Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 43 van 101 EersteEerste ... 3341424344455393 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 421 t/m 430 van 1004
    Senior Member

Standaard

De rest van de frets zit er ook in.

De ‘medium jumbo’ fretdraad.

Senior Member

Standaard

Zeer netjes! Zo zie je maar dat je met secuur werken en geduld een hoop kan bereiken, ook als is het de eerste keer dat je iets doet.
    Wordt een mooi gitaartje zo hoor.
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

Senior Member

Standaard

Is het niet handiger de frets er in te persen dan met een houten hamer. je zou de kolomboor kunnen gebruiken of een lijmtang met een blokje er onder als je geen pers hebt of zelf iets maken een persje in een zelf gemaakt frame ik denk dat je dan minder kans hebt op losliggende frets.
    verder bewondering voor je werk ziet er bijna perfect uit.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door motorhan Bekijk bericht
    Is het niet handiger de frets er in te persen dan met een houten hamer. je zou de kolomboor kunnen gebruiken of een lijmtang met een blokje er onder als je geen pers hebt of zelf iets maken een persje in een zelf gemaakt frame ik denk dat je dan minder kans hebt op losliggende frets.
    verder bewondering voor je werk ziet er bijna perfect uit.
    Ik ben niet helemaal tevreden hoe de frets er in liggen, dus de volgende keer moet ik daar zeker iets op verzinnen. Er zitten hier en daar vooral aan de zijkanten hele kleine kiertjes. En de fretrocker wiebelt hier en daar ook. De frets waarbij dat te erg is ga ik vervangen, en voorlopig laat ik het dan zo tot ik in een later stadium de frets kan vlakken en crownen. Beter dan dit lukt me nog niet, en misschien moet ik ooit de hals refretten ... De toets is iig recht.

Ik ga verder met het afronden van de hals.
    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 13 november 2020 om 13:18

Standaard

Welk fretdraad heb je gebruikt? Ik merk ontzettend veel verschill tussen merken helaas. Bostonsluuit naar mijn idee niet helemaal lekker aanop de toets en helemaal niet als het met een binding als de fret erin moet worden gelegd. ziet er wel erg goed uit allemaal!

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door leejuan Bekijk bericht
    Welk fretdraad heb je gebruikt? Ik merk ontzettend veel verschill tussen merken helaas. Bostonsluuit naar mijn idee niet helemaal lekker aanop de toets en helemaal niet als het met een binding als de fret erin moet worden gelegd. ziet er wel erg goed uit allemaal!
    Geen idee wat voor merk, maar het was 6150 medium jumbo fretdraad in stukken van 21 cm, voorgebogen. Ik heb ze met de hand iets verder gebogen, want de radius leek net niet helemaal genoeg. Misschien zit ‘m daar de kneep: de uiteinden van een stuk fretdraad van 21 cm krijg je natuurlijk met de hand niet gebogen.
    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 13 november 2020 om 16:36

Senior Member

Standaard

Ik ben niet blij met de frets. Vooral aan de zijkanten zitten er bij veel frets spleten. Ik denk dat:

- de radius niet goed was;
    - het ‘nippen’ van de frettangs met de Dremel te grof is gegaan.

Dus ... wat moet ik doen ? Opnieuw fretten denk ik ... en toch maar wat goed gereedschap (fret nipper, frethamer/pers) aanschaffen ? Ik vond ook een set losse frets die speciaal voor fretten met binding zijn. Dit zegt de productbeschrijving:

Fret wire set. 23 pcs. Nibbled tang for use with binding. 2,7 mm width. 0,5 mm fretslot.

https://www.tonefactory.nl/pro-serie...ire-6110-37471

Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 14 november 2020 om 16:05

Senior Member

Standaard

Zijn de fretslots uiteindelijk niet te ondiep geworden? Ik heb het even teruggelezen, maar je wilde naar 2,5 mm en hebt daarna de toets toch nog geschuurd?
    Zijn de fretslots recht ingezaagd, wat betekent dat met radius de sleuven in het midden dieper zijn dan aan de randen?
    Ik kan me zo voorstellen dat het daarom aan de uiteinden niet wil aansluiten.
    "Meten is weten, gissen is missen"

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plant Bekijk bericht
    Zijn de fretslots uiteindelijk niet te ondiep geworden? Ik heb het even teruggelezen, maar je wilde naar 2,5 mm en hebt daarna de toets toch nog geschuurd?
    Zijn de fretslots recht ingezaagd, wat betekent dat met radius de sleuven in het midden dieper zijn dan aan de randen?
    Ik kan me zo voorstellen dat het daarom aan de uiteinden niet wil aansluiten.
    Volgens mij niet ... ik heb na het radiussen de slots nog met de radius ‘meegezaagd’ en met een papiertje gekeken of ze overal diep genoeg waren. Maar ik zal dat zeker nog controleren als de frets er uit zijn. Het wordt nog lastig om dat aan te passen, met de binding aan de zijkant. En verder zullen er dan ook wel (hout)lijmresten in de slots zitten. Misschien heb ik zo iets wel nodig:

Ik laat de hals nu maar even met rust, en ik ga verder met de body. Dan komt daarna de hals wel weer !
    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 14 november 2020 om 17:28

Senior Member

Standaard

In het allerergste geval kun je natuurlijk altijd nog de fretgleufjes opnieuw inzagen, en dan toch maar door de binding heen...
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten