Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 56 van 75 EersteEerste ... 646545556575866 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 551 t/m 560 van 750
    Senior Member

Standaard

Als je de gaten een halve millimeter groter boort heb je toch genoeg speling om de hals naar links of rechts te richten door de klemmende werken doordat de schroeven goed zijn aangedraaid zal ie niet verlopen.
    E.v kun je een dunne shim aan de kant plaatsen welke de richting van de hals bepaald. dus geen shim die de actie bepaald maar links of rechts. dat betekend natuurlijk wel dat je een beetje speling inde pocket moet hebben. en anders heel weinig materiaal (hout) wegnemen.

En om die roest/patina te behouden kun je hem in de blanke lak zetten anders blijft de roest mogelijk afgeven en dat is niet fijn als je een wit overhemd aan hebt lijkt me.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door motorhan Bekijk bericht
    Als je de gaten een halve millimeter groter boort heb je toch genoeg speling om de hals naar links of rechts te richten door de klemmende werken doordat de schroeven goed zijn aangedraaid zal ie niet verlopen.
    Dus je bedoelt: de gaten in hals iets ruimer maken, dan de hals deels vastschroeven, dan de neck recht 'wrikken' en dan de schroeven helemaal vast draaien ? Ok, ik ga het proberen ! En ik denk dat ik idd iets meer ruimte aan één kant van de pocket moet maken; die kan ik voorzichtig uitschuren. Dan moet ook iets van het staal aan die kant weg, maar dat lukt wel.
    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 20 april 2016 om 11:48

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door motorhan Bekijk bericht
    En om die roest/patina te behouden kun je hem in de blanke lak zetten anders blijft de roest mogelijk afgeven en dat is niet fijn als je een wit overhemd aan hebt lijkt me.
    Ik ga eerst eens experimenteren met Tru-Oil en/of Gun Wax. Maar blanke lak, zelfs nitro-lak, zou ook kunnen. Bestaan er transparante kleurlakken ? Dan kan ik helemaal gaan freaken met een mooie Rustburst natuurlijk !
    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 20 april 2016 om 11:49

Senior Member

Standaard

Motorhan bedoelt : de gaten in de pocket iets breder uitboren ( die in de hals moeten blijven pakken )
    Als de pocketgaten iets breder zijn dan kan je, door de hals te verdraaien, de vijzen iets uit de haak zetten, zodat ze op 89° ipv op 90°. De afschuivingsweerstand zorgt ervoor dat er, na het vastvijzen, niets meer beweegt.
    Heb je té weinig speling hebt, dan de halsgaten terug vullen met deuvels, hals juist zetten, klemmen, en opnieuw boren.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door flatline Bekijk bericht
    Motorhan bedoelt : de gaten in de pocket iets breder uitboren ( die in de hals moeten blijven pakken )
    Als de pocketgaten iets breder zijn dan kan je, door de hals te verdraaien, de vijzen iets uit de haak zetten, zodat ze op 89° ipv op 90°. De afschuivingsweerstand zorgt ervoor dat er, na het vastvijzen, niets meer beweegt.
    Heb je té weinig speling hebt, dan de halsgaten terug vullen met deuvels, hals juist zetten, klemmen, en opnieuw boren.
    Ok, helder ! NIET in de hals, maar in de pocket ruimere gaten maken dus. Logisch eigenlijk, en bedankt weer beiden !

Soms moet je het zien om het door te hebben ! (J. Cruijff)
    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 20 april 2016 om 14:12

Senior Member

Standaard

Patina test 2.

Drie strips staal, geslepen, geschuurd en gepolijst; daarna ontvet met wasbenzine. Daarna heb ik iedere strip een keer of vijf met een ander mengsel besproeid. De inwerktijd was bij alle drie de strips ongeveer hetzelfde: na een kwartiertje kreeg ik de hieronder getoonde resultaten.

Testopstelling (BUITEN !):

Van boven naar beneden op iedere foto steeds de volgende mengsels:

- Water met zout
    - Azijn met zout
    - 50% azijn, 50% waterstofperoxide, géén zout

Als ik eerlijk ben geeft water met zout tot nu toe de mooiste en meest egale roestlaag.

Vanmiddag ga ik nog even testen hoe peroxide, azijn en zout werken. Ik laat de strips de hele middag in de zon bakken om het roest te laten 'hechten'. Ik heb ze nog nergens mee 'schoongemaakt' om het roesten te stoppen of zo.

Ik zal morgen de strips inwrijven met Tru-Oil en Gun Wax om te kijken of ik daarmee de roest kan fixeren, en zorgen dat de patina niet meer afgeeft.
    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 20 april 2016 om 15:43

Senior Member

Standaard

Ik denk dat er wat meer tijd nodig gaat zijn om het roest te laten settelen, maar ik ben geen expert! Wel een cool experiment!!

Senior Member

Standaard

Test 2.1, nu met onderaan de vierde teststrip, 50% waterstofperoxide 3%, 50% azijn en een flinke schep zout. Zout is blijkbaar een essentieel onderdeel in het mengsel, want zonder zout reageerde peroxide/azijn veel minder sterk !

Alle linkerkanten hebben nu ook een spraybeurt met het laatste mengsel gehad.

Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 20 april 2016 om 15:39

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door humbucker Bekijk bericht
    Ik denk dat er wat meer tijd nodig gaat zijn om het roest te laten settelen, maar ik ben geen expert! Wel een cool experiment!!
    Haha, nou ik ben ook geen expert hoor. Vandaar dit experiment ! Ik laat de strips nou eerst maar eens een nachtje liggen.

Senior Member

Standaard

ik durf even niet onder mijn wagen gaan kijken .... zure regen, strooizout .....

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten