Tape er af !
![]()
Tape er af !
![]()
Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 23 april 2016 om 23:28
De 'schade' bij daglicht, na een nacht roesten. De moeilijke klus begint nu: het maken van een vloeiende Rustburst.
![]()
Over het lakken (zie ook #590): de roestdelen zijn niet glad, maar hebben een tamelijke ruwheid/relief. Gladschuren van de 'kale' roest gaat niet; daarmee verwoest ik de patina-laag.
Heeft het zin om te proberen die roestlaag onder een aantal lagen hoogglans te krijgen, en die steeds gladder te schuren ? Of zal dat door de 'ruwheid' van de ondergrond nooit echte spiegelglans kunnen worden ? In dat geval kan ik er beter een matte lak over spuiten. Help !!!
Met lakken krijg je hem (met veel tussendoor schuren) wel glad, maar dat duurt wel even!
Ik zou zoeken naar een transparante poriënvuller die ook op staal hecht, zoals z poxy.
Ik heb alleen geen idee wat dat spul met de roest doet, dus eerst op een proefstukje uittesten.
Moet ik dan iedere laag tot hoogglans opschuren ? En met wat voor schuurpapier ? Nat of droog, en welke grit ?
Over die poriënvuller: kan die er ook ná de eerste laklaag op ? Ik heb al een proefje gemaakt met lak over roest, en dan zit in ieder geval de patina 'gefixeerd'.
Ik vond deze:
Die kan dus ook worden gebruikt 'tussen' de toplagen, maar voor zover ik begrijp alleen met waterhoudende lakken.
Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 24 april 2016 om 13:13
ik denk dat je eerst moet uitzoeken wat je laatste laag is.
water of terpentinebasis, dus acryl of alkyd.
als je op acryl/waterbasis kleurt dan kun je de 2K blanke hoogglanslak van motip gebruiken.
moet je binnen 24 uur opbrengen, ik heb een benzinetank om de 10 minuten van een dunne laag voorzien.
tussen elke keer de spuitbus over de kop en even de nozzel doorspuiten/schoonspuiten totdat er alleen lucht uit komt.
als die goed uitgehard is kan deze gepolijst worden.
als ik zie hoe iets opgeschuurde roest reageert op een antiekwas, dan wordt dat denk ik ook nog een hele klus dit voor een burst voor elkaar te krijgen.
hier nog wat foto's van de 2k lak ZONDER dat het nog gepolijst is
![]()
Laatst gewijzigd door no 1 hops; 24 april 2016 om 13:46
Er zit nu nog niets op; ik heb wat geëxperimenteerd met alkyd-lak, maar die hoef ik niet te gebruiken.
Alle lagen binnen 24 uur, of iedere nieuwe laag binnen 24 uur ?
Alleen de laatste laag dus ? En hoe lang duurt dat uitharden ?
Een laag alkyd-lak over de roest ging goed.
Excuses voor mijn misschien erg stomme vragen, maar ik heb nog nooit een gitaar gelakt ...mooi gladde tank trouwens !!!
Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 24 april 2016 om 13:52
domme vragen zijn er niet, zo hebben we hier denk ik allemaal elkaar geholpen ;-)
antiekwas is zover ik weet altijd op terpentinebasis.
nu komt even iets ingewikkelds, het is makkelijker om een (alKYD) terpentine laf/verf over een waterbasis (aCRYL) dan andersom.
het kan wel, maar dat heeft meer kans op gekke reacties.
de 2k lak is geschikt voor watergedragen/waterbasis aCRYL ondergronden zoals spuitlakken, verf en kleurmiddelen.
Misschien is het in jouw geval een optie (misschien weet fred dons dit ?) om te kleuren met aquarelverf
die 2K lap moet je helemaal gebruiken binnen die 24 uur. aan de onderkant zit een soort van ring die je uit moet trekken en ronddraaien. daarna ook drie minuten schudden, hierdoor vermeng je een harder met de lak, dat is een chemisch proces dat niet meer kan worden gestopt dus moet je zoveel mogelijk lagen (zoveel als je denkt nodig te hebben) binnen die 24 spuiten want daarna komt er niets bruikbaars meer uit
dus een dun laagje spuiten, 10 minuten wachten, weer een dun laagje spuiten.
(met elke keer weer de spuitbus op de kop en even spuiten totdat er alleen lucht uit komt en de spuitkap schoon is)
handleiding vind je hier
http://www.motip.com/upload/motip_up...L/WEBL1343.pdf
hoop dat je hier wat aan hebt
de burst maken en dan aflakken met 2K. hiertussen niet schuren lijkt mij want daar heb je eigenlijk geen tijd voor.
wat je wel zou kunnen doen om toch wat meer te kunnen spelen met de mogelijkheden is na de burst aflakken met een acryl lak in spuitbus, deze hoef je niet in 24 uur op te maken, en deze eventueel vlakschuren als je lopers etc hebt. als alles echt goed is dan pas 2K lak.
waar ik nu wel aan zit te denken is dat je door die openingen/raster in het midden wel grote kans op lopers krijgt.
als je hem rechtop hangt meer dan als je hem valk zou leggen want dan gaan de druppen de body in.
maar misschien hebben anderen daar ideeën over?
Favorieten/bladwijzers