Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 9 van 19 EersteEerste ... 7891011 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 81 t/m 90 van 184
    Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door lcvanderhelm Bekijk bericht
    Ik reageerde op de post van grizzly.
    Je punt? Bedoel het niet kwaad of denigrerend, maar als je even terug had gelezen had je de vraag niet hoeven stellen.. Als je persé een wetenschappelijke verhandeling wil.. Lees dan nog ff terug...
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

Senior Member

Standaard

Waarom zit er dan zoveel klankverschil tussen een les paul en een stratocaster met humbuckers?
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rizz Bekijk bericht
    lees nog 's even terug.. Plaatsing brug, afstanden pickups tot weetikveelwaar, andere brug wellicht? enzonogwatmeer.. Tis gewoon niet te vergelijken....
    met daarbij een andere scale lenth en andere snaarspanning.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door no 1 hops Bekijk bericht
    met daarbij een andere scale lenth en andere snaarspanning.
    Vallend onder "zonogwatmeer" Sta in m'n zondagavondmodus van ik wil wel ereageren, maar heb geen zin om een hele verhandeling te tikken...
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rizz Bekijk bericht
    Vallend onder "zonogwatmeer" Sta in m'n zondagavondmodus van ik wil wel ereageren, maar heb geen zin om een hele verhandeling te tikken...
    blijft ook een onderwerp met allerlei inzichten, maar het belangrijkste blijft, en zeker in dit forumdeel het plezier van het bouwen, je eigen inzichten, geloof of bijgeloof erin verwerken en het plezier met iedereen delen. ;-)

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    Lees nou gewoon eens een artikel over hoe dat werkt. Een snaar wekt geen magnetisch veld op. Hoe zou een snaar dat kunnen?
    Een pickup heeft een magnetisch veld.

Je hele verhaal is gebaseerd op een hardnekkig misverstand.
    Hehehe, Semantiek geneuzel Pepe,
    Je hebt gelijk hoor,
    ik had moeten schrijven . . .magnetisch veld dat "verandert" door het trillen van de snaar"
    Natuurlijk wekt de snaar niet het magnetische veld op, het metaal van de snaar verandert het magnetische veld dat opgewekt wordt door de koperen wikkelingen in je pickup, hetgeen het gevolg is van het elektrische stroompje dat je door de koperen draadjes in je pickup stuurt. . . . ach, dit is semantische haarkloverij.
    Je weet hoop ik wel wat ik bedoelde met de snaar en de pickup.
    Religion is the root of all evil (Richard Dawkins)

Mijn Snake gitaar getest
    Mijn akoestische getest

Senior Member

Standaard

Heb ook heel veel plezier gehad met het terugschuren van twee lagen sealer.. *kuch* Maar dan ist geduld een beetje op.. LC, mijn excuus, Zal wat aardiger zijn de volgende keer...

Senior Member

Standaard

Waarom zit er dan zoveel klankverschil tussen een les paul en een stratocaster met humbuckers?
    Simpele vraag , verdient een simpel antwoord.
    Het zijn 2 verschillende gitaren?

Waarom smaakt een appel anders dan een peer?

Mijn Snake gitaar getest
    Mijn akoestische getest

Senior Member

Standaard

Omdat ze allebei een steeltje hebben.

Senior Member

Standaard

Maar alle gekheid op een houtje

Ik heb misschien een grappig verhaaltje om hier wat licht in de discussie te brengen (en wat lol)

Wie van jullie heeft wel eens (in een film) gezien dat een persoon geraakt werd door een kogel, en vervolgens een gepaste afstand weggeslagen werd door de kracht van die kogel.?

Laten we daar eens naar kijken met de 3de wet van Newton in de hand.
    Als een voorwerp A een kracht ( \vec F_{actie} ) op een voorwerp B uitoefent, gaat deze kracht gepaard met een even grote, maar tegengestelde gerichte kracht ( \vec F_{reactie} ) van B op A:
    \vec F_{actie} = - \vec F_{reactie}
    hetgeen wil zeggen dat als de persoon geraakt door de kogel 2 meter achteruit slaat, dat dan de persoon die de kogel afvuurt door de zelfde tegengestelde kracht ook 2 meter achteruit geslagen moet worden.

Is dit zo in de werkelijke wereld? Dat de schutter na elk schot 2 meter achteruit geslagen wordt? Nee.
    Ik heb vele duizenden kogels afgevuurd van diverse kalibers en ben nog nooit achteruit geslagen, zelfs niet een beetje.
    Toch denken heeeeeeel veel mensen dat het wel zo is, (dat je echt een heel eind achteruit geslagen wordt als je door een kogel geraakt wordt) en ze proberen het zelfs te onderbouwen. . . hetgeen niet kan lukken omdat dit haaks staat op de 3de wet van Newton. (slimme vent hoor, die Newton )

Wat ik probeer aan te geven, we krijgen met de paplepel ingegoten dat er toonhout is en dat het heeeeel belangrijk is van welke soort hout je gitaar is gemaakt. Dat is ook een paar eeuwen juist geweest. Echter met de komst van elektronica is er het een en ander verandert in de bouwwijze van muziek instrumenten. We proberen vast te houden aan oude wijsheden en tevens ook wel wat mystiek, terwijl we verschillende zaken mixen en op 1 hoop gooien.
    Ook al zijn er allerlei natuurkundige wetten die een hoop verklaren, we kunnen moeilijk afstand nemen van die oude wijsheden.

Dat is hoe ik er naar kijk, ik ben meer van de wetenschap en minder van de mystiek.
    Maar allas, soms......heel soms, zit er wel iets in die mystieke kant dat niet (nog niet) of slechts moeilijk met natuurkundige wetten kan worden verklaard.
    Dat maakt het zeker mogelijk dat er een factor is die we over het hoofd zien waardoor de toonhout voorstanders gelijk hebben en de elektronica denkers het mis hebben
    Laatst gewijzigd door grizzly; 15 maart 2015 om 19:36

Mijn Snake gitaar getest
    Mijn akoestische getest

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tabula Rasa Bekijk bericht
    Omdat ze allebei een steeltje hebben.
    Hihihihi ik geeft het op, jij wint. Ga je door voor de koelkast?

Mijn Snake gitaar getest
    Mijn akoestische getest

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten