Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 40 van 75 EersteEerste ... 30383940414250 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 391 t/m 400 van 750
    Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tabula Rasa Bekijk bericht
    In principe wil je de snaar zo laag hebben dat je boven de eerste fret net zoveel ruimte hebt, als je ook boven de tweede fret zou hebben wanneer je de snaar bij de eerste fret indrukt.
    Ok, helder en logisch !

Het lijkt me dat ik met de nut voor de Rustkaster het beste kan wachten tot de gitaar klaar is en de hals er dus goed op zit. Het nutje van mijn Fender Strat is kapot bij de dikke E (zie foto), en omdat ik er tegenwoordig .011 op heb liggen moet de trussrod ook wat worden aangedraaid vermoed ik. De actie is wat te hoog met de .011 - .046 snaren. Ik ga dat kammetje maar eens als eerste vervangen.

EDIT: mislukt ! Toch maar eerst het kammetje voor de maple neck gemaakt: zie hier onder !

Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 28 maart 2016 om 18:14

Senior Member

Standaard

Ik heb net het Nocaster neck element in mijn oude '71 Telecaster gezet. Dat klinkt echt geweldig ! Ik heb het gewoon precies op dezelfde manier aangesloten als het oude element. Probleem is nou alleen dat het brug element totaal niet meer klinkt; het is nou net alsof het geluid uit een transistorradio komt. Het heeft ook ineens veel minder volume dan de neck pickup. De brug pickup klonk daarvoor als een klok: veel volume en prachtige 'twang'. Ik speelde altijd met alleen dat element aan, maar dat klinkt nu dus echt belabberd.

Wie weet wat ik fout doe, of hoe dat komt ? En vooral: hoe ik het oplos ? Ik heb de vraag ook gesteld in het 'Pickups' gedeelte van dit forum: http://www.gitaarnet.nl/forum/showth...-Telecaster-71

Leuk om te zien: de originele sunburst lak zit nog in de pickup cavity !

Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 28 maart 2016 om 19:39

Senior Member

Standaard

Hier een snel filmpje, met eerst het neck-element, en dan het brug-element. Ik hoop dat je kan horen wat ik bedoel.

De hele zaak in mijn '71 is trouwens totaal anders aangesloten dan op het schema dat bij de Nocaster set zit.

Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 28 maart 2016 om 16:57

Senior Member

Standaard

[QUOTE=The Crash Cowboy;3222056]Thanks ! I will !

Ok, handig !

Als je doorvijlt tot de hoogte van de 1e fret dan zit je toch al te diep ?

Is er een snaarhoogte (voor iedere snaar ?) aan te geven op bijvoorbeeld de 1e of de 3e fret die je met een voelermaatje kan meten als je het kammetje invijlt ?

Als je vijlt tot de hoogte van de 1e fret zit je precies goed. er zijn ook gitaren met een nulfret dan heb je dat vijlprobleem niet. doordat de snaren schuin omhoog gaan (actie) loopt de snaar dan vrij bij de 1e fret. een fractie hoger mag ook net wat je fijn vind spelen maar lager natuurlijk niet. dus beter 10 keer iets dieper dan in 1 keer te diep.
    En is ie te diep maak je een andere of vul je het op met seconden lijm en wat slijpsel maar dan moet je weer wachten tot het hard wordt.
    [

Senior Member

Standaard

Ik heb toch maar een topkammetje op maat gemaakt in de maple neck van de Rustkaster.

Eerst zorgen dat het kammetje in de gleuf past door iets van de zijkanten af te schuren. Dat gaat goed op fijn schuurpapier; dit is grit 800.

Het nutje past in de gleuf.

De kopse kanten aftekenen. Dat lukte op het been niet met deze pen, wel met een stanleymesje.

Ruim uitzagen met een ijzerzaagje.

Beter passend maken met een vijltje. Je kan zien dat het kammetje is afgebroken bij het zagen: voorzichtig aan dus !

Het past steeds beter !
    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 28 maart 2016 om 22:35

Senior Member

Standaard

Met schuurpapier 800 de pasvorm helemaal kloppend maken, en de hoekjes een beetje afronden.

... en dan past het precies.

De schaalverdeling op het liniaaltje lijkt idd de afstand tussen de snaren, maar de smalste maten ('1' op het liniaaltje) zijn nog net iets te 'wijd' op mijn '71.

De maple neck is een kleine mm breder (40,5 mm; de '71 neck 40,0 mm). Ik denk dat ik de maten van de '71 gewoon overneem op het nieuwe kammetje.

Klaar.

Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 28 maart 2016 om 18:22

Senior Member

Standaard

Ik kreeg een veel handigere manier om de snaarafstand op de nut over te zetten, van Dennis van D&C Guitars. Die kan écht met metaal werken trouwens, en hij maakt prachtige stalen gitaren ! Kijk maar eens op zijn website: http://dcsteelbodyguitars.com/

Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 28 maart 2016 om 23:35

Senior Member

Standaard

Ik ben tevreden, na een weekend met wat kleine klusjes. Dat brug-element krijg ik morgen wel aan de praat, en anders zet ik gewoon het oude neck-element weer terug.

De Rustkaster wordt best aardig. Mooier dan ik ooit gedacht had zelfs ! En dan moet je nagaan dat ik alles écht voor het eerst doe ! Bedankt voor jullie steun, alle tips, antwoorden op mijn vragen, en feedback, so far ! Ik denk dat het hele project zonder dit forum (en zonder mijn lasleraar: Joep Zaad van de Zaadelmakerij, http://www.zaadel.nl/) al lang mislukt zou zijn.

De planning is verder: komende woensdag 'tag' ik de zijkanten dicht en begin ik de zijkanten af te lassen. Op de twee woensdagen daarna moet het laswerk af komen, en moeten de straplocks en de output jack in de zijkanten worden gemaakt. Ik hoop dat ik de gitaar daarna nog kan gladslijpen en -schuren, en hem nog kan polijsten. Anders moet ik dat thuis doen.

Daarna kan ik thuis aan de slag met het patina. Als dat goed is zet ik de stalen delen van de body in de Tru-Oil en de Gun Wax. En dan is het tijd om alles in elkaar te zetten en de gitaar af te stellen !
    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 28 maart 2016 om 23:47

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door The Crash Cowboy Bekijk bericht

yep, deze gebruik ik al 60 gitaren lang, mijn papiertje is ondertussen aan vervanging toe

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    yep, deze gebruik ik al 60 gitaren lang, mijn papiertje is ondertussen aan vervanging toe
    Zo onervaren ben ik dus ! Dit is mijn allereerste DIY topkammetje. Na 40 jaar gitaar spelen. :-)
    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 28 maart 2016 om 23:52

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten