Onderschatte gitaar merken
Ik heb afgelopen week een uurtje doorgebracht in een winkel om wat versterkers te testen. Ik had geen gitaar bij me en vroeg om een gitaar met 2 single coils en een humbucker bij de brug.
Ik heb vervolgens een uur zitten pielen met een Cort gitaar van 500 euro, afgeprijsd tot 450. Verkoper zei dat hij hem niet "de deur kon uitkijken", winkeldochter dus. Strat achtig ding, geschroefde maple nek met Ibanez achtige hals/body verbinding, je kan dus makkelijk bij de hoogste posities. Dikke 2 punts tremolo, stond geen merk op maar stevig ding met messing blok, veel sustain. Echte Seymour Duncan elementen, nee geen Duncan Designed. Sperzel locking mechanieken! Kwaliteit spatte er vanaf, goed bespeelbaar, veelzijdig, goed geluid, bleef op stemming.
Het is dat ik al teveel planken heb maar anders had ik zo 400 euri op de toonbank gelegd. Op MP zie ik regelmatig gitaren langs komen van merken als Yamaha, Samick, Cort die eigenlijk veel te goedkoop zijn voor de kwaliteit. Op 1 of andere manier spreekt het blijkbaar niet aan.
Men biedt wel als gekken op vage Jap kopie gitaartjes uit de 70s die uit bepaalde fabrieken kwamen en vooral "lawsuit" zijn. Ik heb ooit een Ibanez LP Goldtop gehad, vreselijk ding met een holle body die uit allerlei plankjes hout bestond aan elkaar gelijmd. Of op met opzet kapot gemaakte strats en tele's.