word ik verdrietig en ga ik met een naar gevoel naar bed....
Printable View
Dat wil ik natuurlijk niet op mijn geweten hebben! Spreek vrijuit!
Ook al gaat het in dit topic vooral over de mods en is het niet mijn bedoeling om het om te draaien; ik denk dat je hier een goed punt hebt. Af en toe begint het erop te lijken dat de mods door de leden gecorrigeerd worden ipv andersom.
Iets terug in dit topic las ik een opmerking van een mod die, laat ik het voorzichtig formuleren, zich afvroeg waarom een ander forumlid iets van een niet-mod eerder aannam dan van een mod. Ongeacht of dit terecht was, merk ik het wel regelmatig op dat de mods ter verantwoording worden geroepen, en dan soms ook niets goed meer kunnen doen. Dus misschien valt hier ook een conclusie te trekken voor ons niet-mods over onze houding t.o.v. de mods. :hippie:
Edit: ik kan de originele post niet meer vinden, maar ik herinner me een vraag van BB in de trant van of we niet een keer kunnen vertrouwen dat de mods zorgvuldig te werk gaan, en elkaar ook in de gaten houden.
Ik denk dat als dat er niet is, je als mods kunt uitleggen wat je wilt, maar dat er wantrouwen (groot woord, weet niet of dat echt ter sprake is) blijft. Even als 'tegenover' t.o.v. alle vraagtekens die worden gesteld bij mod-acties en het beleid. Volgens mij moet het uiteindelijk van twee kanten komen.
Dat snap ik wel Mitch, ik weet hoe het ban beleid is :soinnocent:
Maar het moment van deze ban kwam erg onhandig over en bovendien was hij zonder uitleg. voor zover ik begrijp was dat naar drap toe ook niet nodig maar het was handig geweest het in dit geval even wel in het topic te melden.
En dat mods soms ook ter verantwoording woorden geroepen, o gij persoon met nickname die niet te onthouden is, dat klopt maar dat wil niet zeggen dat men/ik van niemand iets aan neem.
Er zijn zeker mods die ik heel erg vertrouw.
Nu na al dat gedoe met drap en dubbele accounts etc, vraag ik mij het volgende af:
Moeten aangemaakte accounts niet gewoon bewaard blijven totdat deze persoon weer een tweede kans krijgt?
De reden waarom ik mij dit af vraag: Dan blijft die persoon voor iedereen herkenbaar..... scheelt misschien een hoop onduidelijkheid...
...zomaar een brainfart...
In "normale" gevallen van een permanente ban blijft de account ook bewaard en kan de ban technisch gezien eventueel teruggedraaid worden. Drap wilde echter dat zijn account gewist werd... dat was dus anders/meer dan een permanente ban.
Maar ook bij een permanente ban, waarbij we iemand een tweede (of derde) kans geven, zullen we de oude account niet vrijgeven. Permanent zien wij als permanent. Met onze tere mod-zieltjes staan we dan in gevallen toe dat een nieuw account wordt aangemaakt. Die persoon staat met z'n nieuwe account dan natuurlijk wel enige tijd op scherp: 1 grove fout betekent dan al snel einde oefening.
Dat lijkt me ook niet meer dan logisch.
Zo heeft Drap z'n tweede kans gehad met z'n Klaasj Vaak account en post een discussiepartner hier ook niet meer via z'n originele Alhambra-account... en er zijn nog meer voorbeelden.
..oke, helder pim
In de dagen dat ik weg was is er hier veel geschreven, ik lees het en blijf de materie ingewikkeld vinden. De hormonale aanvallen mogen dan ingedamd zijn maar de afgelopen tijd is het toch nog minstens één keer gebeurd en niet zo'n beetje ook, waar Tho en ik toen op gereageerd hebben.
Nu ga ik weer verder lezen..
Die andere forums boeien mij voor geen meter, we zitten hier.
Tuurlijk zijn mods mensen, maar dat wil nog niet zeggen dat er geen kritiek geleverd mag worden.
Het spijt me Han, ik heb verder niks tegen je maar ik vind je argumenten bijzonder zwak en vraag me af waarom je zo reageert.
Dat klopt Rinze, ik denk dat dat bij Tatjana was. Er zijn daar in ieder geval berispingen uitgedeeld en berichten verwijderd, maar het is waar dat we zo een topic misschien wat korter moeten opvolgen.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rinze
Het wil echt niet zeggen dat we die reacties allemaal toelaten, misschien eerder dat we er niet kort genoeg opzitten.
Dat moet dan dus ook vanuit de forumleden gerapporteerd worden, die hebben net zo'n verantwoordelijkheid voor een net en schoon forum als wij.
Dat had je dus ook gedaan begrijp ik? Mooi, hoe meer mensen er opletten hoe beter wij ons werk kunnen doen.
Rapporteren vind ik soms wel lastig trouwens. Soms heb ik zelf het gevoel dat het te ver gaat, terwijl ik me kan voorstellen dat een ander het wel vindt meevallen. Moet je in zo'n geval dan toch rapporteren?
En dat lijkt me overigens een van de geldige smoezen die we wel eens gebruiken: we KUNNEN ook niet overal direct opzitten. Ook wij zijn soms gewoon niet online.
Drie pagina's ellende in een kwartiertje vanwege een opmerking is niet vreemd op dit forum. Dat het tot drie pagina's is gekomen, betekent echter niet dat we het goed vinden... het betekent eerder dat we dat nog niet door hebben.
Soms zijn we zelfs nog langer dan een kwartier offline ;).
Een rotte bijkomstigheid is dat in die gevallen eigenlijk alleen een vrij botte bijl nog werkt om het geheel weer redelijk rap op te schonen. En dat kan dan ook weer mensen het verkeerde keelgat in schieten...
Wat dat betreft is de vraag van de mods aan de forumleden om idd die rapporteerknop te gebruiken. En spreek de overtreder ook op zijn/haar overtreding aan... natuurlijk! Wij zien ook graag een goed deel zelf-regulatie.
Doe dat aanspreken alleen wel enigszins netjes en ga er geen discussie/ruzie over voeren in dat onderwerp... da's vaak een regen en drup verhaal.
Dat is geheel aan jou.
Je hoeft niet van andermans denkwereld uit te gaan om een post te rapporteren. Als hij jou tegen de borst stuit of als jij denkt dat hij forumregels overtreedt, mag je rapporteren. Dan is 't aan de mod om die afweging te maken waar jij mee wostelt.
Gewoon aan de professi... ehhh... andere amateurs overlaten :D.
Ik was me er op dat moment nog niet van bewust dat de hormonale aanvallen officieel gerapporteerd konden worden, aangezien ik het daarvoor net iets te vaak had zien gebeuren zonder dat er tegen werd opgetreden... Ik heb er wel op gereageerd, net als Tho trouwens. Voortaan zal ik meteen op de rapportageknop drukken.
Ja, doen hoor! Het gebeurt een doodenkele keer dat je denkt "gut, moet dat nou" maar vrijwel altijd is en rapportage vokomen terecht. Voel je geen verrader of zo, rapporteren die hap! Dat komt bij ons via mail binnen en dat zien we dan toch vaak eerder.
Een andere goeie tip is om, als je gerapporteerd hebt en er gebeurt voor je idee niet snel genoeg iets, even op de forum homepage naar beneden te scrollen, op de button Forumleiding te klikken want dan zie je in één oogopslag welke moderator on-line is en wie niet. Is de moderator van het desbtereffende subforum niet on-line dan kun je altijd één van de supermoderators PB'en, die kunnen in elk subforum ingrijpen als dat nodig is.
Persoonlijk zou ik ook graag willen dat er meer wordt gerapporteerd in geval van onbehoorlijk gedrag op het gebied van omgangsvormen. Waarom ik dat meld: er zijn mensen die heel wat hebben bijgedragen, maar afhaken omdat ze er niet tegen kunnen dat ze onbehoorlijk worden bejegend. En dat onbehoorlijk is ook echt onbehoorlijk. Als dat nou vaker wordt gerapporteerd zijn we een stap verder.
Voorbeeldje van modden.
Ik krijg een rapportage dat een niet nader te noemen lid zat te trollen en te flamen, en nog tamelijk off topic ook. Ik stuur hem een waarschuwing dat hij zijn toon moet matigen (en ik heb ook een paar irritante posts weggehaald geloof ik, dat zou ik moeten opzoeken.)
Ik krijg het volgende antwoord:
Kijk, dat krijgen we vaker. Moet ik hier nou een ban voor uitdelen? Of een scherp antwoord formuleren? Ik denk dat ik het maar negeer.Citaat:
Ach,wat een overdreven waarschuwing.Jullie mods meten met 2 maten en jij kan al helemaal niks hebben.Altijd dat gebemoei en bijdehandte gedoe.Zielige corrupte bedoeling hier op het forum.
Als ik zoiets lees vraag ik me wel af: wie is hier nou overdreven en kan niks hebben?
Wat mij betreft mag dit geneens een antwoord heten.
Bannen om een PM lijkt me in de eerste plaats niet echt nodig, tenzij het erg seksistisch of discriminerend is wat iemand PM't en als iemand naar een niet-mod een beledigend PM'etje stuurt, zal er waarschijnlijk ook niet zo 1-2-3 een ban volgen.
De PM van die gebruiker lijkt in ieder geval een beetje op populistisch gelul van iemand die hier en daar eens een zinnetje heeft opgepikt en denkt dat hij een stok heeft om mee te slaan.
Ik zou niet eens de moeite doen om iets scherpzinnigs te gaan verzinnen, aangezien dit ontzettende dooddoeners zijn en het waarschijnlijk alleen maar tot een PM-flame war kan leiden. Ik zou 'm gewoon verwijzen naar deze thread en hem hier zijn verhaal laten doen, komt hij er vanzelf achter of er misschien meer zoals hem denken..
Dit krijgen we dus heel vaak.
Dan zou ik dus heel vaak de eer aan mezelf houden. Als je denkt dat je een goede beslissing hebt gemaakt en het ook uitgelegd hebt aan de gebruiker (evt. aan de hand van voorgeschreven regels), heb je je werk gedaan en weinig extra te verdedigen toch? Laat de gebruiker anders een klacht indienen bij een andere mod of hier.
Nee, niks ervan, niet hier. Dit topic is voor algemene discussie, niet voor persoonlijke problemen. Daar mag natuurlijk best een andere mod bijgehaald worden.
Nee, allerlei individuele conflicten openbaar uitmeten lijkt me idd de verkeerde weg.
Als je denkt dat een mod z'n werk niet goed heeft gedaan bij een beslissing, kan je 'm daar ook gewoon netjes op wijzen. Als je niet bereid bent dat netjes te doen, verdien je eigenlijk ook geen normaal antwoord (al lezen we heus wel door enige pissigheid heen).
Mocht je werkelijk vinden dat de betreffende mod 't niet goed doet en niet geloven dat hij je serieus neemt oid, dan probeer je 't bij andere mods.
Mocht je van een aantal mods eenzelfde onbeleefd antwoord krijgen of genegeerd worden, dan kan je hier eventueel komen vragen of dat beleid is :D.
Je zou jezelf natuurlijk als voorbeeld kunnen nemen om een algemene discussie aan te zwengelen hier:D
Maar ik snap ook wat je bedoelt, het moet hier natuurlijk geen volkstribunaal worden, maar ik zou in ieder geval geen persoonlijke balletjes terug gaan kaatsen als mod.
Dat is juist het dilemma dat Bert aangaf. Wat kan je dan precies met zo'n soort PM?
Optie 1: Niet reageren. Dan ben je een slechte, arrogante mod die gewoon doet wat-ie wil.
Optie 2: Berispen/bannen. Zelfde effect als optie 1 + machtswellusteling.
Optie 3: Boos worden en terug schelden. Dan gedraag je je niet als mod.
Optie 4: Nette reactie. Dat verdient zo'n PM toch gewoon niet?
Dus ben je op alle mogelijke manieren de of een lul als mod :D
Dan lijkt 't me in veel gevallen het beste om dat soort gedrag te ondmoedigen en dus voor optie 2 te gaan.
Mee eens,
De discussies van afgelopen dagen laten zien dat "bespreekbaar maken" geen oplossing is. Het is toch nooit goed en als het wel goed is is er altijd wel een zeikert die het toch weer anders wil (ref no1: Rob Kaboemba, de eeuwig fokkende zak hooi).
Het is nooit goed voor iedereen en dat zal het ook nooit worden. Jammer dus. Vergeet niet dat de grootste club leden nog steeds gewoon aan het forummen is en nergens last van heeft, enkele, vnl in OT postende leden daargelaten. OT is voor mij nog steeds de afdeling waar je dictatoriaal mag ingrijpen als leden de gegunde vrijheid weer eens te ruim nemen. Bevalt het niet? Flikker dan lekker op. Good riddance. Ga je lekker ergens anders janken over hoe het wel of niet moet zijn. Ik ken genoeg fora die zijn opgezet door ontevreden gebruikers van andere fora. Ik ken er maar 1 met positief resultaat.dat was het gevolg van het hebben van een forum met 1 mod die het dus altijd met zichzelf eens is. Een "Wilders" effect zeg maar.
Maar in essentie, ik neem geen enkele gebruiker serieus waarvan de hoofdpostcount on OT ligt. Tief lekker op.
Kijk dus zo'n moderator zou dus een ban moeten krijgen.De zo goed door Pimmetje en Mithandrir lopende discussie,wordt door deze ongenuanceerde post[dirk hendrik]weer om zeep geholpen.De vooroordelen worden weer bevestigd.Goed gedaan jochie.
Mijn antwoord had ik al gegeven: optie 4. Een nette reactie met een standaard mededeling dat als de forumbezoeker het niet eens is met de beslissing van de betreffende mod, dit kan aankaarten bij een van de andere moderators/administrator*punt* Het gaat er niet om wat zo'n PM verdient, maar wat je er enigszins professioneel (als enigszins professionele ordebewaarder) mee kan doen.
Om het even te overdrijven: een kinderverkrachter verdient het (volgens sommigen) om van een flat gegooid te worden, maar men snapt wel dat men als 'professionele' rechtstaat niet aan kan beginnen.
Daarbij vind ik niet ingaan op (loze) uitingen van zo'n druktemakertje net zo lullig als spitsvondige opmerkingen terugkaatsen, maar dat ben ik.
Persoonlijk zou ik D_H nog niet eens een berisping er voor geven, het is wat sterke taal en niet geheel in lijn met mijn beeld van moderatie, maar het is een mening en voor het taalgebruik zou ik niemand berispen, dus ook een moderator niet. Gelijke monniken, gelijke kappen werkt twee kanten op.
Ik had net een discussie met mijn vrouw over geloof, want er loopt nu een discussie in OT. Stel dat ik zondag naar de kerk ga en midden onder de preek ga ik in het middenpad staan en begin te roepen dat geloven onzin is en bla bla. Dan word ik uit de kerk verwijderd, niet omdat ik ongelijk heb, maar om de manier waarop ik mijn mening denk te moeten brengen.
Met een forum werkt dat niet helemaal hetzelfde, maar ik hoop dat de boodschap wel over komt.
Deels mee eens en als de PM het enigszins toestaat, is dat wat mij betreft ook echt de weg.
Maar bij veel van dat soort PM's gaat 't ook om fatsoen. Iets wat hier op het forum juist wel eens een probleem is en in die PM's na een actie sterk terug komt. Tel daarbij op dat dat soort PM's vooral komt als je iemand hebt berispt vanwege een vorm van onfatsoenlijk gedrag. Dan vind ik dus een berisping veel meer voor de hand liggen.
Ik ben (zoals je in dit onderwerp misschien al merkt :D) niet vies van wat communicatie en niet bang voor werkelijke kritiek. Maar dan moet de andere partij ook in een redelijk vroeg stadium laten blijken dat ze daartoe in staat en bereid is.