Vroegû toen de aardlekken hun intrede deden hadden de natte groepen geen aardlek nodig. Later werd dat gewijzigd in een aardlek van 300mA ofzo, weet ik niet meer precies.

Een CV ketel viel daar niet onder, dus iemand heeft hem er naar eigen inzicht in gedaan. Niets ergs aan maar overbodig.

Nu weer iets complexer
Als je een simpele ingreep pleegt in je installatie, een wcd erbij, een kamer splitsen ect dan geldt de nen1010 norm die in de tijd van de oplevering van kracht was. Maar doe je een grote verbouwing of vervang je de groepenkast moet de installatie voldoen aan de nieuwste norm. Dat kan dus heel ingrijpend zijn. Dat realiseren de meeste mensen zich niet.

No 1 hops
Een elektronische stop mag gewoon hoor mits 16A B karakteristiek. Je bent nl zelf verantwoordelijk voor je eigen installatie. Je ziet ook vaak dat er ‘trage’ smeltveiligheden in gezet worden of een 20A ‘stop’. Dat mag dus niet (van de norm politie)
Zoals ik al eerder zei.... een stop is gemaakt om je installatie te beveiligen. Aan die beveiliging klooien kan uitlopen op brand in je installatie. Dus dat zou ik NOOIT doen.
De 2.5mm draden zijn uitgelegd voor 16A (ok ok kan meer aan)
Maar een rotte las kan al voor veel problemen zorgen.

Als je stop er tijdens een feestje uitklapt vraag je dus gewoon te veel van je installatie.
En daar zijn vele oplossingen voor maar niet de zekering verhogen.

Er gaat een moment komen dag er veiligheids keuringen voor woningen gaan komen.
Afgekeurd en niet oplossen betekend..... juist...... niet meer te verzekeren.

In de zakelijke markt is dat trouwens al jaren aan de orde.

Dus feitelijk kan je thuis nog steeds doen en laten wat je zelf wil.

Vandaar ook meer dan regelmatig zware ongevallen in bijv badkamers en brand in de meterkast.
Sorry wil niemand angstig maken want het gaat meestal goed!

Pfffffff Heel epistel

Luut