Om drie redenen: de eerste is dat houtlijm de ruimte tussen de fret en de slot ‘dicht’ en zo voor een beter contact zorgt, en de tweede is dat frets die met houtlijm ‘vast’ zitten veel makkelijker (met hitte van een soldeerbout) weer losgemaakt kunnen worden. Derde is de rotzooi die bijvoorbeeld secondenlijm op de toets achterlaat. Die wordt vrijwel meteen hard en is dan lastig weg te schrapen.
De frets moeten eigenlijk gewoon klem zitten in de slots, dus de lijm is niet in eerste instantie om ze op hun plaats te houden.
De frets. Het truukje van Napoje werkte enigszins: sommige frets liggen beter op de toets. Ook wat tikken met de hamer verbeterden iets.
Ik heb drie frets vervangen, omdat die echt te hoog lagen. Eerst gekeken of de slots diep genoeg waren.
Maar daarvoor moest ik nóg een fout herstellen: een klem had een indruk in de toets gemaakt. Stomme fout. Gelukkig kon ik die er met een nat lapje en hitte van de soldeerbout weer uit krijgen.
Eerst heb ik fret 3,4 en 22 weggehaald.
Met een nat doekje en hitte kreeg ik de indruk van de klem weg.
De frets liggen er nu redelijk in: beter lukt het me voorlopig niet. De nieuwe frets zitten trouwens zonder lijm even strak op hun plaats. Nu gauw verder met de rest van de Bird. Ik heb effe genoeg van die t£$ing hals.
![]()
Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 20 november 2020 om 16:21
Waar haal je nou ineens weer vandaan dat je die indruk in de toets met ’n nat lapje en een soldeerbout ongedaan kunt maken?
Nou ja, laat maar; beetje retorisch vraag...
Ik bedoel, wéét je dit allemaal of is dit trial and error?
Laatst gewijzigd door Fobo; 20 november 2020 om 16:42
“U lijk sprekend op me moeder. Die heb precies zo’n stoel”
Van Kooten & De Bie
Deze wist ik toevallig. Maar als ik het niet weet ga ik op zoek. Google weet alles, net als mijn Youtube goeroes: Ben Crowe van Crimson Guitars en Jerry Rosa van Rosa String Works.
Ik denk trouwens dat bij mij ongeveer een kwart van de tijd van een bouw opgaat aan het herstellen van fouten, maar daar leer je echt veel van ! En ik moet zeggen dat tot het fretten de bouw van de Firebird redelijk gladjes ging.
Ik heb ooit zon messing dingetje van bamiexpress gekocht ism met een PLASTIC snelklem van de action met snelspanner. (Geen metalen die ronde plekkies achterlaat) een radiusblok als klemblok zou ook een optie zijn.
https://m.nl.aliexpress.com/item/100...640x640Q90.jpg
Ach je wil niet weten hoeveel fouten ik gemaakt heb en nog ga maken. In het oplossen en wegwerken van die foutjes schuilt de echte gitaarbouwer. Een kennis van mij heeft een oude dick dijkman en een galama. Als je ze goed onderzoekt vindt je ook van dit soort issues. Frets die niet helemaal parallel lopen, plekken waar net iets teveel weggeschuurd is, afgebroken schroeven, halsen die niet helemaal parallel lopen. Hoort allemaal bij handgebouwde instrumenten.
Favorieten/bladwijzers