Zelf vind ik die verschoven body juist 1 van de leuke dingen van dit model. t hoort er gewoon bij.
Printable View
Zelf vind ik die verschoven body juist 1 van de leuke dingen van dit model. t hoort er gewoon bij.
kan niet anders zeggen dat ik hem zeer geslaagd vind, die slapgplaat brengt ook balans met de dogears die ik in de eerste instantie te dominant vond, maar dat is natuurlijk persoonlijk
begrijp me niet verkeerd, ik vond het eerste ontwerp (het huidige) briljant en dat moet vooral niet veranderen.
Wat ik opper(de) is maar een idee uit mijn verziekte brein dat krampachtig probeert mee te denken omdat ik
zelf ook aanstalten aan het maken ben
om weer eens een gitaar te bouwen...
die deusy's zijn ook in alles goed ontworpen. de manier waarop die snaren uit de body komen, het jack plaatje kan zo'n dingen erg waarderen.
ja, zeer goed ontworpen, is ook een van de zeldzame gitaren die door een echte designer zijn ontworpen die ook nog aansluiten bij historiek en klassiekers van de electrische gitaar. Nog al wat productontwerpers die zich wagen aan gitaarontwerpen en eerder geen voeling hadden met gitaren, slaan de bal mis door te veel te gaan voor organisch design en ontwerpen iets objectief moois dat echter geen appeal heeft bij gitaristen.
ik weet niet of meer mensen dat hebben maar het kan soms zijn , bij mij althans, dat het aantal pickups en type mij een ontwerp kunnen doen tegen staan.
strat met humbucker brug okay maar de humbucker op een andere plaats bij de twee single coils staat me tegen.
ook een drie humbucker model zoals die van de lespaul zou ik niet kopen.
een tele met normale tele brug en humbucker bij de neck wel maar een tele model met strat brug ,brug singel alla strat en humbucker bij de neck weer niet.
een mens blijft een vreemd schepsel denk ik maar ;-)
idd hops, elke gitarist zal die rare voorkeuren wel kennen. Heeft te maken met het feit dat wij heel fel met aantal blueprints in ons hoofd zitten van classics die we geleerd hebben mooi te vinden. En dat heeft weinig met objectiviteit ofzo te maken, meer met branding, geschiedenis en emotie.
Ik heb nogal wat ontwerpers/niet muzikanten in mijn kennissenkring en als je hun voorkeuren van gitaarontwerpen hoort, zou je verschieten. Maar zij gebruiken hele andere referentiekaders dan wij. Bekend voorbeeld is de tele headstock, die op de keper beschouwd een wat flauw, spits einde maakt aan de hals, maar die ik bloedmooi vind (voor een groot deel omwille van de legend factor, denk ik)
Tele headstocks; voorheen vond ik ze spontaan altijd heel vreemd, misvormd. Tot ik me erin ging verdiepen, besefte dat een groot deel van de muziek die ik te gek vind op tele's is gespeeld en zover ging er zelf een te bouwen.
Nu vind ik strat headstocks eerder een beetje vreemd, met dat eigenlijk niet functionele en dus overbodige uithangbord eraan.
Interessant onderwerp, juist door die eindeloze subjectiviteit.
idd, eindeloze subjectiviteit , maakt het zo leuk om over te lullen :)
soit, hier nog een update van het lakfront, nu gaat er even niks gebeuren wegens recreatieve activiteiten op verplaatsing - een gebroken been behoort tot de mogelijke gevolgen ...
De Thin King (bindings nog niet geschraapt) en de Servant zitten in hun laatste kleurlaag. Nu gaan schuren en blank lakken. Ik vind dat ik er veel werk insteek naargelang ik toch medestichtend lid ben van de I HATE lakken club :)
De ebben toets ook gefret: heel content over. fretten is iets waarin je telkens beter wordt zonder dat ik juist weet waarom eigenlijk.
cheers, barno
http://i158.photobucket.com/albums/t.../Servant55.jpg
Vind die middelste ook erg leuk, moet ik zeggen... :)
staat al in posttitel, maar ik zeg het nog es:
THE HORROR
Had de gitaar al kleurgelakt en al drie lagen blanke lak opgezet, allemaal heel nauwgezet, juiste wachttijden enz... ik haat lakken maar wil het wel leren en dus deze keer echt goed doen.
Vandaag zou ik eerste keer schuren en verder blank lakken. Nieuwe Motipbussen gehaald. fijn geschuurd met nat schuurpapier beetje afwasmiddel derbij, extra goed geschud met de nieuwe spuitbus en dan ....the horror
Op een viertal plekken krijg ik dit na een halve minuut ! (dit is de grootste)
http://i158.photobucket.com/albums/t.../Servant56.jpg
Dit is fucking niet eerlijk! En wat ook stom is, is dat ik dacht te moeten wachten tot het gedroogd was. De dikke brokken die je hier zit heb ik eraf geveegd toen het nog niet droog was, komt vrij goed los. Nu is alles droog en moet het er allemaal afgeschuurd worden.
Ik vraag mij af hoe dit kan. Het enige dat ik kan bedenken is dat er een reactie is met het eventuele zeepsop dat nog restte (al heb ik na het nat schuren alles heel goed drooggeveegd). Heb enkel acryl gebruikt.
fuckerdefuckbummer
normaal ben ik lastig op mezelf maar nu zou ik niet weten wat ik fout heb gedaan. Heb er helemaal geen zin meer in.
dit kreeg ik ook wel eens met acryl van motip. soms echt spontaan zonder dat er een duidelijk reden voor was, vaak omdat ik te snel na de vorige laklaag wilde lakken
(danwel de vorige laklaag te dik had opgebracht)
bij motip heb ik geleerd 1 dunne laklaag per dag te lakken
Water en nitro wordt een witte suikerspin. Niets aan doen, wachten, goed laten drogen en wegpoetsen of heel erg fijn schuren. De volgende blanke laag smelt er weer netjes in.
gewoon ff een paar dagen laten rusten. Heb het ook gehad, en is goed op te lossen.
No stress.
thx folks
at G.G. 't is gewoon acryl hoor
at Fred: de laatste blanke laklaag zat er al twee weken op.
beetje faalangst nu omdat het gebeurde terwijl ik eigenlijk niks fout had gedaan. lakken is voodoo
Damn das niet grappig.
Lak is a bitch. Sterkte ermee!
:grouphug:
ik zei al soms gebeurd het ook spontaan :D , bij motip ging het de laatste jaren goed maar met de lak van Halfords (geen idee welk merk dat was) had ik een kans van 1 op 2 dat dat gebeurde en daarom ben ik toen over gegaan op motip (voordat ik uiteindelijk naar cellulose ging)
Shit, het is toch werkelijk niet te geloven. Ik zou daar ook een gevoel van voodoo bij krijgen.
Nu ik dat zo zie, ik had hetzelfde bij mijn allereerste zelfbouw; ook motip op motip en op een paar plekjes leek het of ik er een afbijtmiddel op had gespoten.
:angry:WIE ZIT HIER MET POPJES TE "SPELEN" !?!?!!?!! :angry:
Damn waardeloos Barno,
Ik krijg al de zenuwen als ik dit zie.
Mijn electrische kon nog in de Tung-oil, maar mijn akoestische wil ik echt perfect lakken....en dan zie ik zoiets brrrrr :(
Op die gitaar heb ik het voorzichtig weer glad geschuurd en nog eens over gespoten; toen gedroeg de lak zich naar behoren.
Maar toen was nog veel onervarener in lakken dan nu en ook maar wat gedaan eigenlijk.
Denk dat het nog een klein wonder is hoe die gitaar er toen uit is gekomen :noob:
tja, dat heb ik net ook geprobeerd. Heb heel de grondig geschuurd, waarbij ik hier en daar zelfs door de kleurlaag ging perongeluk (aan de randen). Zowel de kleuracryl die ik bijspoot om te retoucheren als blanke lak die ik nu nog probeerde, krult weer bruisend op. Ik sta mss wel wat bekend om mijn zelfbeklag bij tegenslagen... :) maar deze keer vind ik het wèl terecht ...
Ik sta ook wel vaker bussen lak te lezen in winkels. Ik zie slechts zelden precies genoteerd wat er nu in zit. Ik vind het maar een schimmig gebeuren, zelf als je de lak-faq hier uit je hoofd zou kennen.
Ik ga het voorlopig zo simpel mogelijk houden. Van de week kreeg ik nota bene van twee onafhankelijk kanten de vraag wat het zou moeten kosten als ik een gitaar bouw. Mocht daar daadwerkelijk iets van komen en men heeft specifieke lakwensen dan denk ik heel serieus over uitbesteden.
Maar dat helpt jou nu allemaal niet verder. Sterkte broeder !!!
tja, da's een van de redenen waarom ik absoluut zelf wil leren lakken. lakken uitbesteden maakt je gitaren een heel pak duurder... zeker met bindings enz... (ik weet ondertussen ook waarom ... :)
edit: en idd, daar krijg ik ook hoorns van: op die spuitbussen staat zelden goede info. Op twee van de drie bussen die ik gebruikte staat nergens iets waaruit je kan afleiden of het acryl is en als je het vraag aan het "personeel" krijg je ook wat vage uitleg in de zin van: ja maar dit is iets soortgelijks enz...
Ik weet het niet, maar ehhh, Kan het niet aan siliconen liggen???
Ik heb in het grijs grouwe verleden ooit voor een meubelmaker een professionele spuitcabine gebouwd en daar ook wel het een en ander gespoten met airless spuit instalaties.
1 van de meest gruwelijke zaken die we daar tegen kwamen, waren meubels die behandeld waren met spuitwas op siliconen basis.
We konden schoonmaken wat we wilden, maar er kwamen altijd weer kringen op waar de lak losliet.
Alles waar ook maar even siliconen in verwerkt zit, of waar je mee in aanraking gekomen bent met die troep, kun je gelijk mega problemen krijgen bij het spijten.
De meest wonderlijke effecten, maar je lak kun je op je buik schrijven.
ik vrees dat het iets in die aard moet zijn, ik heb eerder twee verschillende spuitbussen gebruikt met hoogglans voor ik terug met motip begon. ik denk dan een van de twee iets kwalijks bevat (maar zoals gezegd, er staat omzeggens geen info op).
Ik ga proberen olympisch kalm te blijven, de gitaar even terzijde leggen en hem dan maar helemaal terug schuren tot op de primer. Het medelijden van u allen helpt toch al een beetje :)
toen ik dit las vroeg ik mij af of dit niet de oorzaak van het probleem is dat je nu overkomt.
verf, afwasmiddel en alle andere vloeistoffen en middeltjes die je meer gebruikt verhogen gewoon de kans op een verkeerde reactie.
je zou om te testen twee test plankje kunnen pakken waarvan je 1 met alleen water en een met een beetje afwasmiddel erbij schuurd en dan kijken of ze toch allebei dezelfde reactie vertonen
daarbij als je nu alles van motip gebruikt zou ik met motip contact opnemen en hen uitleg vragen.
ik kan me voorstellen dat dit grote ergernis opwekt, vooral omdat je op het laatst niet meer weet waar je mist in gaat.
of het product is niet goed, of je doet iets niet goed, dat duidelijk hebben zou al grote winst zijn voor later.
vind dit echt balen voor je
ik heb met motip ook een keer gehad dat ik gewoon een slechte batch bussen had en er gewoon 6 heb moeten weggooien omdat ik gewoon zeker wist dat ik niks fout had gedaan de lak spontaan reageerde
als ik nu zoiets heb (wat gelukkig echt zelden gebeurd) nevel ik de volgende lagen nog langzamer dan dat ik normaal zou doen, tis namelijk niet de lak die reageert maar het oplosmiddel en hoe minder oplosmiddel hoe minder kans op een slecht reactie. Dit vraagt natuurlijk wel enig geduld maar is uiteindelijk toch sneller dan alles opnieuw te moeten lakken
en switchen tussen verschillende merken lak is inderdaad ook een recept voor ongelukken, + wat je al zegt mensen in de gewone doehetzelf winkel hebben maar zelden verstand van verf :D en de bus zelf geeft te weinig informatie over de gebruikte oplosmiddelen en eventuele reacties
te laat, ben al begonnen met afschuren :)
want zelfs bij langzaam nevelen had ik nog schuim. soit, troost is dat ik les geleerd heb (en dat mijn eindresultaat nu nog strakker zal zijn door het vele schuren)
Ik ga voor alle zekerheid toch maar enkele andere spuitbussen kopen. De twee die ik heb, kan ik nog gebruiken voor een lakbeurt van blanke body (als dat niet lukt, is het afschuren niet zo kritiek als met een kleurlaag eronder)
bewaar die bussen om nekken te lakken daar ga je waarschijnlijk toch geen kleur op gebruiken
at fred: voor halzen ben ik een aanhanger van olie geworden, ook voor maple, I just love the feeling
Kakihara voodooing me ? of all gitaarnetters? don't think so :)
ik denk dat het robert johnson is die daarmee wil zeggen: hé gast, ga es terug wat meer gitaarspelen
en au fond heeft 'm wel gelijk
Ik pleit onschuldig, het laten leegbloeden van kippen laat ik met alle graagte aan een ander over. Ik vermoed dat er eerder ene Murphy in het spel zit. ;)
Ik vond het resultaat van al dat schuimen en opnieuw afschuren wel wat hebben : leek net een Guttlin Custom Shop Relic Servant (valt geld uit te kloppen, man!) :seriousf:
Anyways, ik wens je nog veel goede moed Barno, ik ben ervan overtuigd dat dit weer een strak eindresultaat gaat opleveren en uit elke tegenslag haal je minstens één les voor de toekomst :)
Ik was vandaag bij de gamma en vond daar zowaar spuitbussen waar op staat dat er nitrocellulose in zit :cheerup: : trendy colorline (motip). Via de website vind ik ook blanke lak in dezelfde lijn maar die blijkt bij nadere bestudering op alkydbasis te zijn.
En of je de blanke lak over de kleurlak kunt gebruiken en of dat nodig is, kan ik natuurlijk niet vinden :mad:
hetgeen mij sterkt in het vermoeden dat het gamma bus restje dat ik gebruikte voor een van de aflaklagen de schuldige is van mijn probleem. Maar ik kan met de beste wil van de wereld geen aanwijzing op de gammabus vinden van wat dan ook.
dat van de trendy colorline motip bij de gamma sounds good, ik ga bij gelegenheid es kijken of zie die in Belgische gamma ook verkopen. wel interessant voor future projecten.
ik heb t hier net gespoten op mijn strat body. tot zo ver geen problemen. ik heb ook transparant van dezelfde serie. ik moet t nog even proberen maar ik verwacht geen issues