Ben ik het helemaal mee eens!
De manier waarop een moderator ingrijpt stuit bij mij de laatste tijd op steeds meer weerzin.
Printable View
En het hele waarom is ons nog steeds niet duidelijk. Prima als je het een keer niet eens bent met een beslissing van een mod, maar accepteren is blijkbaar ook erg lastig. Je geeft aan dat je het hier bij wilt laten, maar blijkbaar moet je weer het laatste woord hebben...
Er is onrecht en onrecht. Het sluiten of aanpassen van een thread.....komaan....wat een ramp.
Ik ken de moderators nu na al die jaren wel persoonlijk en de berg drek die ze af en toe over zich heen gestort krijgen is buiten proporties. De mods doen dit vrijwillig, besteden er veel tijd aan en doen hun best. Iedereen weet het altijd beter, misschien moet je het maar eens een tijdje overnemen.
Jij blijft het maar op jezelf betrekken, die opmerking van mij, zelfs nadat ik je zei dat het niet op jou als persoon gericht was, draai je het zo dat jij tussen de regels door kan lezen. Ik ken je niet eens, en geloof me, bij mij hoef je niet vaak tussen de regels door te lezen hoor. Mocht ik iets van je vinden, zal ik het je laten weten.
Dus nogmaals, niet persoonlijk...wie weet worden we ooit beste vriendjes....aan je gear zal het niet liggen in ieder geval.
Als het jullie nog steeds niet duidelijk is zal ik het dan nog maar 's een keertje proberen uit te leggen? :noob:
Misschien kan ik dat beter per PB doen want anders zijn er weer mensen die vinden dat ik het laatste woord moet hebben.
Wat een gelul. Met zo'n opmerking vraag je d'r gewoon weer om hoor. ;)
@Marc: ik vond dat mij onrecht was aangedaan. Dat jij dat niet voelt en dat jij de mods persoonlijk kent heb ik eigenlijk totaal geen boodschap aan.
Tussen al die hoeveelheid drek die mods over zich heen krijgen zit misschien af en toe ook een goed (bedoeld) stukje advies en/of klacht.
Ik dacht dat dit topic hiervoor speciaal bedoeld was maar blijkbaar had ik het mis. Soit, kan gebeuren.
Dit topic is inderdaad bedoelt voor alle soorten kritiek op de moderatie, maar ik denk wel dat jij je punt nu genoeg duidelijk gemaakt hebt en dat jij nu misschien bij jezelf moet nagaan of het probleem niet vooral bij jezelf ligt. Je geeft al aan dat je vooral vind dat je onrecht is aangedaan, dat kan, maar er is al veelvuldig en door diverse mensen aangegeven dat de moderatie-acties ansich correct waren. Laatste tip nog; probeer het wat minder op jezelf te betrekken, dit topic is namelijk voor iedereen.
Ik wil je verzoeken het even te laten rusten en anderen de kans te geven zich te laten horen, alvast dank voor je medewerking. Dit is dus een dringend verzoek waarover geen communicatie in dit topic mogelijk is.
@All: hou het netjes, dat geld voor zowel moderators als de andere forummers.
Hallo.
Maak mij ook mod svp.
Ik ben namelijk ook God en, daarnaast, onfeilbaar.
Met groeten,
Rocketman.
Ik kom zelf (liever) niet op forums waar niet redelijk strak gemod wordt. Al dat gekrijs, gescheld, beledigen en ander geschreeuw wil ik niet lezen.
Natuurlijk reageer ik ook wel eens op een manier die niet goed is of komt mijn bericht anders over dan ik bedoel. Wanneer ik daar met normale bewoordingen op wordt gewezen heb ik geen probleem.
Er komt steeds meer media aandacht voor reaguurders. Dat is niet voor niets, er is een groeiende groep mensen die alles meent te moeten en willen uiten. De grenzen moeten kennelijk opgezocht en correctie wordt niet geaccepteerd. Ik vind het idioot dat Kassa of Radar het zelfs getest heeft en heeft gekeken op welke site een of andere racistische boodschap niet aangepakt is.
Ook op dit forum vertrekken soms mensen na vinnige reacties over en weer. De steeds maar weer ontluikende discussies over wat een mod wel of niet mag vind ik wel irritanter worden. Goed dat dit topic gestart is, dan kan iedereen zijn zegje doen.
Wanneer je vindt dat mods onterecht ingrijpen, laat ze dat via pm even weten. Kun je er niet mee leven? Koop de site en verander de regels, vertrek van het forum of - en dat lijkt me echt het slimst - accepteer dat anderen je reactie anders wegen. Internet is een vrijplaats waar bijna alles kan en mag, dat betekent niet dat de eindverantwoordelijke van iedere site alles maar moet pikken. Als je in een winkel stennis gaat schoppen wanneer de cassiere je niet heeft begrepen, dan wordt je ook de winkel uitgewerkt (als je al niet zelf weggegaan was). Zo ook hier. De huisregels worden door het huis bepaald en niet door de bezoekers.
Hans
Ik maakte een grappie overigens hoor in mijn laatste post. Ik heb wel eens het idee dat hier iets te overspannen wordt omgegaan met grappies.
Als je überhaupt een reaktie wil op je grappie zou ik eens proberen de grappies grappiger te maken :D
Hans, goede post. Zeker met
Dat is niet voor niets, er is een groeiende groep mensen die alles meent te moeten en willen uiten. De grenzen moeten kennelijk opgezocht en correctie wordt niet geaccepteerd.
raak je heel duidelijk tot de kern van sommige conflicten.
Dit is nu eens mooi verwoord..
Ik ben geen mod en zou het zeker ook niet willen zijn.
Als je een opmerking krijgt van een mod is het niet steeds even leuk..maar er zijn nu eenmaal regels om te volgen.
Ik vind ook dat ze dit toch steeds op een beleefde manier via PM laten weten.
Meer heb ik hier dan ook niet over te zeggen..
Ik doe me best ik vond t grappie zelf ERG grappig.Citaat:
Als je überhaupt een reaktie wil op je grappie zou ik eens proberen de grappies grappiger te maken
Ik hoop dat ik ondertussen weer mag posten hier.
Ik vind de post van Hans nl. zeer de moeite waard maar heb toch wat kleine opmerkingen:
Helemaal mee eens.
Dat zal altijd zo blijven. That's life.
Ook mee eens.
Wijze woorden maar je vergeet de optie om te proberen van buitenaf invloed te hebben middels o.a. dit topic.
Leuke vergelijking maar ik zou het liever met de middelbare school of de maatschappij vergelijken.
Het is nu éénmaal een sport om het gezag te ondermijnen, tenminste, ik heb altijd die aandrang gehad; beetje stoken; kijken hoever je kunt gaan maar wel fair.
Soms ga je dan wel 's te ver ja....
Verder een erg goeie post!
Ook de term reaguurder (welke ik niet kende) is treffend gekozen.
Het heeft echter niet volledig betrekking op mij en op wat ik aan te merken had en dat was ook maar een pietluttig iets, daar ben ik me wel degelijk van bewust.
Ik uitte het gewoon en toen liep de discussie uit de hand maar ik heb niet de indruk dat dit geheel mijn fout was.
Als ik de grond ingeboord word laat ik dat niet over me gaan, is een persoonlijk trekje van mij (en m'n zoontje heeft er ook een handje van; hoe zou dat nu komen!).:roll:
Achteraf had ik het gevoel dat ik "uit de tent werd gelokt" maar dat kan ik verkeerd ingeschat hebben.
Anyway, waar er 2 (of meer) vechten hebben er 2 (of meer) schuld.
Ik zal proberen me wat in te houden in het vervolg maar ben bang dat dat lastig is voor mij. ;)
Zo, nu eerst een Bavaria!
Dat doe ik irl ook wel eens, maar dan kun je door non-verbale signalen veel makkelijker aanvoelen wanneer je op de grens zit. :cheerup: Als je dat doet op een forum/internet zal de reactie soms wat onverwacht komen en in de regel heftiger zijn.
Als je op het moment dat je op de vingers wordt getikt, bedenkt dat je over de schreef bent gegaan (en het dus niet meer fair is) en stopt met zuigen/zaniken/pesten is er toch niets aan de hand?
Verder is het volgens mij zo dat een mod, die ook 'maar' vrijwillig zijn stinkende best doet om iedereen tevreden te houden, op dat moment de taak heeft om je dat kenbaar te maken. Volgens mij gebeurt het vaker na een ros van een willekeurig lid op de rapporteer-knop dan dat een mod uit zichzelf aktie onderneemt. Je kunt op een forum dat zo aktief is als gitaarnet domweg niet alles lezen.
Zo, nu discussieer je weer lekker mee.:) Om te beginnen, voor de duidelijkheid, niemend heeft hier een hekel aan je, of wil je de grond inboren. Maar soms, omdat het hier een grote groep mensen betreft, moet je je aan regels houden die je niet zelf ziet zitten. (En dat zijn hier helemaal geen strenge regels.)
Verder lijkt het me logisch dat je, als je graag de grenzen van wat wel en niet kan opzoekt, wel eens over die grens heengaat. Geen probleem, maar protesteer dan niet als je wordt teruggefloten.
En betrek niet de discussie op jezelf, je maakt deel uit van een grote groep mensen die samen de regels bepalen. Af en toe aanpassen is dan onvermijdelijk.
Eén van die regels is discussie over de moderatie in het topic zelf, na een modactie. Dat kappen wij, de mods, onmiddelijk af. Zouden we dat niet doen, dan loopt dat topic onvermijdelijk vast, dus de discussie voeren we ergens anders, per PM of hier in Algemeen.
Dat lijkt me geen al te zware regel toch?
Ik zit ook op een aantal andere (engelstalige) forums en daar is er zelden of nooit een mod die een topic sluit en de kwaliteit van die forums is niet slechter of beter dan gitaarnet.
't is eigenlijk pas op gitaarnet dat ik de moderator heb leren kennen. In het begin vond ik het "ik-weet-wat-goed-voor-jullie-is"-moderator gedrag storend, ondertussen ben ik het gewend en vind ik de mod akties vaak wel grappig (maar meestal onnodig).
Wat ook grappig is dat -door de sterke aanwezigheid van de mods op gitaarnet- velen (niet mods) zich geroepen voelen om ook (een nog strengere) moderator te spelen:)
Wlke fora bedoel je zoal? In mijn ervaring zijn het kleinere fora, met een grotere sociale controle en een kleiner aantal nieuwe leden die behoorlijk moderatie-loos functioneren en de grotere modereren vaak stiller, zonder uitleg en je loopt al gauw tegen permanente bans op. Minder aanwezig, maar strenger.
Zowel groot als klein.
Inderdaad op kleine forums (=vaak het gevolg van zeer specifiek onderwerp) komen meestal mensen met "ernstige bedoelingen" (bij gebrek aan een betere omschrijving) en is een moderator zelden nodig.
Op grote massa forums, laten we TheGearPage als voorbeeld nemen, zie ik ook weinig moderator ingrijpen. Op TGP komen ook vaak 'onzin posts', die op gitaarnet meer dan waarschijnlijk een "dat-mag-hier-niet" interventie zouden krijgen. Ik heb de indruk dat de "ernstige" lezers op TGP de onzin zelf negeren en daar geen moderator voor nodig hebben. De "grapjassen" op TGP kunnen zich daarentegen ook onderling uitleven in onzin posts. Leven en laten leven :)
Laat nou juist TGP een goed voorbeeld zijn van een forum waar minder zichtbaar wordt gemodereerd maar waar soms fors wordt ingegrepen en waar straffen veel hoger zijn (permabans) dan hier ;)
Overigens is het inderdaad zo dat het publiek ook wat anders is, zo kun je je bijvoorbeeld al niet aanmelden met een gratis hotmail, gmail, of yahoo account. Houdt toch al aardig wat mensen tegen. En feit is dat er aardig wat mensen zijn die daar zelf iets beter kunnen relativeren dan hier in discussies. Niet met gear trouwens, daar kan met name in de Effects sectie amper gerelativeerd worden maar da's een ander verhaal :D
Het moet gezegd: veel mod-acties zijn voor andere gebruikers onzichtbaar. Een foute post die weggehaald wordt, een idioot die een paar dagen een ban krijgt, dat valt niet zo op. Maar gemod wordt er wel degelijk.
Laat ik het anders stellen op TGP hebben de mods of een "dikker vel" of "laten ze meer toe"; het logische gevolg is dan als ze ingrijpen het meestal voor een "zware overtreding" is en m.a.g. een zware straf.
Gitaarnet is een beetje de "lagere school", i.e. met een leraar die zijn klas zegt wat kan en niet kan, terwijl TGP meer de "universiteit" is, i.e. de prof gaat ervan uit dat de studenten zelfstandig genoeg zijn om te weten wat goed en fout is:seriousf:
Op TGP zijn op verschillende subfora de mods minder of niet aktief als lid. Da's een keuze, daar hebben we hier geen zin in.
Ik kom ook op heel veel met name buitenlandse forums zoals gearslutz en daar wordt zeker vrij veel gemodereerd. Gearslutz is een beetje vergelijkbaar met gitaarforum maar dan nog veel drukker en daar zitten ook veel mods. Er wordt ook heel veel 'onzichtbaar' gemodereerd.
Een voorbeeld van hoe het niet moet vind je hier.. Dat is een forum waar ik bij toeval via een link terecht kwam, in een discussie die vrij technisch is. Dekkerj ken ik toevallig persoonlijk en hij is een ingenieur electronica met twee patenten op zijn naam en weet dus heel erg goed waar hij het over heeft. Twee andere posters zien hun heilige huisjes van voodoo materiaal afgebroken worden en hebben de pech dat de ingenieur zeer vasthoudend is, bijna een pitbull.
En de moderator mist de kennis van de materie en ziet niet dat de ingenieur duidelijke argumenten heeft die door de andere posters niet kunnen worden ontkracht, dus gaan ze op de ad hominem tour en behandelen degene met het gelijk aan zijn kant als een troll. Waarop de moderator de ingenieur een ban geeft.
Ik heb die mod een email gestuurd, een vriendelijke email overigens, want je zal daar mod zijn.
Zou je misschien een paar voorbeelden weten te noemen, want ik kan zelf echt niet verzinnen hoe dat hier van toepassing moet zijn.
Het enige wat ik kan verzinnen is ons beleid over scheldwoorden, daar zijn we altijd erg duidelijk in geweest wat er kan en wat niet. En op het moment dat we schelden en grove taal aan de gebruiker overlaten zijn er altijd een paar die daar stevig misbruik van maken. Niet veel, de meerderheid doet dat niet, maar een paar is genoeg.
Toch willen we die niet kwijt als forumleden, dus simpelweg bannen is geen optie. Vermanend toespreken is dan het enige wat overblijft, en dan heb je opeens die schoolmeester.
Jammergenoeg ken ik TGP vnl als een forum waar vrij veel threads worden gedelete als ze te heftig worden of als er, terecht of niet, een "god" (e.g. Vex, Lovepedal) te pissen wordt gezet. Daarnaast passen ze op TGP censuur toe op links waarvan het linken zou kunnen betekenen dat er heeeeel eventueel een rechtzaak uit zou kunnen komen.
Twee vomen van moderatie die niet mijn voorkeur hebben omdat ze beide de gemakkelijktse/lafste optie kiezen. Mooie universiteit.
Laat ik het zo stellen: mijn perceptie is dat de mods op gitaarnet vaker ingrijpen dan die op andere forums. Het kan zijn dat deze perceptie te wijten is aan het feit dat er op die andere forums de mod onzichtbaar modereerd. Ik kan het onzichtbare niet zien. Ik heb niet echt een dossier gemaakt met voorbeelden:) Ik bedoel geen scheldwoorden, racisme of hollander moppen, daar mag je op reageren als je wil. Ik dacht eerder aan de zin of onzin van een topic. Het is komt voor dat een mod een post sluit wegens "dit topic heeft geen zin". Op TGP heb ik nog nooit een mod zien schrijven "dit topic heeft geen zin".
Ik ken de banden tussen de TGP mods en de fabrikanten (if any) niet om daar een oordeel over te vormen (net zomin als de banden tussen de gitaarnet mods en fabrikanten als die er al zouden zijn), maar het is een zeer interesante opmerking. Al is een onderzoek naar de boekhouding van forums waarschijnlijk teveel off-topic:)
Ghehehe, onzin-topics... Ja, die gooi ik wel dicht, ja. Er zijn twee soorten: de echte zwamverhalen in Off Topic, en als je daar een tijdje leest weet je precies wat onzintopics zijn. De andere soort is een topic waar er al duizend van zijn.
In beide gevallen gaat het dicht met een rood commentaartje aan het eind. Wat ik ook zou kunnen doen is het topic weghalen, maar dat is erg onduidelijk naar de topicstarter toe.
Er worden soms topics geopend met als titel 'Wat was ik dronken gisteren!' of 'Ik verveel me!' Dat gaat echt dicht, maar de poster had er helemaal niets kwaads mee in de zin, hij dacht waarschijnlijk dat het wel grappig was. Dan vind ik het netter om gewoon te sluiten, dan weet hij wat er gebeurd is.
De grap is dat dus geen financiële link is, zoals je nu vermoed, maar puur een kwestie van smaak en voorkeur. Met name kritiek op Lovepedal werd en wordt slecht verdragen en dus werden er nogal eens topics gesloten door mods omdat de inhoud ervan en de sfeer (vijandelijkheden over en weer) ze niet beviel. Dat is hier dus niet anders. Wordt er overdreven veel ruzie gemaakt of is de toon alleen maar negatief dan worden er posts verwijderd of het topic gesloten. Simple as that.
De reden dat we 'nutteloze' topics als zodanig bestempelen heeft te maken met het feit dat we in de eerste plaats het niveau ook enigszins in de gaten houden en in de tweede plaats leert de ervaring dat sommige topics door een knullige vraagstelling bijvoorbeeld heel gauw ontsporen tot één grote off topic grappenmakerij. Als je een beetje forumervaring hebt weet je hoe dat werkt en daar doen we dan wel eens aan preventie.
Denk dat dit inderdaad een goede samenvatting is :)
Je hebt weer gelijk; alleen op TGP doet men niet aan "preventie" (en ik vermoed dat die TGP mods ook ervaring hebben). Dus weer een kwestie van smaak en voorkeur.
Hey waar ik nog benieuwd naar ben:
Er waren een aantal mods vandaag aanwezig op de meeting, en H.huisjes was er ook, hebben jullie de probleempjes nou nog netjes uitgepraat? was een prachtig moment daarvoor.
@Nielsje:
Ach, waar bemoei je je mee joh.
Ga toch lekker stickers plakken ofzo. :P
Nee, serieus. Het zit zo: Ik heb een voorstel gedaan om gitaarnet over te kopen.
Dat is dus helaas afgewezen.
Kortom, jullie zijn nog lang niet van me af!
Wat kost dat nou? Zo'n gitaarnetje? :rockon:
Ach, jij hoeft niet bang te zijn hoor.
Mitch daarentegen ....
Nee, serieus. Zo'n meeting doet wonderen, echt.
De volgende keer eerst Mitch gedag zeggen, dan pas de anderen.
Mensen, on topic graag.
Halllo moderator(s),
Waarom stellen jullie niet een duidelijke, korte en overzichtelijke lijst op met wat wel en niet wenselijk is binnen dit forum. Er wordt mijn inziens nu met meerdere maten gemeten.
Mijn onderwerp over Guitars & Amps in Nijmegen is recentelijk gesloten, welliswaar met zg. zachte hand, maar voor Thoman.de mag op zeer veel opzichterigere wijze 'gespamd' / reclame gemaakt voor hun winkel dan dat iemand in het Guitars & Amps onderwerp ook maar gedaan heeft.
Tegelijkertijd lees ik in een andere discussie weer informatie waarin DW de grond in getrapt wordt en kom ik nog wel meer 'spam, reclame, meningen, ervaringen' (tis maar welke naam je het beestje geven wil).
Kortom, er is geen sprake van duidelijk beleid:
Of je laat meningen/ervaringen toe (positieve meningen/ervaringen zijn per definitie 'reclame' en een negatieve - per definitie 'anti-reclame) of je trekt eens strakke lijn door dit structureel nergens toe te laten.
Daarnaast mogen wat mij betreft alle onderwerpen waarbinnen mensen elkaar 'naar het leven (gaan) staan', m.a.w. onheus en respectloos anderen bejegenen per definitie gesloten worden, wat een ophef af en toe.
Groet,
Hieronymus