Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Harald Bekijk bericht
Omdat het stuk dan niet te spelen is... Zo'n blazers-toonsoort is voor klassieke stukken simpelweg ongeschikt. (en sowieso, ik moet me als gitarist de hele tijd in bochten wringen omdat de saxen en trompetten zelf NIET in E kunnen spelen omdat ze dan teveel kruisen moeten lezen. Bizar genoeg hebben die blazers niet het probleem dat het grootste gedeelte van de noten die ze spelen op ergens tussen de twee, en (grofweg, voor de open hoge e zijn er wel meer te verzinnen) acht verschillende manieren zijn te spelen.
Ja, snap ik. Met al die mollen mis je de open snaren en dat ligt het niet makkelijk voor gitaar inderdaad. In dat geval is het handig om te transponeren, zoals ik bovenstaand stuk. Maar mijn opmerking was meer in het algemeen. Je moet niet altijd toonsoorten omzeilen met veel mollen, anders ga je daar nier aan wennen. Ik speel ook eigen fusion/wereldmuziek, een trio met sax, bas en drum. Saxofonisten kunnen best in E spelen. Veel stukken van ons staan in B of E omdat dat lekker ligt op mijn 6-snarige bas. Maar als je alleen vanuit notatie werkt is dat misschien lastiger voor een sax.

Blijft een leuk transponeer trucje dat ik nog net kende, dus dank daarvoor. Hoe vaak ik het in de praktijk zal gebruiken weet ik echter niet.