Ik hoor anders wel bijzonder veel klachten de laatste tijd. Volgens mij is het een trend om teveel laag in te mixen en sowieso alles te hard te zetten.
Printable View
Ik hoor anders wel bijzonder veel klachten de laatste tijd. Volgens mij is het een trend om teveel laag in te mixen en sowieso alles te hard te zetten.
Over teveel bas kan ik meepraten,laatst bij gare du nord in het paard van troje de bas en de basdrum zo achterlijk hard dat de basgitarist een solo speelde ,een grote brei, je zag wat hij speelde en het geluid was een grote lage brei.En ik stond een klein stukje achter de geluidsmannen.Dan denk ik het zal wel aan mijn oren liggen.Maar dat kan ik me nauwelijks voorstellen.
Het beste live geluid ooit hoorde ik in de HMH met een concert van Saartje Brightman. Dat geluid was beter dan de meeste CD's. Dus het kan zeker in de HMH, een van de beste zalen van dit land.
Wat die geluidsman betreft van Skunk, die zal behoorlijk gehoorgestoord zijn en zelf niet doorhebben hoe kut het klinkt.
Als het ergens kan, dan kan het zeker in de HMH. Maar juist dankzij de compleet andere akoestiek van de HMH kan je als technicus ook gruwelijk in de fout gaan.
Die zaal is echt dood, ik heb er wel eens gewerkt en als je met trussen bezig bent (tikken/of er eentje laat vallen) dan merk je echt die zaal wel een stuk anders reageert dan een Rai, Kuip of Arena.
Dat lijkt me juist makkelijker dan zo'n vreselijke tent als Ahoy of de Arena. Galm kun je er zelf wel aan toevoegen.
Zeker, maar je moet het wel kunnen. Als je jaren gewend bent om zaaltjes te mixen die standaard van zichzelf galmen dan moet je snel kunnen overschakelen als je dan opeens in de HMH komt die helemaal niks heeft (en een goede galm hebben). Je kunt het vergelijken met mixen in de buitenlucht.
Er zijn toch opleidingen voor geluidstechnicus?
Ik vraag me af of die geluidsprutser bij Skunk enige opleiding heeft gehad - ben zeker van niet gezien de mix.
Dus hoe kan het dat zo'n oetlul aan de knoppen staat bij een concert voor een paar 1000 man op een prime location? Organisatie??
Ik vind twee dingen jammer:
- Skunk Anansie staat hun skunkende best te doen...
- Ik heb 40-50 € neergeteld en krijg niet alle waar voor mijn geld...
Dan ben ik misschien een klootzak maar ik heb geen begrip voor amateuristisch geneuzel bij een concert van dit niveau. Geen excuses dat moet gewoon goed zijn. Het is toch geen kroegje op donderdagavond voor 20 man? Dan maar een paar uur extra soundchecken of een echte prof inhuren (en die zijn er best wel!!). Elke debiel kon merken dat het te hard stond en er teveel bas in zat.
Te hard en teveel bas lijkt inderdaad een kwaaltje van deze tijd. Helder, duidelijk en transparant geluid zou het moeten zijn in plaats daarvan. Zodat het publiek (en de band) krijgt waar het recht op heeft: een goed optreden waar een goed geluid de band ondersteunt in plaats van tegenwerkt.
PS. Ik speel zelf ook in een band -gitaar- en het is zeker niet makkelijk om het geluid goed te doen: ik geef dat toe. Maar dat is geen excuus voor broddelwerk en elementaire fouten.
En zo is het, bij ieder bedrijf zou zo'n man per direct zijn ontslagbrief krijgen, dus opzouten met die handel.
Ik was in de HMH en dacht verdomd dat ik naar een CD zat te luisteren, tot bij het derde nummer ofzo de riser achter het podium omhoog kwam en daar een compleet orkest op zat te spelen. Ik heb dan altijd een verrekijkertje bij me om te kijken welke microfoons er worden gebruikt en hoe die zijn geplaatst.
Dus die man achter het mengpaneel zat daar een heel orkest te mixen, plus backing vocals en een wereldberoemde klassiek geschoolde zangeres met geweldige tetten.
En dat klonk beter dan de meeste CD's die ik heb gehoord en er was ook geen enkel bijgeluidje te horen tussen de nummers, geen licht brommetje etc, totale perfectie en zo hoort het ook te zijn.
Een opleiding om een band goed te mixen bestaat jammer genoeg niet, dat moet een persoon echt zelf leren door vallen en opstaan.
Daarnaast ben ik het wel met je eens, in zo'n dergelijk professionele situatie hoor je zoiets niet te verwachten.
Waar stond je ergens in de zaal?
Het ergst zijn m.i. de bands die een eigen 'geluidstechnicus' meenemen op tour. Die moeten dan mixen in ruimten die ze niet kennen en vaak op een plaatselijke installatie die ze niet kennen.
Pas ook weer een paar van die bands in een theater(!) gehoord. Om te janken. Ik zal geen namen noemen, maar ik kom vaak in dat theater en als de huis-technicus het geluid doet zijn alle instrumenten prima in balans en het geheel op aangenaam volume zoals het hoort.
Komt er zo'n geluidsverzieker met de band mee, dan komt het bloed uit je oren zo hard en is de mix naadje.
Bij een concert liepen mensen na 3 nummers de zaal uit. Bij een ander concert afgelopen week heb ik mensen (ook vlak bij de mixtafel) met hun vingers in hun oren zien zitten (ik had ze er trouwens ook in) en bij de 'technicus' gaat geen enkel belletje rinkelen.
Bij een popconcert heb ik standaard mijn oordoppen bij me en gaan ze in. In een theater lijkt het dus nu ook steeds vaker nodig. Belachelijk! Dit gaat helemaal nergens meer over. En daar betaal je potdomme voor!
Ik ben het helemaal met je eens Eroosch. Ik kan er ook totaal niet tegen als er een prutser achter de knoppen staat, en in sommige gevallen zeg ik dat gewoon, maar meestal kies ik eieren voor m'n geld, en taai af, jammer dan!
Ik laat m'n gehoor en avond niet verprutsen door zo'n gladiool. :stop:
Je zou eigenlijk massaal klachten moeten sturen naar de organisatie van zo'n concert, misschien dat er dan eens wat gebeurt.
Nee, massaal de zaal uitlopen na 3 nummers, dat zal ze leren! :mad:
Of naar de mengtafel lopen, over het hek klimmen en de masterfader voor de helft terugnemen en tegen die wannabe technicus zeggen dat hij niet het lef moet hebben om hem terug te zetten, met een zeer gevaarlijke blik in je ogen.
Ik betwijfel of je bij de meeste concerten zover komt en die mogelijkheid krijgt:seriousf:
Overigens is het niet altijd het idee van de geluidsman om zo te mixen. Onder gehypete engelse bandjes is het usance om keihard te spelen (ook als de muziek tamelijk tuttig is) in de hoop zo extra overdonderend te lijken en eventuele tekortkomingen te maskeren. Ik weet ook dat sommige zangers zich bij stemproblemen expres laten overstemmen door de band. En toen dance opeens "mocht" in de jaren 90, werd het dogma dat je de bas moet voelen zoals in dub en hip hop. Dat dat wel bij de muziek en de baslijnen moet passen (die in zulke muziek heel bewust fikse gaten laten vallen), ontging de meeste bands dan weer.
Ik ben helemaal voor een bas die je voelt. Maar als ik hem dan toch voel, hoef ik hem niet meer te horen ;)
Aan de andere kant kent de huisgeluidsman de band niet dus dat zal ook problemen geven.
Ik hoor bij veel kleine concerten (geen grote bekende bands) eigenlijk voornamelijk drums (cymbals en crash) en zang, maar de gitaar, keyboards en ook bas vallen vaak heel erg weg. Ik kan me niet voorstellen dat dat door mijn oordoppen komt (die ik altijd in heb) want mezelf hoor ik wel goed als ik sta te spelen (repetities en optredens). Mis ik iets of hebben al die technici geen behoefte aan melodie?
@Liquid
Dat herken ik ook.
Ik was laatst in Tivoli bij een Hollands bandje (Kensington).
Best goeie muzikanten, maar het is dat ik voor een gitaarcab stond, anders had ik niet/nauwelijks kunnen horen wat die gitarist aan het spelen was.
Ik heb inmiddels wel geleerd dat het eigenlijk altijd wel beter is om verder van het podium vandaan te staan. Tijdje terug bij Kashmir bijvoorbeeld, stond ik helemaal vooraan. Drums en bas hoorde ik duidelijk. Bas is logisch: er stond op het podium een enorme Ampeg te blazen. De gitaarversterkers stonden aan de achterkant naar achter toe gekeerd, en het piëzogeluid hoorde ik al helemaal nauwelijks (in het begin). Daar komt nog bij dat de band vertrouwt op in-ears en dus geen monitoren op het podium heeft staan. Dan kun je beter ergens staan waar je wel gewoon de PA goed hoort.
Bij Sarah Blasko (kleine zaal paradiso) had ik het vermoeden dat ik de zang vooral uit haar eigen monitoren hoorde.
Overigens, het beste geluid ooit - zonder oordoppen, die was ik vergeten - was bij Sigur Rós in Palladium, Keulen. We stonden best een stukje naar achter, en het klonk werkelijk fenomenaal. Qua balans en geluidskwaliteit deed het niet onder voor een CD die over de PA word afgespeeld. Sowieso was dat optreden onbeschrijfelijk, en ik ga er toch wel van uit dat het geluid daarop ook een grote invloed heeft gehad.
Afgelopen week een optreden gehad met mn bandje. Erg lekker gespeeld en nog 2 keer in de prijzen gevallen... Heel erg leuk!
Er stond zo'n klein blauw 3 kanaals Marshall 1x12 combotje waar ik over moest spelen. Helemaal geen rekening mee gehouden om wat meer mee te nemen dan mn Mesa topje en cab die ik dus niet mocht gebruiken...
Dus gauw dat ding op gevoel een beetje ingesteld met hopelijk goede settings op alle 3 de kanalen.
Op het moment dat ik daarmee klaar ben en op wil staan gaat er een geluidsaugurk voor me snufferd staan en gooit willekeurig een van de gain controlls dicht en zegt het moet zachter... De amp moest nog van standby af en het sloeg nergens op... Erg grappig om dat ook eens meegemaakt te hebben.
Misschien had het te maken met mn outfit dat ik er erg luid uitzag ofzo... :)
Ook wel eens van die stomme dingen meegemaakt?
(ps. Het was verder een enorm leuk optreden en alles was gewoon super geregeld of het feit dat ik mn eigen spullen niet kon gebruiken na)
:seriousf: Zachter moeten terwijl je nog op standby staat, die gaat wel de boeken in als 1 van de beste!
Had ik hier nou al eens verteld over onze meest legendarische geluidsman-ervaring? We hebben zelfs een nummer over hem geschreven. At the risk of repeating myself een paar hoogtepunten uit de samenwerking met deze kerel:
1) Hij: "kunnen jullie de versterkers een beetje alle kanten op richten? Er is geen p.a. en dan hoort iedereen toch wat."
Wij: "Ehm.. we staan midden op een plein, dus dat betekent dat terrasje 1 de bas hoort, terasje 2 de gitaar en terrasje 3 de Hammond"
Hij: "Ja prima!"
2) 5 minuten voor showtime: "ik ben weg, maar jullie kunnen me altijd bellen"
3) Ik (tegen publiek): "Bedankt! Het volgende nummer komt van onz..."
Hij (tegen mij): "Willen jullie nu gaan eten?"
Ik: "Gast, ik sta op te treden en we moeten nog een halfuur spelen!"
Hij: "Ja maar anders kan het pas over een uur"
:chicken: En toen we na onze set voltooid te hebben zaten te eten zagen we de volgende band beteuterd het restaurant in lopen, die waren halverwege hun set naar de kantine gebonjourd anders liep het eetschema in de war! :crazyhappy:
Bonus track:
Deze gig was buiten, aan het begin van de avond. Naarmate het donkerder werd, bleek dat er overal verlichting was behalve op het podium! Publiek kon ons dus steeds moeilijker zien en ik moest mijn setlist bij het lampje van m'n amp houden om hem te kunnen lezen!!
tjonge... geweldige verhalen... :)
Had ik trouwens duidelijk gemaakt dat hij niet draaide aan de volume maar aan de gain van kanaal 2.... :)
Dit heb ik laatst ook meegemaakt, optreden buiten op klein podium, er was wel verlichting in de kar maar de krachtstroom die er voor nodig was, was niet geregeld. Uiteindelijk hebben de geluidsmannen hun bus met de lichten aan richting podium gezet zodat het publiek nog wat kon zien.
Wazige geluidsmannen zijn achteraf mooi om mee te hebben gemaakt :D.
Ik moet zeggen dat we de laatste tijd weer ff alleen maar té goede ervaringen hebben. Relaxte lui, die meteen handje komen schudden, vertellen waar de kleedruimte is, "neem een dankje, dan zet ik alvast 't meeste klaar", met de toegestuurde rider in de hand nog even vragen of er nog iets veranderd is, etc, etc...
Bij soundcheck heel rap OK geluid op 't podium en geen rare fratsen tijdens 't optreden...
Stiekem is de lol er zo eigenlijk snel af ;).
Die Nocki, maakt gelijk een van de grootste geluidseikels ooit mee. Eigenlijk moet je naar zijn mengtafeltje lopen en alle gainpots terugdraaien en hem dan zeggen dat het zachter moet.
Belangrijke regel voor geluidsmannen en vrouwen en zij die dit hopen te zijn of worden: zit nooit met je tengels aan de apparatuur van 'de artiest'. Doe dit in overleg en laat de artiest zelf zijn knoppie op jouw uitdrukkelijk en goed gemotiveerde verzoek draaien.
Als je aan mijn knoppie draait ben je in levensgevaar.
(wat een ongelooflijke kutgeluidsboer)
hihi... Met de gedachte in mn achterhoofd dat ze je kunnen maken en breken heb ik maar gekozen om me rustig te houden. Ik heb netjes verteld dat ik m even instel en dat we daarna kijken met de soundcheck of tie harder of zachter moet.
Overigens stond ie gewoon zacht en heb ik gevraagd of ik meer op de monitor kon krijgen...
En dat was geen probleem. Ik kreeg netjes het geluid van de Marshall combo over de montor.... alsof ik over 5 fuzzen achter elkaar speelde... Heel het optreden maar op het gevoel gedaan en goed in de gaten gehouden waar ik ergens zat op de hals en zo veilig mogelijk gespeeld... :) Dat ging goed...
Het is elke keer anders en leuk om mee te maken. Ik heb super geluidsmensen gehad die alles super hadden geregeld zodat ik heel het podium over kon met dezelfde sound en als ik dan de zaal in liep was het daar ook goed... erg fijn.
Ik merkte deze keer dat bij de eerste reeks bandjes ook niet echt serieus naar het geluid was gekeken. Een brei en weinig definitie dus... Toen de betere bandjes kwamen in het 2e deel van de dag kon het opeens wel goed :)
Ik werd ooit eens gesommeerd zachter te gaan, letterlijk al toen ik binnen kwam rijden met mijn 4x12, in een tv studio. Ok, zeg ik, geen enkel probleem! ;)
De jongen die me sommeerde, deed het zaalgeluid in de studio en aangezien mijn stack nu echt heeeel zacht stond, kwam mijn gitaargeluid praktisch genomen alleen uit mijn floormonitor.
Tijdens een pauze kwam de technicus uit de opnamewagen aan onze tafel vragen of ik de reverb wat minder wilde zetten. 'Reverb?, ik gebruik helemaal geen reverb'! Nou, kom dan maar even luisteren naar wat ik al heb opgenomen.
Blijkt dus dat de mic voor mijn 4x12 voornamelijk de overspraak van de floormonitor binnenkreeg haha, en meneer kon het verschil tussen overspraak en een gitaarprocessor niet duiden en neemt het rustig op....
Ik noem maar geen namen, maar dit waren de zogenaamde toptechnici van een grote tv studio/organisatie, waarin big money omgaat.
Dat is wel echt een probleem hoor. Geluidsmensen die je amp superstil willen en dan alles met de monitor opvangen. En dan vervolgens niet de middelen, tijd of expertise hebben om een goede monitormix te maken van die gitaar. Sta je te spelen met een afgeknepen banjosound in je oor, dat gaat echt ten koste van je spel.
Sowieso zijn wij ondanks de gemiddeld goeie ervaringen wel echt op het punt dat we een eigen geluidsman gaan meenemen. Al is het maar zodat die de discussie aan kan gaan, terwijl wij op muziek maken concentreren!
Onze eigen geluidshenk hadden we inderdaad ook bij.
Bij dit soort kleine dingetjes denk ik dat er zoveel kapiteins rondlopen dat die gasten helemaal geen zin hadden om zicht druk te maken...
Bij solo's en bij bepaalde stukjes waar dat nodig was is er ook niet gespeeld met het zaalgeluid.
Onze geluidsman mocht overal afblijven en aanwijzingen werden niet opgevolgd. En echt serieus zijn we niet hoor :)
Als ik over mn eigen spullen had kunnen spelen had dat ook wel gescheeld...
Eigenlijk weet je het vantevoren... :)
Ik zal als geluidstech NOOIT aan de knoppen van band komen. Ok, op de DI out van de bassist na dan (pre-EQ/Ground Lift). Beslissingen over podiumvolume gaan altijd in overleg met de band, al komt dat wel vaak neer op een dringend verzoek van mijn kant. Als ze weigeren het zachter te zetten dan is de eventuele slechte balans in de zaal niet meer mijn probleem. Zij staan dan voor lul met een slechte sound en ik schrijf de volgende dag een factuur en heb er niets meer mee te maken.
Toch komt het de laatste tijd steeds vaker voor dat ik aan de gitarist moet vragen of ie z'n versterker harder wil zitten omdat ik te veel overspraak krijg van bv de drums. Ik ben benieuwd of deze trend door gaat zetten. ;-)
Wat mij betreft wel. Mijn sound is op dit moment stabieler dan ooit! Ik hoef mn sound niet meer te horen vanuit mn eigen speakers... Uit de monitor is enorm goed zeker met de juiste man achter de knoppen.
Maar zodra ze aankomen met microfoons voor mn cabinet gaat het fout. Ik heb het nog maar 1 keer meegemaakt dat een geludisman dat goed heeft gekregen... Voortaan een kabeltje vanuit mn palmer... :)
Het was zeker toen ik begon met spelen altijd een hele verassing als ik de ene keer klonk als de shadows en de andere keer als een bolletje wol. De geluidsmensen regelden altijd alles netjes in naar hun voorkeur...
De mooiste die ik hoorde was: Dat zijn wel heel veel pedalen zeg... Je moet er goed mee uitkijken dat je de levels goed in balans houdt, anders krijg je oversturing van het ene pedaal in het anders (het ging om 5 pedalen waarvan 3 overdrives)
Maar er zijn inderdaad ook hele goede... Altijd fijn om er eens een tegen te komen!
Ik mag eigenlijk ook nooit zo hard :( Maar onze drummer slaat ook zacht, dat scheelt dan weer.
Moet ineens aan een optreden in Duitsland denken waar tijdens de soundcheck de bluesharp afschrikkelijk dun en zacht klonk door de PA. Ga je bij de versterker luisteren is het geluid goed. De knoppenman bleef maar vragen om het op de versterker aan te passen, maar op een gegeven moment lukte het toch om hem gewoon eens daar te laten luisteren, zodat hij kon horen dat de bron goed ingeregeld was, en hard genoeg. Tig verschillende microfoons voor de bluesharpversterker, en een paar nieuwe kabels later kwamen ze er eindelijk achter dat ze een fout hadden gemaakt met het kanaal. De bluesharp die we over de PA hoorden kwam via de zangmicrofoon binnen, die was doorgelust naar het kanaal waar ze op de mengtafel bluesharp bij gezet hadden. Ben je zomaar een dik half uur en de nodige irritatie (zeker omdat onze bluesharpist in het duits niet heel veel verder dan Weißbier en Schnitzel komt) verder... Dôh!
Mijn ervaring is dat het een stuk beter gaat als je normaal communiceert.
Heb jaren lang het helemaal verkeerd aangepakt. Bij onze muziek moet de gitaar redelijk aanwezig zijn en de drummer mept ook vrij hard, dus gingen de knoppen op het podium vol open, waarop de geluidsman het zooitje dichtgooide om de zang er nog enigzins bovenuit te krijgen.
Had altijd het gevoel dat het dan te zacht stond en dan heb je op een gegeven moment een gigantische brij met maar op 1 plek een aanvaardbaar geluid.
Uiteraard was de geluidsman altijd een knurft.
Nu probeer ik een kort praatje te maken en de muziek een beetje te omschrijven om het dan eerst helemaal aan de tech over te laten.
Als ik dan nog twijfels heb dan is dat meestal met een seintje ook wel op te lossen.
Valt me op dat het geluid dan in veel gevallen sterk verbetert.
Schoenmaker blijf bij je leest.
En waarempel, de geluidsmensen zijn meestal geen knurften meer en letten ook beter op als ze het prettig vinden om een band te mixen ipv steeds in te grijpen om het nog een beetje te redden.
Mijn eerste officiele optreden was op een straatfeest, buiten.
Ik was nogal snugger geweest en had de organisatie vooraf gevraagd om "iets van licht op het podium. omdat het tot na zonsondergang doorging"
Toe wij kwamen bleek het toneel OM een lantarenpaal heen gebouwd. (zo een met een gele lamp erin).
"zo hebben jullie goed licht op het toneel"
achteraf is ie hilarisch....
Klopt helemaal, maar we moeten niet vergeten dat het een versterker van de tent was. Dus misschien zelfs wel van hem. Ik weet niet waar hij 'te hard' vandaan haalde, maar misschien vond 'ie dat Nocki teveel gain gebruikte (omdat hij de gain zelf altijd lager heeft staan).
Ik heb er zelf ook een handje van om aan de knoppen van versterkers van bandleden te draaien maar wel op m'n teentjes getrapt te zijn als ze aan mijn spul zitten :soinnocent:.
Ja, maar dat is nog een groot verschil. Je bandleden zitten als het goed is behoorlijk op één lijn met wat jij wilt, en je kent elkaar goed. Je bent samen op zoek naar een goed totaalgeluid, dus als het echt nodig is kun je prima aan elkaars spullen zitten. Een geluidsman die je niet kent en die de band niet kent, staat op een grotere afstand - ook al wil ook hij/zij een mooi totaalgeluid.