Och ja, en dat mooi weer in NL nooit lang duurt. Zo hebben we ze allemaal wel, dacht ik.
Printable View
Kijk dan, high end voorversterker voor hifi:
https://www.hobo.nl/media/catalog/pr...ront-top_1.jpg
"Voor de uitvoer via de ‘tubes’ worden een 12AT7-buis en een 12AX7A-buis toegewezen aan zowel het linker- als aan het rechteraudiokanaal."
huppekee. het zou me verbazen als zo'n firma buizen zou gebruiken als die techniek stervende zou zijn.
:D, ruis geeft niet, brom is kloten.
Een Marshall 100W 1959 met een 4x12 G25 speaker is fantastisch mooi, maar totaal niet praktisch voor mij thuis. Gelukkig zijn er alternatieven in kleinere buizenamps, maar die klinken niet als een 100w. Opnemen met een 100w is ook lastiger, vandaar dat vroegah veel studio opnames men lagere wattage buizenamps werden gebruikt.
Nog geen attunator tegengekomen die mij hetzelfde gevoel geeft. Dan liever een plugin om s'avond laat te spelen.
Anno 2024 hebben we veel meer keuze, voor live, studio of thuis.
Conclusie buizen verdwijnen niet, er is meer keuze en iedereen is blij.Gelukkig maar :-).
Misschien ook nog wel aardig om te weten, wat is jullie leeftijd?
In hoeverre komt de “jeugd” nog in aanraking met buizenamps? Dat gaat zeker invloed hebben.
Er zijn audiofiele stopcontacten van vele honderden euro's en het netsnoer van een paar duizen had ik al genoemd.
Wat deze a-technische mensen niet begrijpen is dat het enige wat zo'n stopcontact en netsnoer doen is de 230 volt netspanning naar de voeding van het apparaat transporteren en die voeding maakt daar een aantal lagere of hogere spanningen van, maar heeft totaal geen invloed op het geluid.
Maar zij horen het verschil. Ze zitten op een zaterdagmiddag bij elkaar en zetten blokjes mdf onder de cd speler en menen het verchil te horen tussen drie en vier blokjes.
Je gelooft het niet, maar ik heb het meegemaakt.
Zo belde mijn oudste broer mij zojuist en die is ook volkomen a-technisch en heeft verwarming/airco welke een 'klopgeest' heeft. En dan vraag ik of het geluid regelmatig en ritmisch is, wat kan duiden op een mechanisch probleem, of dat het onregelmatig gepruttel is en ik probeer hem uit te leggen hoe het in principe werkt, dus net als de koelkast.
Maar hij begrijpt er geen letter van en het interesseert dat soort mensen ook helemaal niet.
O ja, en goud geleidt minder goed dan koper en zilver, dus volslagen onzin.
Zo gaan die dingen, vooruitgang heet het.
Neem de tuba, ingeruild voor de contrabas die weer verdween voor de Fender P. en die hebben we ook niet meer nodig, tis enkel dat de bassist ook de bus rijdt en alles in en uit sjouwt.
Heb ik het nog niet eens over de dulcimer.
Maar goed. Bassisten spelen allang niet meer over buizen want zwaar en omdat ze alles sjouwen is hun amp superlicht en komt er toch lekker 500 watt uit.
De technische dingen, de factoren en getallen, hoe het werkelijk zit, daarvoor hebben we juist jou toch?
Ik doe enkel het commentaar waar niemand wat aan heeft.
Daar kunnen wij, snobisten pur sang, werkend in een beperkt frequentiegebied, nog veel van leren. En nog even aanvullend, die 500 watten zijn dan ook nog eens superefficient opgewekt met een versterker die geen licht geeft en ook de ruimte nauwelijks verwarmt.
Schetste slechts mijn ervaring met dergelijke windhandel. Waarom nemen die handelaren hun clientele niet een beetje in bescherming? Nerdje afzetten, de Nederlandse handelsgeest, hulde. Proletenbende.
Overigens iets meer correcte schakeling voor als je gaat experimenteren met buizen uit de oude doos.
https://i.ibb.co/WF32kPx/IMG-20240201-091556311.jpg
Ik heb ook niet de indruk dat de vraag of het geluid dat is gecreëerd met buizenamps als referent ter discussie staat.
Henry Ford zei ooit “If I would have asked people what they wanted, they would have said faster horses.” en de discussie nu is meer ofdat we anno 2024 nog buizen nodig hebben om een goed geluid te bereiken, zoals we nu ook geen paarden meer nodig hebben om ons zo efficiënt mogelijk te verplaatsen. En waar vroeger het geluid van een verbrandingsmotor maar een rotherrie was, maar de voordelen t.o.v. een paard wogen zwaarder, loopt half internet nu te janken over hoe mooi een ronkende motor klinkt t.o.v. een saaie EV. Het is maar waar je mee opgroeit.
Ik snap de nostalgie van het geluid van hoeven in galop en er zullen altijd mensen zijn die blijven paardrijden. Maar de vraag van Dennis naar leeftijd is natuurlijk spot on want als mijn zoon van 11 (die de laatste tijd ineens regelmatig mijn gitaar pakt) serieus iets wil gaan doen krijgt hij van mij een moddeling apparaat met een line-in voor z'n telefoon en koptelefoon en hij gaat leren daar z'n geluid mee te maken ipv met een buizenversterker, pedaaltjes, volgordes, voedingen, buffers etc.
Die nostalgische gevoelens zullen daarmee ook gaan uitfaseren net zoals ik voor vervanging van mijn vervoersmiddel dit jaar echt geen paard meer overweeg.
Je weet nooit wat het gaat doen. Onder de jeugd is momenteel vinyl draaien ook weer hip (al dan niet als hipdoenerij).
Ik zelf draai ook nog veel vinyl. En niet vanwege het welgewaardeerde antwoord binnen de audiowereld dat de geluidskwaliteit vele malen beter is dan de andere geluidsdragers. Maar gewoon omdat ik de hoezen, de lp's, de beleving en het bewust naar muziek luisteren leuker vind dan het achteloos door spotify heenzappen voor een achtergrond muziekje (ja dit doe ik ook).
Onder de gigantische hoeveelheid indiepop bandjes is het momenteel ook helemaal hip om op allerlei onbekende jaren 60 en 70 gitaren te spelen, al dan niet van matige tot kutkwaliteit. Of gebruik te maken van de geweldig onbetrouwbare tape echo's in de studio ipv een digitale of analoge delay.
Dus ondanks dat de eenheidsworst gewoon spotify luistert ipv vinyl en fender speelt ipv hondo, zal er altijd een groep voorstanders zijn en blijven van ouwe meuk. Of dit voldoende is om een buizenfabriek open te houden? Geen idee, de paar vinyl perserijen die er zijn draaien overuren en kunnen de vraag niet aan, wat er voor zorgt dat er vanzelf weer nieuwe perserijen bij gaan komen. Wie weet gebeurd dat over een paar jaar ook met buizen.
Instrumenten, techniek en geluid bepalen min of meer het genre.
Als je leeftijd aan genre wil koppelen is daar niks op tegen maar glad ijs, beter is tijdspanne.
Ooh... wat klink ik toch wijs he!
Nou ja, metal niet echt hoor. Metal was er wel als eerste bij denk ik met de Line6 POD, de eerste Fracal etc
Metal is een goed voorbeeld denk ik.
Naarmate de Marshall gain toenam ging het van blues rock naar hard rock naar metal enz met alle competitie op dat vlak tot gevolg
Of, Floyd Rose gaf gitaristen de duikvlucht, Ibanez de wizzard en DiMarzio de middy high output dus die combinatie bepaalde de 80's sound, bij die tak van sport dan.
De metal jongens staan ook meer open voor digitaal want dat heeft de erfenis van old skool buizenamp niet en dus interessant voor de producenten die zich richten op nieuwe producten voor de nieuwe lichting.
Harrie Beton was lang lid van de modeling kerk. Alle modellen Line6 gehad inclusief de PRO. Heb veel erna getest inclusief de Fractal en de Kemper en ik bezit nog een Headrush Pedalboard. Maar het is het gewoon net niet.
Mijn geluid komt uit een 100 watt Carvin legacy met 2 buisjes uit, 50 watt. Victory speaker voor thuis. 2x12. Heb nog voor doven en slechthorenden een 4x12 Legacy.
Is dit echt zo? Uit de metalhoek komt juist die versterkermuur. En daarna denk ik aan Soldano, Mesa (en in het speciaal de rectifiers), In zekere mate Rivera, Engl maar toch ook wel H&K, om er een paar te noemen die hun furore toch behoorlijk te danken hebben aan de metal-scene.
Daar begrijp ik niets van, want vrijwel alles wat op vinyl uitkomt is digitaal opgenomen om de simpele reden dat het in vergelijking met analoog opnemen bijna gratis is.
Een 2 inch analoge audiotape kost bijna 400 euro en is in 16 minuten vol op high speed en dan heb je 24 sporen. Een snelle computer kan wel 1000 sporen aan en die kun je geautonatiseerd mixen.
En dan moet het resultaat op zo'n achterlijk stuk kunststof met rumble geknetter en de geluisdkwaliteit schiet ook niet op in vergelijking met de digitale master.
Het is een merkwaardige wereld.
Die laatste ben ik het mee eens maar;
Er lijkt een tendens dat mensen na jaren streaming weer iets in handen willen hebben. Met de ontwikkeling van een stream "gekocht" hebben en de content kwijt zijn omdat de streamingdienst die content uit het programma heeft gegooid.
Plaatjes draaien dus? Cd spelerts zijn op hun retour en staads minder gangbaar te krijgen, DVD spelers idem. CD spelers zitten ook niet meer in auto's. CD is dus het stervende medium. En als je dan dus je muziek als hardware wil kopen en wss alleen thuis gaat draaien en er toch al een afspeelapparaat voor moet kopen? Dan koop je toch lekker die plaat me die hoes met uitgewerkt artwork?
Ik vond plaatjes draaien op m'n 8e al leuk en dat is in de 41 jaar nadien nooit veranderd. Dus als ik tegenwoordig iets koop, en da's vrij sporadisch want in de auto en op werk is streamen echt gemakkelijker, dan is dat als het kan op plaat. En of de source digitaal is geweest of niet maakt me niet zoveel uit. Audiofiel vind ik al jaren stom.
Hier gaat het duidelijk om iets hips, de "experience" zoals hiervoor beschreven is dan belangrijker dan de geluidskwaliteit. Beetje vergelijkbaar met de Replifex van Rocktron, de goegemeente vond de Intellifex te digitaal klinken (ik meen dat dat ook gold voor de Chameleon). Weet je wat, dan kappen we het frequentiebereik na 6,3kHz (zoiets) gewoon af, dan klinkt het opeens allemaal veeeeeeel warmer.
Wat betreft Spotify, dat gebruik ik op de manier zoals ik LP's luisterde, ik luister volledige albums. Dankzij Spotify heb ik aardig wat nieuwe bands leren kennen.
Voor mensen als Han & DML zal het volkomen bezopen en onbegrijpelijk voorkomen maar geluidskwaliteit is een relatief begrip en hangt samen met de context en bovendien subjectief,
Het begrip context is natuurljk een onzinnige factor in een meetbaar wereldbeeld, snap ik
Even de feiten, excusez le arrogance :D. Analoge tape, waar per slot van rekening de beste muziek op staat (pun intended) klinkt op goede apparatuur het beste analoog, dus (gekoppelde) analoge 2,5 inch tapes, persen op een mal, drukken op vinyl is AAA, meest zuiver op de ruis van de naald na. Komt er AD/DA conversie bij hangt het af van de kwaliteit ervan. Waarbij opgemerkt kan worden dat een 220 euro element op de pick up anders klinkt dan eentje van 120 euro.
Han, is dit correct of is het onzin?
Ik zit vooral over die "pun" in...
Ik denk (correct me if I’m wrong) dat (moderne) metal vooral gebaat is bij transistor versterkers met een hoge dempingsfactor. Het moet vooral strak. En volle hi-gain gitaargeluid is prima digitaal te vangen. Juist die edge of breakup en dynamiek van een buizenversterker die net aan overstuurt is digitaal lastig te reproduceren. Als je twee opnames naast elkaar hoort zal het misschien erg dicht bij elkaar liggen, maar het gevoel is anders.
het gaat niet zo zeer om EEN geluid waar Kim het over heeft. En welk geluid dan moeilijker is, zou ik niet weten.
Maar als je een buizenbak op dat randje instelt, heb je een redelijk groot spectrum van oversturing waarmee je puur met de volumeknop van je gitaar en de kracht in je aanslag flink kan varieren.
Het is bij modeling al snel (voor wat ik dan heb geprobeerd) meer echt een volume-iets. Daar speelt dat verschil in oversturing volgens mij (veel) minder.
Het gaat dus niet om dat randje als één geluid, maar dat meer dynamische randje.
Overigens vind ik het geluid van veel best simpele modeling-oplossingen tegenwoordig al best OK voor veel toepassingen. Ik hoef echt niet meer voor iedere gig per se een buizenbak achter me, ook niet voor dat randje.
Ik vind het nog steeds wel, afhankelijk van genre, lekkerder spelen. Verschil in sjouwen weegt alleen niet altijd op tegen verschil in geluid (en voor het publiek al helemaal niet :D).
Ik begon niet over wat moeilijker is he ;) Maar wellicht heb je/jullie gelijk over die dynamische response. Maar hebben jullie dat van horen zeggen of zelf ondervonden (en ook echt tijd aan gespendeerd) Ook dynamische respons is gewoon te meten en te reproduceren he.
Voor mij is het allemaal geen issue want ik heb (bijna) altijd mijn volume knop open en randjes etc stel ik in op de amp (model huh huh) zelf.
Joo:) Trouwens, weet niet of het zo is, maar kun in een Axe FX ook niet de mate van tegenkoppeling in de eindversterker nabootsen? En voeding parameters?
In de Line6 Helix kun je dingen als "sag", "bias" en "ripple" instellen. Digitaal via modellers is vooral praktisch, licht van gewicht, betrouwbaar en geven een exact reproduceerbare sound. Maat van mij speelt vaak live, veel clubs door europa, legt zijn Helix floor op het podium, klikt het aan en is zo goed als klaar om te spelen. Gaat direct naar PA voor zaalversterking en monitoring. Alle benodigde sounds beschikbaar onder de presets.
Ook voor recording doeleinden is het ideaal. Eenmaal opgenomen hoor je niet meer of het om een buizenbak of (goede) modeller gaat.
Enige wat je wellicht mist is de ervaring van een blazende buizenbak op je podium.