Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
Ik heb eerlijk gezegd ook nog geen transistor of digitale versterker of pedaal gevonden die echt goed een buizen voortrap kan simuleren. Maar goed, ik heb ook nog niet heel goed gezocht.
Nou ja, toegegeven, ik heb zelf geen uitgebreide doulbe-blind placebo nocebo vaccinatie A/B vergelijkingen gedaan enzo, en ik baseer me alleen maar op wat ik bekende en minder bekende gitaristen hoor zeggen (na aftrek van evt commerciele belangen uiteraard). Maar volgens mij kun je de karakteristieken van een buizenamp meten, en ja, meten op verschillende volumes, op verschillende momenten, met verschilllende inputs (gitaren, elementen, gitaristen etc etc), en kun je zo een model maken van iedere buis, punt. Wat ik wel weet is dat het menselijk oor en, nog erger, het 'gevoel' van de gitarist, echt extreem subjectief is en echt enorm door de hersenen in de maling wordt genomen. Vertel een gitarist dat iemand buis X in zijn amp heeft gedaan, verpak die boodschap met marketing trucjes, raak de juiste snaar (no pun etc) en de kans is groot dat ie zal zeggen 'verhip, hoor dat sprankelende hoog opeens! en ik weet niet hoe ik t moet zeggen, maar, maar, ik VOEL het in hoe ie reageert op mijn respons!

Nu is dit ook slechts allemaal mijn mening enzo. Wat wel degelijk een belangrijk argument is voor mij persoonlijk, naast gemak en kosten, is dat niemand in een zaal- of studiomix het verschil hoort dus why bother? Maar dat mag iedereen zelf bepalen uiteraard. Ik ben gewoon niet overtuigd van de bewering dat buizen niet te modellen zijn.