tof:)
alala
Printable View
Die van mij is de blauwe 6100, dus de eerdere versie, dus de veel betere versie.
Hij heeft een heel lekkere crunch op het tweede kanaal, minstens zo goed als de JCM800 2203 of 2204 en bij de 6100 ook op laag volume. De 6100 heeft een heel mooi spranklend clean op kanaal 1. Kanaal 3 vind ik niet zo lekker klinken want dat is meer bedoelt voor hele stevige hardrock of metall en dat is mijn ding niet.
700 euro en hij is voor jou.
Die 6100 spreekt me enorm aan, zeker als ik je verhaal zo 's hoor; sprankelend clean, JCM 800 2203/2204 crunch, ook op laag volume, en ook nog een stevige hardrock/metal sound.
Meer dan genoeg zou je zeggen.
Misschien kom ik er nog wel op terug.
Ik wil eerst het één en ander laten bezinken.
Vandaag zijn we naar The American Guitar Store in Enschede geweest.
Daar hadden ze de ENGL Steve Morse, de Stiletto Deuce en........ de EVH 5150 III.
GVD!!! wat een gaaf ding is dat zeg!!!
Ik dacht dat dat zo'n flutbak was maar integendeel zeg.
Gewoon over de EVH 4x12 speaker cab.
Supermooie clean, een vette crunch, maar dan ook echt heel erg lekker.
Het 3e kanaal vond ik wat tegenvallen maar daar valt met wat tweakwerk hoogstwaarschijnlijk ook nog wel wat uit te halen. We hadden niet al te veel tijd.
Daarna was de ENGL Steve Morse aan de beurt.
Deze vond ik lichtelijk tegenvallen, ik had er meer van verwacht eerlijk gezegd.
Het is zeker geen slechte amp en als je de tijd neemt haal je er echt wel hele mooie sounds uit. Hij heeft teveel opties om in 10 -15 minuten door te nemen. Daar heb je zeker een uurtje of 2 voor nodig.
Vervolgens stond er nog een Mesa Boogie Stiletto Deuce.
Deze vond ik ook erg lekker. De EQ van deze amp reageert erg goed.
Als je iets meer hoog erin draait dan krijg je ook echt wat meer hoog in tegenstelling tot de meeste Marshalls en ook de EVH.
Ik denk dat deze versterker wel wat voor mij is omdat het echt wat toevoegt aan de diversiteit van mijn sound.
Het is nl. wel iets anders dan een JCM 800 maar toch ook wel weer vergelijkbaar, moeilijk uit te leggen. De Stiletto is wat directer ofzo.
Bovendien houd ik ook wel van de eenvoud van deze amp, gewoon 2 kanalen instellen zoals je ze hebben wilt, en een solo boost.
Schakelen kan waarschijnlijk met de Replifex, dus via midi.
Nu nog een keertje een Bogner Ecstacy Classic en 101B testen. :D
De Steve morse is zeker geen versterker voor 30min proberen. Ik heb er zelf een hele dag aan geweid. En zelfs nu vind ik soms weer prettige settings bij.
Pff, dan hoef je de SE al helemaal niet te testen die heeft dan veuls te veule knoppies.
Wat vond je dan "lichtelijk"tegenvallen?
Ik gaf in mijn revieuw ook aan dat hij fluisterstil ook nog groots moest klinken en dat doet hij met gemak.
Enne die 6100...Zeker als hij waarmaakt wat word beweerd dan lijkt het toch wel "de" amp:ok:
Qua sound maakt de 6100 waar wat er gezegd wordt. Het is een erg goeie amp met echt verschillende voicings. Het clean is behoorlijk sprankelend (zeker voor een Marshall). Kanaal 2 is echt erg lekker. Helaas zijn de 3 voicings niet schakelbaar met voet pedaal of midi. Het 3e kanaal vond ik veel te compressed. Behoorlijk high gain.
Ik heb de LE combo gehad. In de paar jaar dat ik hem gehad heb, heb ik hem wel 2 x moeten laten repareren. Ik zou het ook niet aandurven er mee op het podium te gaan staan. Vaak moet hij 2 keer aangezet worden, omdat het midi gedeelte niet goed opstart en dus crashed. De hele amp doet dan niet veel meer.
Het is al eerder gezegd (door Tristan dacht ik). Een Plexi met een overdrive is echt een goeie combi. Toen ik mijn CMW Plexi+ kreeg, dacht ik een 1-trick pony te krijgen. Maar niets is minder waar. Het is de meest veelzijdige amp die ik ooit gehad heb. Veelzijdiger dan de 6100 in ieder geval. Het meest opvallend van de Plexi+ is dat juist het clean zo mooi is.
Ik heb de 6101 gehad, en die valt in het niet naast de SE. de SE pompt gewoon als de ziekte, ook fluisterstil. de 6101 is een van de eerste multichannels van marshall, en hij klinkt gewoon net niet, vind ik. de JCM900sound klinkt heel gruizig (zelfs voor mijn smaak te), de jcm800 klonk veel te slap, het had geen ballen.
Ik vond zelf de 5150-3 leuk, maar niet de titel 'high end amp' niet waardig. tis een leuke amp in de lijn van JVM, maar als je 2500+ euro hebt, vind ik de 5150 het geld niet waard.
Macwilliams omschreef het ooit heel goed: Engl doet precies wat jij wilt, en dan een tandje meer. Je moet alleen wel precies weten wat jij wilt, anders doet ie 't niet.
Dat snap ik dus echt niet, dat je nu dus de versterker de schuld geeft terwijl toch echt in je post al aangeeft niet eens echt de moeite genomen te hebben.
Een paar minuten....
Nee laat dan de ENGL maar staan en koop een valve junior met een knop.:seriousf: (je hebt toch niet al te lange tenen he?)
De SE van orpheo zoals die hem nu heeft staan zou echt he-le-maal niks voor mij zijn. Terwijl ik echt overtuigd ben
van het feit dattie kan doen wat ik wil en dan nog ruim plust! Alleen dat zou me tijd kosten. Ik weet al precies
waar de schoen wringt als ik mijn shit tegen over die van orpheo zet. Ik heb het hem ook meteen gezegd wat de
major verschillen zijn tussen hem en mij. en geloof me die verschillen zijn groot..... En toch allebei een ENGL gek toch??:dontgeti:
Mee eens. Met Macwilliams heb ik denk ik een half uur zitten werken om zijn tone uit mijn SE te halen. De mogelijkheden zijn zo enorm dat het gewoon tijd kost, meer niet. Maar ik wil een heel 'gritty' tone met veel treble, en MW wil een veel smoothere, warmere tone, maar wel transparant genoeg. Het is dus echt zoeken naar de juiste setting, maar dan trek je het er echt uit. Ik heb ook een nieuwe mode gevonden waarin ik de tone van mijn CMW precies kan krijgen uit mijn SE. van extreem vintage tones tot supersnoeiharde heavy metal, hij doet 't allemaal.
@lex: man, wat jij zegt is niet eerlijk. Ik had de Engl op een metal-setting, en jij/wij namen niet de moeite/tijd om er een andere voicing aan te geven. Het is dus veel te kort-door-de-bocht om het daarom af te fakkelen, de SE dus.
De SE is echt enorm veelzijdig, maar je moet wel precies weten hoe en wat. Het feit dat alles MIDI te schakelen is, maakt het wel heel, heel veel makkelijker, maar tis wel veel... Ik heb nu al ongeveer 100 'kanalen' gemaakt, 100 tones. JCM800, JCM800+, jcm900, plexi, plexi+, voxac30, ac30 met treblebooster, fender clean, mk4, 5150 achtige bonecrushing tones, maar wel precies mijn tone, zonder beperking. En uiteindelijk weet ik dat MW na wat instelwerk precies zijn tone er ook uit wist te krijgen, en er nog veel meer uit kon trekken.
Tsja, we zijn inderdaad ff heel snel door wat kanaaltjes heen gedenderd, maar ik kreeg gewoon de indruk dat ik die metalvoicing er niet uit kreeg, die hoorde namelijk in elk kanaal terug, en leek me typicsch iets voor de SE.
Tsja, ik heb wel de moeite genomen open te staan voor de amp hoor ;), ik heb alleen niet superuitgebreid alle settings geprobeerd. Het was meer een algemene indruk van de amp die ik er aan overgehouden heb, kan een foute zijn ;).
Op straffe des uber-kinderlijkheid: vraag t maar aan macwilliams ( en michaelae in mindere mate). De SE was toen heel erg metal gevoiced, maar kan net zo makkelijk een bluesy of rock- vibe krijgen. Juist omdat je niet alle toneopties hebt geprobeerd, vind ik het opmerkelijk dat je je mening (dat t n metalbak pur sang is, Zo komt je mening over ;)) zo stellig presenteert.
Wanneer er nog eens een meeting komt en dat ding er staat, kom ik ook. Want wanneer die SE echt al die geluidjes onder een footswitch heeft staan, kan de rest van de bouwers met pensioen. Ik kan het echt niet geloven, dat nota bene ENGL al die vintage vibe, mojo en magic in een doosje heeft weten te stoppen.
Ik heb vandaag eindelijk je lp studio met Prails over de engl. Derde kanaal (ubermetulkanaal) gain op 0,02 en van de prails de voorste P90 en op de brug de rail. Brug volume op 7 en even aan de tone knoppen van de engl gedraaid. Nou dan weet je waarom ik die 15" eminence MOEST hebben. Milk& motherfucking honey!!!
Even prutsen en hopla dire straits, gary moore noem ze maar op.
En dat op een afgebrande studio hè !
Is het bij de Steve Morse en de SE anders dan bijvoorbeeld bij de Fire en Powerball. Daar zitten tja hoe zal ik ze noemen trashy middentonen in die ik echt HAAT. Ik hoor dit in Alle ENGL demo´s op youtube en overal terug, niet dat zo´n demo erg veel zegt maar ik hoor wel telkens terug waar ik een hekel aan heb en wat ik niet in andere amps hoor. Heb de Steve Morse en SE niet getest maar ben benieuwd. Als die SE echt doet wat Orpheo zegt dan verkoop ik alle 3 mijn tops en mn cabs meteen.
Begin dan maar vast advertenties te maken dan.
:D
Ik vond het clean, wat ik er in een minuut of 2 in heb proberen te draaien, een beetje zonder karakter. Gewoon clean, zeker niet slecht maar ook niet bijzonder.
Toen ik me 5 minuten tegen het 2e kanaal aan heb bemoeid kreeg ik er wel een steeds betere sound uit. Het 3e kanaal heb ik veel te weinig tijd ingestoken.
Ik was ook erg onder de indruk van de 5150 op dat moment en had een beetje zoiets van: Laat maar zitten al die knopjes.
Op de 5150 was het inprikken en ik had gelijk m'n sound.
Dat is toch wel een beetje meer mijn ding.
De Steve Morse en de SE zijn wel degelijk hele goede amps maar vooral bedoeld om veel sounds mee te produceren.
Ik heb ondertussen de 6100 van Dingeman gekocht, moet hem alleen nog in de Koekstad zien te krijgen. ;) Dat gaat helemaal goed komen trouwens.
Ik hoop voor mij dat de combo die jij hebt gehad een slecht exemplaar is geweest.
Er is een heel goed youtube filmpje waarin een JCM 800 en een 6100 met elkaar vergeleken worden en die klinken toch behoorlijk identiek.
Als het clean nou net zo goed is als iedereen zegt dan zal me het 3e kanaal worst wezen. :)
Het blijft een beetje een gok maar gelukkig is het geen €2500+.
Ik heb nog wel een vraagje over die CMW Plexi+ van jou.
Is dat ook een channelswitcher, en hoe bedoel je dat ie zo veelzijdig is?
Ik was altijd in de veronderstelling dat het een éénkanaals versterker was.
Als ik ergens een hekel aan heb dan is het aan tapdansen op het podium.
Ik wil b.v. van een leadsound met boost en delay met 1 druk op de knop naar een clean met chorus en reverb.
Nou weet ik dat dit ook wel kan met midi apparatuur van b.v. Axess Electronics maar dan betaal je alleen voor de switcher/loopers al honderden euro's.
ik wil nogmaals erop wijzen dat
a: we toen in het highgain -hok stonden
b: er heel veel trash-zooi om ons heen was
c: de amp echt niet goed ingesteld stond, omdat er gewoon weinig tijd was.
Ik snap echt niet dat je het clean van de SE 'maar clean' kunt vinden, zeker als je dan bijvoorbeeld de 5150 III, JVM, Hook captain en bogner probeert en sommigen al bejubeld. De engl doet daar totaal niet voor onder vinden Mac en ik, en het is echt niet zo dat we ons met een kluitje het riet in hebben laten sturen.
Eigenlijk stond van te voren al vast voor mij dat het geen ENGL zou worden omdat het gewoon mijn ding niet is, en ik vind ze lelijk. Zie ook m'n openingspost.
Ik wilde de Steve Morse nog een kans geven omdat:
- ie er nog enigszins beschaafd uitziet
- ie veel opties heeft (midi, 2 master volumes, 2 schakelbare en programmeerbare FX loops, etc.)
- ie niet al te duur is
- Steve Morse een goeie gitarist is. ;)
De SE was 'm sowieso niet geworden, gewoon omdat ik hem lelijk en duur vind.
No offense Orpheo. ;)
Het clean v.d. SE zal waarschijnlijk vergelijkbaar zijn met de Steve Morse maar zoals ik al zei, ik heb in 2 minuten geprobeerd er een goeie clean uit te halen wat best gelukt is maar ik vond het niet speciaal.
De HOOK heeft het beste clean wat ik ooit gehoord heb maar de 5150 kan daar best aan tippen vind ik. Ik realiseer me dat ik nu wat discussie uitlok misschien, maar ik vond de 5150 III echt een hele goede versterker, helemaal mijn ding.
Tjah, uiterlijkheden. Ik heb me eroverheen gezet. Ik dacht echt dat ik een marshall man was maar dat was omdat ik verblind was door het uiterlijk. Het is duidelijk dat er voor mij maar een marshall is. Maar dan zal ik in een metul band moeten spelen.
Ik vond de steve morse echt spuug en spuug lelijk. Ik heb ook geen idee wie de beste man is? Hoe dan ook daardoor was ik dus objektief t.o.v de versterker.
Ik snap het hoor, ik wil alleen even aangeven dat het beeld dat sommigen hebben gekregen op de meeting omtrent de SE, niet echt een solide beeld is ;)
maar goed, als jij er helemaal happy mee bent, daar gaat het toch om? :) Ik zal net zo hard door de kamer jumpen als je een 5150 III hebt, als dat je een HOOK of powerball of triamp van H&K koopt.
Een amp testen op een meeting terwijl Pannekoek en TimmU alle twee enorm stonden te blazen met de KK en TR, is geen goed idee. ;)
In tegenstelling tot Lex vond ik wel dat je er op een gegeven moment wel een lekkere rock/hardrock sound indraaide voor mij.
Ook het clean was dik in orde.
Soundwise is de 6100 prima in orde, maar er zit gewoon erg veel electronica op een kleine oppervlakte. Dat zorgt voor veel warmte en daardoor gaan er makkelijk veel dingen kapot. Ik heb deze verhalen meer gelezen/gehoord. Ik hoop dat jij er geen last van krijgt.
De Plexi+ is niet een echt channelswitcher, al heb je op de ouderwetse manier wel 2 kanalen tot je beschikking.
De veelzijdigheid zit hem er in dat hij gewoon met elke gitaar waanzinnig klinkt, zowel clean als met drive. Vaak heb ik hem met een behoorlijke rand ingesteld en draai ik de volumeknop van de gitaar terug om clean te krijgen. Maar je kan hem ook clean instellen en met een overdrive in de drive duwen. Klinkt ook super.
Meestal gebruik ik geen of erg weinig effecten, dus tapdansen zit er bij mij niet zo in. Maar met een G-lab of zo zou je e.e.a. een stuk veelzijdiger kunnen maken met effecten. Je zou dan ook de 2 Plexi+ kanalen als echte separate kanalen kunnen gebruiken. Zelf heb ik die behoefte niet. Doe mij maar een Les Paul zo de Plexi in.....
Hey, gefeli met je nieuwe amp.
Top dat je de Mesa tip nog hebt opgevolgd met een testje.
Typisch zo'n geval van onbekend maakt onbemind.
Rock on!
Thx, ik moet nog wel even afwachten, ik krijg hem pas over een paar weken op z'n vroegst.
Gefeliciteerd met de amp! Wel foto's posten hè. En als het kan natuurlijk ook de sounds.
Nu moet ik nog aan de nieuwe amp (maar het wordt een laag-vermogen thuisbak).
Ben benieuwd wat je ervan vind, ik hoop dat het de amp voor jou is. Ik heb er een tijd geleden bijna 1 gekocht maar hij was net te snel verkocht :)
@LM: Thx, ik zal t.z.t. eens kijken of ik wat sounds en foto's kan uploaden.
Wat betreft laag vermogen thuisbak: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=122944
@sjaak: Ik hoop ook dat het DE amp is voor mij, afwachten.
Ik heb op ebay wereldwijd gezocht maar er is er geen één te koop.
Blijkbaar zijn ze vrij zeldzaam.
Iedereen bedankt voor de tips en het meedenken.
Ik heb dus de 6100 gekocht maar heb het volgende "probleem": Ik heb dus nu 3 Marshall tops; JCM 800, JVM en 6100 (de laatste moet ik nog krijgen, hopelijk volgende week).
Vorige week zag ik een Soldano SLO 100W head op ebay staan, in Ierland.
Ik heb de verkoper toen een berichtje gestuurd maar kreeg geen antwoord tot gisteren, terwijl ik de 6100 al gekocht had.
Nu zit ik te twijfelen; zo gauw als de 6100 binnen is de JVM verkopen en de Soldano alsnog kopen en daarna de 6100 (of JCM 800) weer verkopen?
Drie tops wordt me teveel, laat staan 4!
De SLO lijkt me persoonlijk, samen met de Ecstacy en de HOOK (en misschien ook wel de 6100?) de ultieme rock/old skool-metal-versterker.
Ik las op Harmony Central dat de FX loop behoorlijk toon zuigt maar bij de latere versies zou dat probleem opgelost zijn?
Het bouwjaar van deze Soldano is mij niet bekend.
Edit: het serie nummer is: 06/834
Edit 2: 06 schijnt het bouwjaar te zijn, de rest is gewoon het volgnummer.
Er zijn trouwens erg weinig goede youtube filmpjes te vinden van deze amp.
Ik kan hem voor €2100,- incl. shipping, veilig via ebay overnemen.
Wat vinden jullie?
Verkoop die 6100 door aan mij? :D ;)
Maare gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst! Ik had die 6100 ook nogeven op het oog op marktplaats maar goed, ik ben er nog niet helemaal uit wat ik wil nemen (DSL50/6100) dus ik kiek nog ff'kes.
Enne ook nog een Soldano op het oog? Je hebt echt een luxe probleem haha :crazyhappy::seriousf:
Gas, zeg ik Henri, gas!!
Ik denk dat je met die Soldano een heel stuk blijer gaat zijn dan die 6100. Is ook van een heel andere orde uiteraard. Als je het geld hebt, koop die SLO en verkoop degene die je niet bevalt door. Ik denk dat je dat Robert blij kunt maken met die 6100, hehe.
succes
@ Robert: Zie mijn sig.
Thx Robert, wie weet kun je de 6100 van me overnemen, haha. Geen interesse in de JVM? ;)
Ken jij de Soldano en de 6100?
Ik heb ze beide nog nooit bespeeld maar ze lijken allebei erg goed en inderdaad, de Soldano is in ieder geval van een andere prijsklasse.
Tja, moeilijke keus. Misschien is dit een optie koop 1 veelzijdige amp, waarmee je eigenlijk alles kunt (de 6100 of je houdt je JVM hiervoor) en dan 1 amp die minder veelzijdig is, maar precies dat ene geluid heeft dat je mist. Soldano zou kunnen, maar zou ik wel eerst even testen ...
Henri, je weet hoe ik over de JVM denk ;) gave bak maar too much for me. 2/3 kanalen heb ik meer dan genoeg aan. 2 heb ik sowieso nodig. Zal wel erg stoer staan hé, die 3 Marshall heads :D
Is het trouwens mogelijk dat als je die 6100 hebt, om eens te komen luuster'n? Misschien kan ik dan nog gerichter gaan kijken welke top nou het beste bij mij past :)
Ik heb die Soldano 1 of 2 keer getest, iig Avenger, Hot Rod 50 en de SLO100. Voor mij dé versterker. Maar eerlijk gezegt ben ik een SLO100 niet waard. hehe. Hot Rod of Avenger zou kunnen. Zijn toch wat betaalbaarder.
6100 heb ik eens thuis gehad, geleend van een vriend van m'n pa en was er niet zo onderste boven van. Kan zijn dat de buizen oud waren etc. Denk dat het een goede versterker is, maar denk niet dat hij (veel) beter is als een JVM.
Waarom wil je van die JVM af eigenlijk? Daar zit de jcm 800 sound toch ook in? Of krijg je die er toch niet uit? Ik vond hem best wel te gek klinken zolang hij maar een beetje hard stond.
Een 6100 is een super amp, ik heb zelf de zwarte head. Er zitten verrassend veel mogelijkheden op. Niet zo uitgebreid als de JVM, die heeft naar mijn idee gewoon té veel opties. Crunch-kanaal is mijn favoriet. :cooler:
Voor meer informatie: zie mijn topic.
Ik denk dat een 2100 euro voor n SLO geen slechte prijs is. IK speel zelf n Avenger, en ik ben nog steeds helemaal verliefd op dat ding. En ik denk zeker dat die een goed rock/oldschoolmetal sound kan geven, dat is ook waar ik m voor heb gekocht. Ik was die metal sound uit de recto spuugzat. Daarbij, de Soldano is veelzijdig door zn eenvoud. Ik zie onze gitarist vaak "stoeien" over welk kanaal/instelling ie nou toch vetter vind op zn 2ch Dual recto, en dan kijk weer naar de Soldano, en denk, tja, t kan zo veel makkelijker.
Overigens, mocht die 800 het veld ruimen, die zou ik dr graag nog es bij hebben :) (mits ik t financieel trek..)
Testen is lastig, de Soldano bevindt zich in Ierland.
Voordat ik de JCM 800 weg doe moet er wel heel veel gebeuren hoor, maar de Soldano lijkt me veelzijdig genoeg, 2 kanalen die allebei super zijn lijkt me meer dan voldoende.
Ja hoor, zo gauw als ik hem heb, ben je de eerste die het hoort.
Lekker een avondje GAS'n. ;)
OK, dan heb je het dus uit de eerste hand die info, thx.
Ik twijfel ook heel erg of ik zo'n Soldano nou wel "waard ben", maar aan de andere kant, zoals MacWilliams het zegt: "gewoon omdat ik het mooi vind, voor de heb, ik ben ook heel hebberig." ;)
Ik speel nog wel in een bandje maar da's ook "maar" hobby.
De JVM is best een goede versterker, maar ik vind het crunch geluid, met name met de master onder de 2, niet echt lekker klinken.
Daarboven komt ie wel tot leven, maar blijft een beetje dynamiek-loos.
Gisteren in de oefenruimte heb ik hem expres wat harder gezet, net boven de 2, en ik heb een heerlijk avondje gehad.
De rest v.d. band vond het wat minder geloof ik. :chicken:
Er staat er ééntje te koop op Gitaarmarkt. Volgens mij is tie van Ieme (ook van dit forum).
Hé, dat is een topic van bijna precies zo'n jaar geleden, grappig.
Het schijnt dat er wel degelijk ook een (kwaliteits)verschil tussen de blauwe en de zwarte versie zit.
De blauwe versies zijn de Limited Editions (LE) en de zwarte zijn de LM's (weet niet meer precies maar de M staat voor Modified dacht ik).
De blauwen hebben EL34 eindbuizen, de LM's 5881's (als ik het goed gelezen heb op Harmony Central)
De LE's hebben ook betere, hoogwaardige componenten dan de LM's.
Ze willen nog wel 's haperen schijnt het, reparatie kan een ramp zijn omdat ze zo ingewikkeld zijn.
Alleen daarom zou je al een Soldano of een 5150III willen......