Citaat Oorspronkelijk geplaatst door larsje Bekijk bericht
Ik heb vanochtend nog een langsgelopen en die 330 ohm weerstanden geplaatst. De rest van de weerstanden lijkt te kloppen. Mijn waarde voor die NFB weerstand is wat lager dan in de mod van little jay.
Heb je een NFB weerstand van nog lager dan 820 ohm? Ik heb dat nog nooit geprobeerd maar in theorie is de negatieve feedback een signaal in tegenfase (om de bijgeluiden en ruis op te heffen). Zou je daar helemaal geen weerstand plaatsen dan wordt denk ik in principe het signaal gereduceerd tot 0 en doet de versterker niks meer, omdat de sinussen elkaar uitdoven zo redeneer ik. Volgens mij is 820 ohm zo’n beetje de laagste waarde die Leo Fender nog praktisch vond. Ik kan me voorstellen dat als je nog lager gaat dat dan de versterker wel heel erg tam en braaf gaat klinken en misschien wel vermogen en volume verliest (of in ieder geval die indruk wekt). Ik zou niet lager gaan dan 820 ohm. Heb ik ook nog nooit gezien in een versterker. Bedenk dat heel veel versterkers het zonder NFB doen (weerstand oneindig hoog zeg maar). Als je van een wat rockeriger geluid houdt is 1K5 of nog hoger denk ik veel beter. De 820 ohm doe ik juist omdat ik van een beschaafd jazzy soundje hou.....