Samengevat: gain laag = relatief bright, gain hoog= relatief vet, want brightcap doet dan niet meer mee. :ok:
Printable View
En oh ja, door van 100 naar 50 Watts te gaan wordt die amp nauwelijks zachter he?
Net zoals dat 100W nauwelijks harder is dan 50W.
Toch?
100 watt is 3 db harder tov 50 watt.
Hmmmm, da's toch niet weinig.
Lijkt me.
Hier ben ik het volledig mee eens.
Mijn Mesa Roadster heeft per kanaal de keuze voor 50 of 100W.
50W bij deze versterker klinkt niet zo zeer donkerder, maar gewoon minder punch, iets indirecter of zo.
Ik gebruik de 50W stand alleen op mijn tweede kanaal, om een beetje "oomph" weg te halen in mijn crunch sound.
Is zo'n half power switch die standaard op een versterker zit altijd pentode/triode, of niet?
Neen, meestal twee van de vier buizen plus een schakeling voor de kathode weerstand en/of een impedantieaanpassing aan de secundaire kant.
Ik heb thuis een Fender Twin Amp. Deze kan je via een switch van 100W naar 25W schakelen. Als je er dan nog eens 2 buizen uit haalt speelt ie op 15W (meen ik. Gebruiksaanwijzing niet onmiddellijk bij de hand).
Ik hoor nauwelijks verschil tussen de 100W en de 15W bij een zelfde volumestand. (Kwartje open, anders gaat ie te hard!)
Als ik 'm bij een optreden gebruik staat ie gewoonlijk op de laagste Wattage en volume op standje 5. Blijft superclean en luid genoeg om wat betreft rythm de AC30 van onze lead bij te houden.
Moet wel zeggen dat 15W bij de ene versterker niet hetzelfde is als bij de andere. M'n Vox AC 15 gaat minstens even hard (ook even luid als de AC30, je hoort alleen wel dat ie het met slechts 1 luidspreker moet doen. Is wel een lekkere blue! 😛) Deze krijgt wel wat sneller een crunchie randje 😄. Klinkt ook veel voller dan de Twin Amp. Mist alleen een goeie reverb. 😔
Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk