Natuurlijk meen ik het en ik ben al 20 jaar mod op een audiofielenforum en daar gaat het om hi fi, dus vervorming is uit den boze.
En daar zegt men: een buis klinkt alleen anders als hij op een stenen vloer valt.
En in die kringen heb je mensen die technisch weinig kennis hebben en het ook niet begrijpen en dan weer wel het voordeel hebben dat ze genoeg geld hebben om uit te geven aan onzin.
Zo kopen ze dan een netsnoer voor duizenden euro's en vinden die ook beter klinken. En als ik je vertel dat de duurste speakerkabel 54.000 euro kost voor acht meter, dan geloof je me niet.
En een kabeltje tussen de CD speler en de versterker heet daar een interlink en die zijn er ook voor duizenden euro's en als hij een meter lang is vinden ze hem veel te lang, want ze horen het verschil tussen 30 cm en een meter.
En als ik ze dan vertel dat ze naar opnamen luisteren welke zijn gemaakt in studio's waar het signaal over honderden meters aan 'interlink' loopt, dan geloven ze je niet en als ik dan er bij vertel dat een meter van de prima Mogami gebalanceerde kabel een euro kost, vallen ze bijna om.
Buizenversterkers: er was een fabrikant (hij bestaat niet meer) die een buizenversterkertje maakte voor 60 mille, Kanzy was het merk geloof ik en de audiofielen jubelden er over. Vier keer EL34, een hand vol weerstanden en condensatoren, een paar trafo's en hoppa, het rijk worden kun je niet meer tegenhouden.
En ja, we hebben wat afgetest in mijn studio, maar die enorme verschillen waren dan plotseling verdwenen.
Ik moet er wel om lachen, ze zijn compleet van het padje af.
Maar in de studio's waar ik nog contact mee heb via de pro forums is de JCM800 nog altijd heel populair en ik begrijp waarom, want ik had hem niet moeten verkopen.

Met citaat reageren

Favorieten/bladwijzers