Saturday Night Fever? Castratendisco :stop:
Printable View
Er niets mee hebben is natuurlijk met alles mogelijk, maar ik kan je verzekeren dat die beegees' disco shit helemaal te gekke muziek is voor hen die daar iets mee hebben. ;)
http://thisistangarine.tumblr.com/
Hoe vind je dit dan zingen? Zitten vanavond in DWDD en dat vind ik vrij bizar qua zangkunst.
Eigenlijk niet zo slecht..ze hebben wt aparte stemmen maar ze matchen ( in alle opzichten haha) erg goed
Ik vind de hank williams tune die ze daar hebben erg leuk gedaan..heel bluegrassy, en dat vind ik dan weer leuk aan bluegrass dat t helemaal heen " perfecte " zang hoeft te zijn.
Mijn idee. Ben ervan overtuigd dat zangdocenten niet blij zijn met dit meisje. Dat ze talent heeft lijkt me duidelijk. Maar laat ze maar liedjes zingen die ze wel begript. Dit is een kunstje.
Deze al gezien?
http://www.youtube.com/watch?v=u5Z6DXe8C68
Puntgave countertenor deze knul.
Tangerine vond ik erg leuk, net een soort proclaimers
Zo zing je het wél:
http://www.youtube.com/watch?v=Y9OFIVyQTlE
Luister even naar de timing en accentuering van de tekst.
Tim Knol vergelijken met meisjes die opera (proberen te) zingen vind ik geen reële vergelijking
En luister dan eens naar 1van de grootsten van deze tijd..dame Kiri Te Kanawa de beheersing in de hoogte die ze laat zien stoelt om de ademsteun waar ik het steeds over heb..je " spaart " je adem door hem zo min mogelijk te laten stromen, je zet je ribben iets uit en je buik en houdt die adem daar laag terwijl je het stem apparaat zn werk laat doen waar maar zeer weinig lucht voor nodig is.
Actieve lipstand..zachte kaak, ontspannen houding..en voeg daar begrip van de tekst die je zingt, beleving en frasering aan toe
Dit kan een kind van die leeftijd echt niet het is fysiek te zwaar, emotioneel niet mogelijk ..het kind doet het heel knap..maar je kunt hier overduidelijk zien hoe de plank is misgeslagen
http://youtu.be/SctN38APgAI
In dit draadje vallen mij een paar zaken op:
- wereldwijd is het hoog kunnen zingen een teken van potentie, zeker als dit door mannen gebeurt*
- ik heb 'the making of....' op cassette (sorry hoor, maar wel al meer dan 20 jaar) the west side story**
*
Of je nou kijkt naar The Four Seasons (alleen maar bewezen succesvol tussen pakweg 57 en 74 - is een andere track record dan bijvoorbeeld the Beatles) met de beroemde Frankie Vallie Sound of naar films als Grease?
Is er iets meer hormonaal gedreven dan de Italianen in da Bronx? Dacht het niet.
Is er iets meer hormonaal en dus testosteron in de Chinese opera's met falset stemmen en castratenzang? Een oeuvre van meer dan een eeuw?
**
Ik waardeer José Carreras en Kiri te Kanawa no end.
Maar als eerbetoon aan de componist Leonard Bernstein, mocht hij bij leven en welzijn een orkest samenstellen met handpicked musici. Het beste van de aardbol. En ter compensatie van het gegeven, dat The West Side Story was ingezongen door goedbedoelende dansers, mocht oom Lenny kiezen wie de lead roles mochten inzingen.
En wat denk je? Ondanks dat de meeste liedjes (want dat zijn het, het zijn scores bij een film, 3'50" (ken je de Franse tijdnotatie?) niet te boven gingen, leek het allemaal nergens op.
Van de DGG geen enkele beperking op artistieke vrijheid of budget.....
Geen één van alle liedjes konden al deze kanjers in één take feilloos doen. Niet de eerste take. Ook niet na 42 takes! Alles is gemonteerd!
De meest beschamende vertoning was wel Carreras, die anderhalve tel voor Lenny uit zong en het niet in de gaten had.
Geen één van alle West Side Story liedjes is dus in één take opgenomen.
Nee, het is nog beroerder..... Alle liedjes zijn vakkundig versneden, uit alle mislukte takes (waarvan dus één acceptabele is gemaakt).
Dame Te Kanawa?
Prachtig hoor! Wat is vakkundig zingen en wat is vakkundige techniek? Ik vertrouw haar alleen nog live.
Gasten als Han S, die een lans breken voor het 'vangen van het magische moment', mogen van mij nog eens extra in de schijnwerpers worden gezet. Ik heb al veel moois van Han gehoord. Maar los daarvan: Heb jij de ballen? Hi Opa, ik wens je alleen het allerbeste.
Dit rammelende relaas valt ook niet overal even goed.
I know. En wat dan nog?
Ik meen het wel. Hoog zingen? ik kan het niet meer. Maar ik schaam me nergens meer voor.
Vriendelijke groet, Gus
Mwah ..de reden dat er castraten waren om hoog te kunnen zingen was vooral omdat " fatsoenlijke" vrouwen niet op een podium mochten staan, de castraten waren er om de hoge partijen , vaak verkleed als vrouw, te zingen
De laatste castraat daar zijn ergens nog opnamen van, vreselijk die mishandeling..
Tegenwoordig hebben we de countertenor, ook wel altus genoemd, daar zijn er maar een handje vol echt goeie van..en daar zijn met name in de laatste eeuw wel speciale partijen voor geschreven
Zoals van voorgenoemde bernestein de prachtige chichester psalms die ik ooit heb mogen uitvoeren met het conservatorium studentnkoor en waarin ik voor 6000 man bibberend een regel solo zong :p.
Deze hoofdrol daarin was er weggelegd voor de countertenor,..prachtig! ( zoals het gehele stuk prachtig is)
http://youtu.be/QcF3t-W3Wi8
Ik durf het bijna niet te zeggen, maar dit vind ik drie keer niks en dat heb ik met de meeste geschoolde klassieke zangers en zangeressen. Het vibrato vind ik veel te diep, zij zwaait af en toe van en naar de toon en sommige noten zijn gewoon onzuiver. Dan hoor ik liever dat naieve kind van negen jaar.
Hetzelfde heb ik met Andrea Boccelli, die heeft nog iets natuurlijks, wat al die gigantische operazangers al lang kwijt zijn geraakt. Persoonlijk wil ik keihard geraakt worden door het gevoel, echt gemeende emotie welke je middels je stem of je instrument tracht over te brengen op de luisteraar en niet laten horen over hoeveel techniek je beschikt, doet me niks.
Het is voor mij puur technisch gezien een voorbeeld waarom ik dit niks vind voor zo n kind, ik zou haar veel liever iets anders hebben zien zingen, de keuze voor dit lied is vreselijk fout :)
Kiri is een demonstratie van hoe veel er komt kijken bij klassieke zang, het gaat me er niet zo zeer om of het je raakt of dat je t mooie vindt
Voor mij is dit het schoolvoorbeeld van de complexiteit waar ik zo n kind niet aan bloot zou willen stellen
Ik ben niet voor niets met die opleiding gestopt :p
Het leven werd uit de muziek in mij geramd... Dat HOEFT misschien niet zo te zijn,..maar ik werd er ongelukkig van
Als ik zo n kind zie dan denk ik, laat dat nou puur zijn,..blijf er nou toch vanaf..laat ze zich gewoon ontwikkelen , als ze zelf zo graag zingt is milde coaching echt voldoende
En met een klassieke opleiding als je 17 bent is vroeg genoeg, ik was binnen een jaar conservatorium klaar terwijl ik bij mijn allereerste zangles nog in een punkband zong :p
Dat kind was vanavond bij Humberto Tan en ik heb de indruk dat ze het zelf best wel erg leuk vindt. Haar vader was er bij en ik heb niet de indruk dat zij wordt gepushed. Zij is wel een kleine wijsneus en binnenkort staat ze bij Andre Rieu in zijn studio. Ik hoop wel dat zij de kans krijgt om gewoon kind te blijven en niet een soort van Michael Jackson toekomst tegemoet gaat. Zolang zo'n kind het zelf echt leuk vindt heb ik er geen bezwaar tegen.
Gordon zegt 'bambino' hè? Ongeveer op 2:21:
http://www.youtube.com/watch?v=_NfnSgYqM4M
Ik heb vaak de indruk dat klassiek geschoolde zangers hun stem leren te gebruiken als een instrument, met technieken die door overlevering gelden als de beste, en dat ze daardoor in zekere zin min of meer hetzelfde klinken; je hoort een correct bespeelde viool, hoorn, pauk, hobo, stem etcetera. Apenmuziek als blues en pop horen daar natuurlijk niet bij.
In popmuziek is het veel meer de persoonlijkheid van de uitvoerende die op de voorgrond staat; men speelt zich een RSI en zingt zich de knobbels op de banden (ook dat komt onder klassiek geschoolden voor) maar je herkent een stem uit duizenden. Ik vind zingen en gitaarspelen erg leuk en ik wil dat ook zo lang mogelijk kunnen blijven doen; voor mij ligt het qua technische aanpak een beetje in het midden.
Er zijn ook verschillende kunstopvattingen, smaken eigenlijk; de één zegt dat je zo goed mogelijk de werkelijkheid moet weergeven, de ander zegt dat de persoonlijkheid van de kunstenaar in het werk te zien (of te horen) moet zijn en weer een ander vindt dat schoonheid een criterium is. En er zijn er nog meer.
Terugkomend op dat meisje: ze zing uit zichzelf heel zuiver, dat geeft hoop en moed; vooral doorgaan!. Qua inhoud, begrijpen wat ze zingt en uitspraak, (haar 'r' rolt bijvoorbeeld niet) heeft ze nog een hele tijd voor zich.
Die gast met het emohaar en de contactlenzen heeft het volgens mij ook niet gehaald. Als je in de klassieke wereld aan de slag wil, moet je een klassieke opleiding doen en alles leren wat daarbij hoort; als je in de popmuziek een deuk in een pakje boter wil slaan, moet je vooral jezelf zijn en de juiste mensen kennen.
Wat dat betreft is Nina Hagen toch vrij bijzonder. Crossover de ander kant op, daar zou ik geen voorbeeld van weten. Misschien omdat van discipline naar vrijheid makkelijker is dan andersom.
Het heeft ook met karakter te maken denk ik, voor een klassieke opleiding is het een pre niet creatief te zijn, als je afwijkt van het time tested & true pad val je buiten het idioom wat het definieert.
Ik heb me altijd verbaast dat strikt klassiek geschoolde instrumentalisten totaal van slag raken als ze gevraagd wordt iets te spelen wat niet op papier staat. Popmuziek staat en valt juist met originaliteit. Wat dat meisje met die opera stem gaat doen zal vooral bepaalt worden door haar karakter lijkt me.
Je vat het wel mooi samen inderdaad
Ik ben t alleen niet geheel met je eens dat klassiek geschoolde vocalisten allemaal min of meer hetzelfde klinken, ik hoor enorme verschillen, klankkleur, interpretatie, etc
Ik heb ( ten overvloede weer dezelfde info misschien) klassieke zang gestudeerd en wij kregen juist veel lessen die gewijd waren aan persoonlijkheid, interpretatie, je eigen klankkleur behouden, neem Maria Callas, of luister naar jesse norman, dat is geen enkel vergelijk,..en toch twee grootheden
Ik snap wel dat veel mensen het niet mooi vinden,.dat mensen die niet zo in die muziek zitten het niet horen,..maar een stem..ook een klassiek geschoolde stem is uniek,..er is wel zoeiets als techniek, mar er is niet maar 1 techniek, ook daar zijn verschillen van opvatting in, ik ben geschoold vanuit de ontspanning, actieve mondstand , ademsteun etc etc
Je ziet ook technieken waarbij ze werken met het afdekken met de bovenlip om het geluid kleiner te maken, waar ik dat dus leerde door ademsteun te geven
Ik zing geen klassiek mer, het is niet iets dat je " een beetje" kunt doen
Het vraagt discipline om er dagelijks veel mee bezig te zijn, toen ik een kindje met " problemen " kreeg werd het ondoenlijk,..een nacht niet slapen voor een concert is een kleine ramp, in het begin zing je je er op techniek doorheen, maar na eepaar weken ga je echt de mist in
Knobbeltjes komen overal voor, absoluut,..maar bij vanuit ontspanning geschoolde klassieke vocalisten toch echt een heel stuk minder :)
Zou het zo kunnen wezen dat als je strikt zingt wat er op papier staat,er totaal geen gevoel of emotie meer overspringt vanuit de zanger /zangeres.Ik heb eens een stuk muziek gehoord gespeeld door een robot op een orgel,dat klonk nergens naar.Daarna speelde een organist van hetzelfde papier,maar dat klonk een stuk aangenamer.Ik denk dat dat met klassieke muziek ook het geval is.Het wordt als het ware te keurig gespeeld.
Klopt, zo is er een significant verschil tussen een krantenbericht voorlezen en een gedicht voordragen.
'Te keurig'?
Nou luister ik al lang naar vele soorten muziek, maar zoals je hier klassiek typeert, heb ik dat nooit zo ervaren.
Hoort juist tot mijn luisterervaringen met de meeste diepgang.:lovelove:
Dit in tegenstelling tot de gemiddelde :noob: :blast: :metal: popmuziek van na 1980, daar wordt ik meestal gestresst, of als het echt heel erg is, verdrietig van.
Mijn emoties varieren dan van 'en dit zou muziek moeten zijn?' :dontgeti: tot 'deze prutsers zijn rijk en beroemd? :eek: Nee serieus, dat meen je niet!'
Maar het kan nog erger:
Ik heb een tijdje geloofd dat buren een slecht afgeveerde wasmachine hadden of zoiets.
Blijkt dat hun zoontje DJ is, die dance mixes maakt.
Volgens mij een ideaal middel om, bij onwettige verhoorpraktijken, onwillige verdachten meteen te laten bekennen.
Ik zou in ieder geval al na een paar minuten alles toegeven -ook wat ik niet gedaan had- om maar van zo'n marteling verlost te worden.
En ik begrijp nu, dat er hele hordes mensen zijn die zich daar vrijwillig aan blootstellen.
Ieder het zijne, denk ik dan. Doe mij maar muziek.
Dat is ook het mooie van de mens,we zijn gelukkig niet allemaal gelijk.Ik vind house en dat slag muziek(?) verschrikkelijk,maar in 2012 naar Pinkpop geweest en mij op de afterparty prima vermaakt op die herrie(zonder pillen,wel de nodige biertjes)
Han S ,bedoel je ,een gedicht voorlezen of voordragen? Beste medeforummers ik heb wel respect voor de muzikanten,zangers en zangeressen die klassieke muziek uitvoeren.Maar dat heb ik voor elke muzikant.
scott joplin of bach blijft prima te pruimen uit de automaat.
en ik lust ook wel een hoop synthipop.
dus verplicht door een mens laten uitvoeren hoeft voor mij niet
Talent of kwaliteit ontdekken en herkennen is erg moeilijk. Maria Callas is bij haar eerste auditie afgewezen op het conservatorium. Iedereen kent de man die de Beatles weigerde. Ook JK Rowling had moeite om de eerste delen van Harrie Potter uit te geven.
Volgens mij zitten alle winnaars van de talentenshows zonder platencontact inmiddels.
Ik ken een zangdocent die haar eerstejaars leerlingen niet toestaat om mee te doen met talentenjachten.
Verstandig..niet in de laatste plaats omdat je als zangdocent je ( geloof) waardigheid ook moet bewaken
Ik heb nooit zangles willen geven omdat ik niet afgestudeerd ben
Het is me vaak gevraagd, maar ik ken de schade die je kunt doen als je niet weet waar je t over hebt,..ik weet wel waar ik t over heb, maar overbrengen is een tweede
Gisteren weer zo'n talent in Holland's got talent. Een meisje van 16 met een prachtig stuk opera en weer ging ik helemaal naar de kloten.
http://www.youtube.com/watch?v=0Tyx9PQhqmk
Deze jongedame dus.
Ik durf t bijna niet te zeggen,,..maar ..zo lief als ze is..ze zingt niet echt goed als t opera aan komt:makeup:
En ik had echt gehoopt weggeblazen te worden maar dit is veel te pril nog, technisch klopt t niet en haar stem is nog niet los..
Misschien over twee jaar want ze is wel heel muzikaal
Er zit wel iets, maar dit is voor mij niet verpletterend..nog niet
Maar dat vind ik juist mooi, dat nog natuurlijke dat er in zit. Als het zo geschoold gaat klinken vind ik het niet meer mooi.
Maar datzelfde verschijnsel zie je met alle zangstijlen.
Nederlanders zijn dol op galmen en vibrato. Krachtzingen. De toppers zijn niet voor niets zo populair. Elkaar aflossen in vol gas met opgezwollen aders voluit gaan. Donna Summer is niet voor niets eerst in nederland doorgebroken. Die wist muziek te maken met volume in plaats van een wedstrijd.
Gek genoeg zijn de in de USA zo populaire soulzangeresjes. (met franje) hier weer kansloos. Als mariah cary in the voice mee zou doen haalde ze de voorronde waarschijnlijk niet eens. Daar heb je in de states weer een losse hitparade voor zo populair is het. (R&B charts)
Grunten? 9 van de 10 mensen pissen in hun broek van het lachen. Anderen zijn verslaaft. Op talentenjachten is er wel eens eentje langsgeweest. Maar die word dan als een sideshow neergezet.
Voor mij is dat met zangeressen zoals Jocelyn Brown of Loleatta Holloway. Ik vind dat uber te gek. Maar waar bij de heren rod steward, Joe Cocker of lois armstrong bewonderd worden om de kraakstem. Zijn de dames met "die schreeuwstemmen" lang niet zo populair.
Strikt van papier spelen heeft totaal geen invloed op het al dan niet spelen met emotie. Het al dan niet over weten te brengen van emotie is een gave die gewoon niet iedereen bezit. Strikt van papier spelen maakt het weten over te brengen van emotie alleen nog moeilijker, reken uit wat dat oplevert als iemand die de gave niet bezit van papier speelt. Trouwens, ongeschoolden gaan doorgaans makkelijke prat gaat op het aspect emotie, vaak is dat vanwege het gemis aan scholing... ;)
Als je niet 'weet' hoe ergens naar te luisteren, hoor je er de muziek gewoon niet in. Geldt voor alle muziek, dus ook voor house of beegees. Het is een cliche, maar er zijn echt maar twee soorten muziek, goede en slechte.
Ik begrijp je punt wel Han, daar gaat t niet om, je weet dat ik ook van puur en minimalstisch houd
Ik hoor haar echter zeggen dat ze er van droomt operazangeres te worden, en dan is er nog werk aan de winkel, ik zie muzikaliteit en een lichte sopraan, dus komt wel goed, en door de juiste docent wordt de puurheid er juist uitgehaald :) of eigenlijk " ingelaten" haha
Anderen wbt bladmuziek, ik heb het zo geleerd, bladmuziek is een hulpmiddel om je stukken in de " klauw" te krijgen
De meeste muzikanten van een wat hoger nivo zullen hun noten van blad leren, en zaken als staccato , legato, piano, forte etc zijn van belang ( dit zijn notities door de componist gemaakt
Maar de gemiddelde concert solist kent de stukken door en door,..die leest niet van blad, soms is het wel aanwezig bijv bij de pianist,..maar uit ervaring, zoiets is al zo vaak gespeeld dat de bladmuziek vaak een ondersteuning is
Dit gaat niet ten koste van intepretatie en gevoel
Ik heb altijd geleerd dat mooie tonen nog geen muziek maken
Wbt klassieke zang speelt ook de tekstuitdrukking er een enorme rol in natuurlijk
Maar kijk dit eens..mijn held mischa maisky
Cello, speelt en dirigeert hier kol nidrei ( max bruch) en zonder bladmuziek
http://youtu.be/cXqPGQm1UFI
Of luister naar deze ook mooie uitvoering, die echt weer heel anders geinterpreteerd wordt
http://youtu.be/8mgaICZS79Y
Zeggen dat klassieke muziek te " netjes" wordt uitgevoerd werpt bij mij de vraag op of je veel klassiek luistert?
Want dat klassiek geen ruige rock muziek is..dat klopt maar hier maak je een statement die de muziek wel erg wegzet als vlak, en als er iets niet DAT is..dan is het klassieke muziek
Grappig, een jongen die bij The Voice er direkt uitgeknikkerd werd, komt bij Hollands got Talent glansrijk door de eerste ronde. De jury kwam superlatieven te kort.
(Nicolas Iversen? Geloof dat hij zo heette)
Zo'n cello is toch wel een van de mooist klinkende instrumenten Kris.
Klassiek komt bij mij vlak binnen,ik mis iets.Maar ik heb wel groot respect voor de muzikanten.Er zal ergens wel een muziekstuk zijn waar ik de koude rillingen van krijg ,zo mooi.Bij Listen van Beyonce en Three times on the row van Anouk krijg ik die rillingen wel.En dat is ook niet mijn muzieksmaak.
Hou luister je naar muziek? Omdat het zo knap is,is het mooi? Bij mij werkt dat zo niet.Mondriaan schildert twee strepen,vanuit schilders/kunstenaars oogpunt geniaal,ik vind het beledigend.Goed en slechte muziek? Ik zou zeggen goed of slecht uitgevoerde muziek.
Mja dat snap ik op mijn beurt echt niet , ik respecteer uiteraard dat jij het zo hoort/ziet /voelt
Maar als je mij persoonlijk vraagt hoe ik naar muziek luister dan moet ik zeggen, net zoals ik het maak
Met mijn hart en ziel
Vlakke muziek..daar kan ik me echt wel iets bij voorstellen maar dan toch echt niet klassiek zoals ik dat hier in de topic heb laten zien
maar ik zou je toch aanraden eens naar een concertgebouw te gaan als er een celloconcert wordt uitgevoerd, of iets als bijvoorbeel de chichester palms van leonard bernstein
Ik huil bij deze muziek..pure ontroering, het trilt in mijn ziel..ik kan het niet anders uitleggen
Dat heeft niks met knap te maken..maar alles met de diepte waarop het mij als geheel raakt