef je je cabinets ook niet weg te doen. Daar kan appart een profile van schieten en direct naar de tafel sturen samen met je echte cabinets op het podium.
Kun je eigenlijk de twee jack outputs plus de 2 xlr outputs tegelijk gebruiken, waarbij je cab soms uit zet op de jack outputs, maar aan laat op de xlr outputs? Dan zou je stereo naar je eindversterker en speakers kunnen, en naar de mengtafel, deze laatste met speakersim. Of kan dit onderscheid alleen gemaakt worden tussen de mail outputs en de monitor output (waarmee je signaal naar je eindversterker dan dus mono is)?
Misery Signals en andere...
Wat betreft Cleane sounds heb ik op dit moment (een week de Kemper in huis) mooie sounds.
Rock Rhythm ook lekker...
Maar de stevige Lead solo sounds vind ik erg lastig te 'vinden'.
Ik hoor een wat hoge fuzz toen in de verte.
Ik gebruik op dit moment alleen de Factory Presets....
Tips???
Ik tweak de Kemper met mijn 2-weg InEars...
TAF JTM Push ?( gebruik ik momenreel om solo van Hey Joe te oefenen).
Ligt het trouwens (voor een stuk) niet aan die in ears zelf. Misschien moet je eens experimenteren met de space functie van de kemper. Die zou het geluid door headphones ruimtelijker en natuurliijker doen klinken.
Hallo,
Ik moet het ook allemaal nog ontdekken. Maar een vriend vertelde me dat je met het cabinet heel wat goed editing werk kan doen. Met uitwisselen van cabs en amps heb je ook super veel mogelijkheden lijkt me.
Ik heb trouwens van vrienden al tonnen rigs gekregen. Via de Rig Manager kan je ofwel leden rigs downloaden, ofwel die via je eigen opgeslagen bibliotheek live preview beluisteren. Heb zo duizenden extra rigs en presets staan nu. Gaat me een hoop lol opleveren.
De JCM Slash van Erik Stam vind ik bij Rig Exchange al een ongelofelijk lekkere basis sound.
MS
Ik ben idd met de Cabs aan de slag gegaan... Zo zeg!!!!
Ook de manier van afluisteren is een enorm verschil.
Mij Focusrite in en meteen afluisteren is niet lekker.... met de master out meteen op mijn Behringer stereo bodypack... VETTTTTT!!!!
Klinkt via de koptelefoon uitgang met een goeie koptelefoon al goed, net als via Cubase en de RME FF 800 in de Studio!
MS
Vandaag een powered versie van de Kemper wezen bekijken en beluisteren.
Wat een enorm mooie, draagbare en flexibele set is dat, met name met de Kemper footcontroller erbij!
De effecten zoals ik ze "out of the box" gehoord heb zijn zeker ok, maar absoluut bij lange na niet zoals de effecten in mijn VR PedalPro en Eventide Eclipse, maar goed, heb me hier ook niet op geconcentreerd, en de verkoper ook niet, dus daar is misschien nog wel wat te halen.
Tevens heb ik het even voor waar aangenomen dat de geprofileerde versterker even goed zo niet beter klinkt als het origineel (hier is genoeg van op YouTube e.d. te vinden). Op het eerste gehoor denk ik dat ik de geluiden van de Kemper prefereer boven de softwareversterker-varianten die ik ken: guitar rig, amplitube, revalver, Overloud TH2, Scuffham S-Gear (alhoewel deze laatste wel erg goed is, voor wat ik van software-versterkers ken, zo right out of the box).
Door de poweramp klonk het ook allemaal goed, fantastisch om vrij realistisch te kunnen schakelen tussen een fender, mesa, marshall, wat je ook wilt, en dat in een pakketje dat niet zwaarder weegt dan een paar pakken melk.
Maar toch....toch "klopt" er iets niet. Ik weet niet wat ik eraan hoor, maar ondanks dat het me een ideaal ding lijkt om thuis mee te prutsen (in stilte), en tevens een superdraagbare compacte set met veel mogelijkheden en weinig onderhoud te hebben, en een zeer consistent PA geluid, is er toch niet de wauw-factor. Het is niet dat het heel erg tegen valt, maar ik had liever gehad dat het -via de poweramp en gitaarspeakers- nóg beter was, of gewoon helemaal ruk, dan was het tenminste duidelijk.
Ongetwijfeld zal het zaalgeluid beter zijn dan wat ik nu produceer als een geluidsman tijdens een snelle wissel even een microfoon voor mijn cabinet moet pleuren, maar toch, voor mezelf mis ik wel wat, maar wist niet wat.
Thuis meteen mijn buizending aangezwengeld, met 4x12, et voila, dát is wat ik wil horen. Een bepaalde sprankel in het hoog, in combinatie met druk, directheid, weet ik veel, dat dus :)
Uiteraard hangt alles samen met de gebruikte profielen, maar heb toch ook zeer zorgvuldig samengestelde profielen beluisterd, gemaakt door iemand die ik best hoog heb zitten, en die weet wat ie doet, maar toch.....nee.
Als ik een professional was die erg veel met het spul op pad moest dan wist ik het (denk ik) wel. Speelde ik in-ear, dan wist ik het (denk ik) ook wel, maar nu, als hobbyist die eens per maand eens ergens optreed, blijft het toch gewoon buizentop van 20kg, 6HE 19" rack van 25kg, en een 4x12 sjouwen. Wel jammer voor de geluidsman trouwens.
Nu hoor ik mensen denken: maar als je nou de non-powered versie combineert met een buizeneindtrap...kan helemaal kloppen, maar dan heb ik in mijn beleving veel minder aan het concept, namelijk een pre- en poweramp die je realistisch weergeeft (het gebruik van een gitaarspeakercabinet versus een full range systeem blijft dan nog even buiten beschouwing), zonder gek veel gesjouw, en breekbaarheid/onderhoud.
Ik ben eigenlijk benieuwd wat het met je onderbewuste doet, zodra je weet dat het een Kemper is, waar je naar luistert. En vice versa natuurlijk met een buizenamp. "Klopt" het niet omdat je onderbewuste invloed heeft op de waarneming? Als luisterend publiek kunnen we al jaren, zowel live als op opnames, niet meer het verschil horen tussen modeling en buizen.
Dat zou zeker mee kunnen spelen. Alleen ik zie mezelf absoluut niet als buizenpurist of anti digitaal.
Het via een microfoon opgenomen geluid denk ik ook te kunnen onderscheiden, maar feit is dat de Kemper gewoon goed klinkt, dus hier zal perceptie wel wat doen. Maar, de powered versie over een 4x12, versus mijn eigen buizenamp, weet zeker dat ik hem er uit haal, het voelt gewoon anders. Het is ook geen gebrek aan dynamiek of zo.
Met onderbewuste bedoel je vooroordeel? Dat zal best maar maakt dat uit? Of iets waar is is niet belangrijk, het gaat er meer om wat voor jou werkt.
Sinds enkele maanden spelen we met de band InEar... De Dimensie van mijn buizenamp met pedalen, wist ik maar niet te 'vangen' met de microphoons... Zou ik OldSkool met monitors spelen, zou de wens voor een Kemper wellicht minder zijn.
NU ik 'm heb, is het echt heel gaaf op 'de oortjes'... wel veel tweaken... Tevens heerlijk handzaam! Gave effecten ook zeker!!!!
op wat voor systeem heb je de Kemper beluisterd? op (thuis) studiomonitors?
Wat veel mensen missen is de "amp in the room" sound. Je moet het eigenlijk niet vergelijken met je gitaar versterker als je er voor zit, maar met je gitaarversterker zoals hij klinkt als hij gemic'd is. Als je met beide opneemt en dat vergelijkt heb je al een beter beeld. Dat vergeten veel mensen bij modellers.
Ik snap je punt, maar voor mij ligt het toch wat anders.
Ik ben een hobbyist, dus ik "moet" niet dagelijks met de zooi op pad. Opnemen heb ik een hekel aan, dus doe ik zo goed als niet. Ik wil gewoon spelen.
Ik heb het systeem daarom heel bewust beluisterd via een 1x12" en een 4x12" speakercabinet en niet via monitors, met als reden dat als ik zelf speel, ik ook zelf een goed geluid wil hebben -of in ieder geval een geluid dat ik goed vind- en daar hangt aan vast dat ik mijn eigen geluid via gitaarspeakers wil horen (met natuurlijk de speakersim uitgeschakeld op deze output). Via full range systeem gitaar spelen heeft voor mij weinig gitaarspelen te maken ;-)
Zoals ik al eerder schreef, dat de opgenomen geluiden redelijk met elkaar overeen komen geloof ik meteen (alhoewel ik daar ook verschillen denk te horen, maar in een volledige blind-test, en als luistermoeheid toeslaat denk ik dat ik daar nog wel in misleid kan worden).
In principe is het verhaal simpel. In de jaren heb ik (en vele anderen) duizenden euro's uitgegeven om tot een geluid te komen waar ik zelf lekker mee speel. Dat is nu eenmaal niet via een studiomonitor, maar via een 2x12 of 4x12, en daarom "moet" ik de Kemper ook zo beluisteren, want anders is het geen eerlijk vergelijk met wat ik nu heb, want dat is wat ik hoor, en ik moet wel blij worden van wat ik zelf hoor. Bij de Kemper via een cabinet was er gewoon niet de wauw factor. Niet in de droge geluiden, niet in de effecten.
Ik wil best een PA man blij maken hoor, maar dan had ik net zo goed nooit een buizenamp kunnen hebben, en voor mijn monitorgeluid gewoon met mijn marshall valvestate door kunnen klooien, toch?
Ik denk dat de Kemper dan gewoon niets voor jou is.
Ik sluit mij aan bij de post van apekop : de Kemper "imiteert" de miked sound van een amp.
Dit is niet hetzelfde als je "rauwe amp" en je mag dit dus niet verwachten. Dit betekent niet dat je verwachtingen lager/minder moeten zijn maar wel anders.
Als je die "mentale stap" niet kan/wil zetten - dit is overigens geen verwijt - dan zal je niet tevreden zijn en hou je beter je centen bij.....
Goede conclusie :D
De powered versie is in ieder geval van de baan voor mij. Het profiling gedeelte is wel zo goed dat een non powered nog wel wat kan zijn; klinkt beter dan alle software versterkers die ik tot nu toe ken, maar vind €1500,- te veel om alleen thuis wat te prutsen.
En als het alleen voor thuis is, hoeft het voor mij geen compacte draagbare alles in 1 oplossing te zijn, dus zijn er nog meer mogelijkheden.
Dennis, ik heb volgens mij precies hetzelfde probleem. De modeler blijft in mijn optiek nog steeds een beetje achter m.b.t. pure buizen compressie, tone etc. Ik was absoluut plezierig verrast over de perfecte effecten van bijv. Axe-Fx en tijdens de Frankurter Messe vond ik de Kemper ook behoorlijk goed. Het gebruikersgemak van dit soort apparaten is ook vele malen hoger. Maar als je echt op details gaat letten dan is de oversturing net iets te rafelig of niet subtiel genoeg. Dus mijn visie is om toch alleen te investeren in de superieure apparaten zoals Vintage Revolution, Eventide etc. Ik heb wat dat betreft veel geleerd op HRI forum.
Ik moet wel toegeven dat sinds korte tijd Lex Bos, de Pigtronix Echolution, Reussenzehn Blackface en de Torpedo CAB gezamenlijk ook een geweldige tone hebben opgeleverd.
Mocht je het leuk lijken kunnen we wel eens een keertje wat experimenteren.
Als je op zoek gaat naar de 'perfecte toon'... snap ik dat je een Kemper 'niets' vindt.
Vandaag mijn 1e Livegig gedaan met InEar... Geweldig!!!! We spelen covers... van Clean tot vette Rock. Goeie sounds, goeie effecten en een lekkere sound op je oren... InEar is überhaupt al heel anders qua beleving. Ik vind dit een mega verbetering en super handzaam.
Als ik bij elkaar optel voor wat voor bedrag er op mijn conventionele plank lig, t.o.v. een Kemper. Vind ik de 1500,- zeker gerechtvaardigd.
Je moet je wel verdiepen in de unit... het is GEEN plug and play!!!!
Je noemt effect apparaten. Dit is iets totaal anders.
Ik heb die Kemper gekocht voor zoals eerder al gezegd: in je studio tonnen sounds beschikbaar hebben recht uit de Kemper zoals ze uit een gemict cab vanuit een amp opgevangen zouden worden.
Het is opbouwen, presets veranderen, werken met cab karakteristieken, zelf amps kunnen profilen,...
Ik heb hier qua gitaar amps een stapel van the real deal staan...
Maar wat die Kemper in Cubase doorgeeft, is echt geweldig.
Zijn geld meer dan waard.
Die Kemper zou ik live gebruiken door een neutrale power amp en weinig kleurend cab, en dan het geluid vanuit de Kemper zo de mengtafel in. Daar is hij ook voor bedoeld.
Maar live zou ik ook gewoon eerder gitaar amps gebruiken hoor.
MS
Klinkt goed; nu denk ik dat jij wel een kritischer oor hebt dan ik; ik houd gewoon van de botte lompheid van een 100 watter in combinatie met een 4x12.
Ben wel benieuwd naar de Torpedo live, ooit getest?
Dat snap ik wel, via hoofdtelefoon is het een super systeem in vergelijking met plugins etc.
Niet helemaal. De Kemper heeft ook effecten, en die mogen wat mij betreft best vergeleken worden met de grote jongens, anders hadden ze ze er niet in moeten stoppen.
Als ze nou eens een Kemper read-only-profiles ding maakten (dus een waarmee je zelf niet kunt profilen), zonder effecten, en dan voor de helft van het geld, dan komen we ergens :D
Die effecten zijn de extra's bovenop het basis principe van profiling. Als die andere apparaten niets met amp simulatie doen zijn ze niet te vergelijken vind ik.
Ik krijg er in de studio toch makkelijk heel brute pompende sounds mee hoor.
MS
Ik let vooral op de speelbaarheid van de sounds en of ze fatsoenlijk door een mix komen. Als 2e stap komt dan de extra kleuring van de basissound en als 3e stap pas de effecten. Ik vind nog steeds dat in de 1e stap modelers vaak falen met betrekking tot het gevoel van spelen. Een puur buizen pedaal i.c.m preamp heeft dan mijn voorkeur. Ik vond de Kemper overigens niet slecht maar prefereer toch nog steeds de Lex bos.
Met de torpedo kleur ik licht bij tot een volwaardige Miked amp sound en door delay en reverb toe te voegen heb ik een prachtige sound gekregen die via mengtafel maar ook over over een monitor goed klinkt. Hoe beter de individuele schakels, des te beter wordt de keten. Maar je hebt in vergelijking met een modeler maar een paar basis sounds.
Let wel, ook dit is nog steeds een compromis in vergelijking met je ideale amp!
De torpedo live heb ik nooit gehad maar volgens mij was Morris daar erg over te spreken.
Heeft iemand van jullie al Michael Britt profiles gekocht?
Welk Pack heb je juist en zijn ze echt zo goed als iedereen beweert?
http://www.mbrittprofiles.com/index.html