Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 59 van 75 EersteEerste ... 949575859606169 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 581 t/m 590 van 750
    Senior Member

Standaard

Net op tijd, want toen begon het te regenen. De hele roestbak staat nu binnen. Ik laat het allemaal zeker tot morgen staan, om te kijken hoe alles is uitgepakt. Ik ben tot nu toe heel tevreden met het resultaat !

Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 23 april 2016 om 16:52

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door flatline Bekijk bericht
    Spannende en emotionele momenten in 't vooruitzicht ...
    moed !
    No Guts, No Glory !

Senior Member

Standaard

Nog een paar details, en dan is het weer klaar voor vandaag. Wat vinden jullie ervan ?

Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 23 april 2016 om 17:39

Senior Member

Standaard

Ik vind het schitterend! Ook de manier waarop je de roest hebt getest en hoe je alles hier hebt vastgelegd. Ik ben alleen bang dat dankzij het afplakken een te harde overgang ontstaat tussen roest en blank metaal.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Ik vind het schitterend! Ook de manier waarop je de roest hebt getest en hoe je alles hier hebt vastgelegd. Ik ben alleen bang dat dankzij het afplakken een te harde overgang ontstaat tussen roest en blank metaal.
    Tja, dat wordt schuren-met-beleid. Met heel fijn staalwol, 000.

Standaard

Mooi effect hoor, ik ben verbaasd dat het zo rap gaat! Moet je de werking van het opgebrachte mengsel nu nog stoppen cq neutraliseren? En dek je het daarna af met een lak of wax? ben heel nieuwsgierig hoe diep de oppervlakte roest in vreet voor het proces stopt. Want wat anders een proces is van de nodige maanden(?) is nu heel versneld ingezet. Heb je ook getest met een neutraliseer vloeistof ?

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door El_Mano Bekijk bericht
    Mooi effect hoor, ik ben verbaasd dat het zo rap gaat! Moet je de werking van het opgebrachte mengsel nu nog stoppen cq neutraliseren? En dek je het daarna af met een lak of wax? ben heel nieuwsgierig hoe diep de oppervlakte roest in vreet voor het proces stopt. Want wat anders een proces is van de nodige maanden(?) is nu heel versneld ingezet. Heb je ook getest met een neutraliseer vloeistof ?
    Nope. Ik laat de roest goed 'opdrogen' en dan werk ik de overgang naar het blanke staal nog bij tot een echte Rustburst. Daarna gaan er een paar lagen blanke lak over de hele body. Ik heb olie/wax overwogen, maar dat moet je er in wrijven en dan wrijf ik alle roest weer weg.

Er zal nog wel wat verder roesten onder de lak, maar voordat 1,5 mm staal doorgeroest is zijn we al weer een jaar of wat verder LOL. En het is geen auto die buiten staat ! Ik hoop dat de lak alles zo goed afsluit dat dat doorroesten wel mee gaat vallen.

Het probleem met afspoelen of zo is dat je een groot deel van de patina weer kwijt raakt. Met deze oplossing (water met zout) 'plakt' het patina trouwens het beste. Bij de andere mengsels kon je de roest er met je vinger weer af wrijven tot het kale staal; de roest met water en zout zit meteen al 'vast'. Verder heb ik wel eens gehoord over een soort 'fixeervloeistof' voor patina, maar daar kan ik verder niks zinnigs over vinden op internet.

En het roesten gaat inderdaad heel snel. Dat is erg spectaculair om te zien: het patina ontstaat gewoon terwijl je er naar staat te kijken ! Alles bij elkaar ben ik misschien anderhalf uur bezig geweest.
    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 23 april 2016 om 20:44

Senior Member

Standaard

Nou, nog eentje dan: ik vind de gaatjes in het roest ook wel erg authentiek ogen !

Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 23 april 2016 om 23:37

Senior Member

Standaard

Ja, echt mooi! Als je dit goed kunt conserveren, heb je echt een prachtig resultaat!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

Senior Member

Standaard

Ik ga de body aflakken met een (aantal) spuitbus(sen). Ik wil een aantal lagen transparante alkydlak over de hele body spuiten. Een paar vragen:

- De droogtijd die op de spuitbus staat is 24 uur. Moet ik dan ook steeds een dag wachten voordat ik een nieuwe laag aanbreng ?

- Hoeveel lagen zijn er nodig voor een mooie gladde afwerking ?

- Moet ik iedere laag opschuren ? Of alleen de laatste ? Met welke grit ? Nat of droog ?

- Ik wil uiteindelijk een spiegelglad hoogglans resultaat. Hoe krijg ik dat voor elkaar ?

- Ik lees overal dat de uiteindelijke laklaag een aantal weken 'uit moet harden' omdat de lak in het begin nog te zacht is. Geldt dat ook voor alkydlak ?

Jullie weten intussen wel dat ik ALLES nog moet leren, dus ook het aflakken van een gitaar. Alle tips zijn weer erg welkom !
    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 23 april 2016 om 23:26

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten