De buis heeft een unieke vervorming en dat ga je met de digitale meuk nooit bereiken.

Zo had ik in de studio een jazzband en de gitarist had zo'n digitaal geval, maar kreeg maar niet het geluid wat hij wilde.
Ik vroeg hem om even een van de Fender buizenamps te proberen en hij was in een keer klaar, precies het geluid wat hij zocht.

En dan die buizenmicrofoons. De beroemdste is de Neumann U47 en die is nog nieuw te koop bij Thomann voor € 11.499 en ze zeggen dat daar de VF14 buis in hangt, een van oorsprong militair buisje, maar als ik goed ben geïnformeerd wordt die al heel lang niet meer gemaakt en zo'n buisje bracht 20 jaar geleden al een paar duizend euro op, mits nieuw in doosje.

Mogelijk zijn ze die weer gaan maken, maar we weten dat buizen van hetzelfde type verschilend kunnen klinken en origineel zat er een Telefunken in.

Die werd vaak vervangen door een nuvistor en dan klonk de microfoon niet meer zoal het hoorde.

Ik denk dat het fabriceren van buizen niet zal gaan stoppen want ook in de audiofiele kringen is men er gek mee en er zijn hi fi versterkertjes met vier keer EL34 die te koop zijn voor € 60.000. Dat is een vrachtwagen vol bier.