Ik weet het (dat het makkelijk is).
Ik weet het (dat het makkelijk is).
Ik heb deze gemaakt (zie clipje). Deze werkt met een onderbreking op pin 3, waardoor ik rechtstreeks de mA kan meten. Werkte ook niet. Toen maar eens de multimeter gecheckt en een nieuwe zekering erin gedaan en ja hoor toen deed hij het. Ik krijg hem echter niet boven de 27mA als ik de potmeter helemaal opendraai. Als ik hem helemaal dichtdraai kom ik op 7mA uit.
https://www.youtube.com/watch?v=WjhNSbQI_9M
Nou snap ik er helemaal niks meer van. De biasprobe is om te voorkomen dat je met je tengels aan de hoogspanning kan komen. Door de 1 ohm weerstand is de afgelezen meetspanning gelijk aan de stroom, makkelijk en VEILIG !!!
Wat deze kneus met zn plakband niet inziet is dat
Je op deze manier alsnog aan de hoogspanning kan komen te hangen. Als je de kathode namelijk onderbreekt kan de buis naar buiten lekken. Theoretisch kan de kathode niet hoger worden dan het rooster maar daar zou ik toch niet zomaar van uit gaan. En dan dat stukje tape, belachelijk. Neem dan een stukje 32mm afvoerpijp en giet dat vol met epoxy of siliconensnot.
Je ziet Lars dat ik het er steeds moeilijker mee krijg he!![]()
En nog wat, als je meter stroom meet doet hij dat door de spanning te registreren over een meetweerstand. Hoe komen ze er op he, geniaal, werkelijk geniaal.
Oke, oke ik ga die 1 ohm weerstand bestellen
Zal ik doen, want die 1,5 ohm was inderdaad afgebroken. Nog even over die meting van 27mA. Is die überhaupt niet accuraat? maw heb ik wat aan die meting? Ik krijg zo'n voorgevoel dat ik straks met die 1 ohm weerstand weer 27mA meet.
Dat klopt maar je moet toch ergens beginnen. Eerst moet je kunnen vaststellen hoe hoog de stroom is en dan kun je aktie ondernemen om dat aan te passen want hij is idd retekoud.
Wat je nu gaat meten is iig nog lager want een 1,5 keer grotere weerstand geeft ook een 1,5 keer grotere stroomaanwijzing dan er in werkelijkheid loopt. We komen daar later op terug, eerst goed kunnen meten.
Nu ik er aan denk, je hebt straks nog meer weerstanden nodig. Als je dat niet hebt bestel dan extra zo'n heel pakket van alle voorkomende waarden uit de E24 reeks.
Zoiets
Laatst gewijzigd door cluseau; 11 juni 2020 om 08:55
Oke, kan ik eventueel werken met een andere potmeter? Ik heb dacht ik nog wel potmeters met andere waarden liggen. Ik dacht 50k of zoiets
daar maak je het probleem alleen maar erger mee. Je negatief is te hoog dus daar moeten we iets aan doen. Maar eerst moet je een juiste waarde kunnen vaststellen.
Toch is dit wel leerzaam want als het goed is ga je toch inzien dat de meest eenvoudige, snelste en zuivere manier is door de spanning over de DC weerstand van de OT te meten. Het is iig niet minder gevaarlijk dan dat ding van die youtube pik. Je zou dat nu ook al kunnen toepassen en je direct focussen op de afwijking in de bias.
edit:
Lars, heb je behalve de potmeter ook R87 aangepast ?????
Soldeer anders een 15k over R87 dan hoef je niks te slopen en blijft de mod snel ongedaan te maken.
Laatst gewijzigd door cluseau; 11 juni 2020 om 10:24
Favorieten/bladwijzers