Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 11 van 19 EersteEerste ... 910111213 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 101 t/m 110 van 184
    Senior Member

Standaard

Hi Barno,
    dat woordje "dus" is een veronderstelling en geen vaststelling van een feit.
    En onderbouw eens aan de hand van natuurkundige wetten dat sustain complexer is dan langdurig geluid?
    Tevens stel je dat wederom alsof het een bewezen feit is, doch het lijkt me zonder onderbouwing slechts een mening.
    Religion is the root of all evil (Richard Dawkins)

Mijn Snake gitaar getest
    Mijn akoestische getest

Senior Member

Standaard

Sinds wanneer komt er überhaupt een sinuswave uit een gitaar
    "Meten is weten, gissen is missen"

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door grizzly Bekijk bericht
    Hi Barno,
    En onderbouw eens aan de hand van natuurkundige wetten dat sustain complexer is dan langdurig geluid?
    Tevens stel je dat wederom alsof het een bewezen feit is, doch het lijkt me zonder onderbouwing slechts een mening.
    Sustain is geen lange streep die abrupt ophoud. Het is een onderdeel van de lengte van een toon die verder nog attack, decay en release kent. Het zijn complexe parameters die bepaald worden door de snaartrilling.
    Als de neck en body geen invloed zouden hebben op het trillen van een snaar heb je pure vibratie. Maar vooral een neck kan die trilling beinvloeden. Nooit gehoord van dode plekken? Dat betekent dat er frequenties optreden die elkaar wegstrepen waardoor energie verdwijnt. Andersom kunnen resonanties van een neck iets toevoegen aan de snaar trilling.
    Het is geen rocket science, al eeuwen kloppen instrumentmakers op stukjes hout om voordeel te houden uit resonanties van het materiaal. Je kan natuurlijk zeggen dat al die kloppers het mis hebben. Dat kan.

Senior Member

Standaard

Hi Barno,
    Als sustain bestaat (en dat wordt door niemand betwist), dan treedt die op vanaf het moment dat er trilling is, en niet enkel op het einde van een trilling. Als er verschil in sustain is tussen verschillende materialen (en ook dat lijkt iedereen te aanvaarden) gaan de trillingen dus ook op een verschillende manier interageren met die sustain. maw. sustain is klank.

Mijn woordje "dus" is wel degelijk een vaststelling van een feit: nl dat Stijn met zijn stelling beweert dat sustain verschilt per soort. Ik ga daar overigens mee akkoord

Standaard

De dag dat alles aan de hand van natuurlijke wetten verklaard kan worden is nog veraf, maar die nederigheid bezit alleen de (exacte) wetenschapper die zich niet vasthoudt aan zijn baantje als rekkenvuller of politieagent.

Phantasie ist wichtiger als wissen, den wissen ist begrenzt

Senior Member

Standaard

Ik heb in de discussie een interessante voorbij zien komen, dat is dat je de verschillen moet uitvergroten. Een hollowbody klinkt versterkt anders dan een Les Paul. Dat kan dan toch alleen komen door de constructie? En ook de baseplate van een Tele is bepalend voor de klank van het ding. Dat zijn allemaal randzaken die volgens mr. Will geen invloed zouden hebben, maar het toch wel hebben. Als een baseplate of het verschil tussen solid en hollow versterkt te horen is, is het verschil in hout dat ook. Minder dan eerder genoemde factoren wellicht, maar toch. We lullen toch graag over nuances.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

Senior Member

Standaard

Het gaat natuurlijk ook om al die nuances bij elkaar. Die individueel erg weinig, maar maken bij opgeteld wel een groot verschil.
    -

Senior Member

Standaard

Precies mijn punt. Maar die hoor je ook versterkt weer terug. Dus zou je zeggen dat hout ook mede de klank bepaalt. Niet de toonhoogte, maar de boventonen.
    Wat Kim zegt

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    Het is geen rocket science, al eeuwen kloppen instrumentmakers op stukjes hout om voordeel te houden uit resonanties van het materiaal. Je kan natuurlijk zeggen dat al die kloppers het mis hebben. Dat kan.
    Helemaal mee eens, precies wat ik ook al zei. Al eeuwen lang zijn we bezig met toonhout. We kloppen er tegen, monteren er snaren op of slaan er met hamertjes tegen aan. Soms komen er ook de leukste klanken uit.
    Helaas gaat deze vaststelling mank bij het omzetten van bewegingen van metalen voorwerpen in magnetische velden.
    Dat is als appels vergelijken met vliegtuigen.

En natuurlijk zijn er een hoop mensen die twijfelen aan natuurkunde wetten en dat proberen te pareren met mystieke fenomenen.
    Ik ken mensen die praten met martianen en kabouters. Zij kunnen het natuurkundig niet bewijzen dat die wezens bestaan, maar praten er toch echt elke dag mee.
    Wat kan ik met de kennis? Ach, ik kan hen op hun woord geloven dat zij menen dat zij inderdaad praten met Martianen en Kabouters.
    Dat bewijst mij echter niet dat deze wezens bestaan.

Zoals ik al aangaf, geef ik voorlopig het voordeel aan de wetenschappers. Die lijken het mij meer aan het juiste eind te hebben. Zij komen in ieder geval met zinnig onderbouwde verklaringen en halen niet doorlopend verschillende zaken door elkaar.
    Laatst gewijzigd door grizzly; 16 maart 2015 om 11:12
    Religion is the root of all evil (Richard Dawkins)

Mijn Snake gitaar getest
    Mijn akoestische getest

Senior Member

Standaard

...
    Helaas gaat deze vaststelling mank bij het omzetten van bewegingen van metalen voorwerpen in magnetische velden.
    Dat is als appels vergelijken met vliegtuigen.

...
    Maar als die bewegingen worden beïnvloed door externe factoren (solid/hollow/resonator, materiaal, etc.), hoor je dat toch terug? Het geluid dat een pickup produceert is geen schone sinusvorm. De toonhoogte wordt bepaald door de grootste beweging, de klank door alle andere kleinere bewegingen (harmonischen of boventonen).
    Wat Kim zegt

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten