Hehehe, Semantiek geneuzel Pepe,
Je hebt gelijk hoor,
ik had moeten schrijven . . .magnetisch veld dat "verandert" door het trillen van de snaar"
Natuurlijk wekt de snaar niet het magnetische veld op, het metaal van de snaar verandert het magnetische veld dat opgewekt wordt door de koperen wikkelingen in je pickup, hetgeen het gevolg is van het elektrische stroompje dat je door de koperen draadjes in je pickup stuurt. . . . ach, dit is semantische haarkloverij.
Je weet hoop ik wel wat ik bedoelde met de snaar en de pickup.
Heb ook heel veel plezier gehad met het terugschuren van twee lagen sealer.. *kuch*Maar dan ist geduld een beetje op.. LC, mijn excuus, Zal wat aardiger zijn de volgende keer...
![]()
Omdat ze allebei een steeltje hebben.
Maar alle gekheid op een houtje
Ik heb misschien een grappig verhaaltje om hier wat licht in de discussie te brengen (en wat lol)
Wie van jullie heeft wel eens (in een film) gezien dat een persoon geraakt werd door een kogel, en vervolgens een gepaste afstand weggeslagen werd door de kracht van die kogel.?
Laten we daar eens naar kijken met de 3de wet van Newton in de hand.
Als een voorwerp A een kracht ( \vec F_{actie} ) op een voorwerp B uitoefent, gaat deze kracht gepaard met een even grote, maar tegengestelde gerichte kracht ( \vec F_{reactie} ) van B op A:
\vec F_{actie} = - \vec F_{reactie}
hetgeen wil zeggen dat als de persoon geraakt door de kogel 2 meter achteruit slaat, dat dan de persoon die de kogel afvuurt door de zelfde tegengestelde kracht ook 2 meter achteruit geslagen moet worden.
Is dit zo in de werkelijke wereld? Dat de schutter na elk schot 2 meter achteruit geslagen wordt? Nee.
Ik heb vele duizenden kogels afgevuurd van diverse kalibers en ben nog nooit achteruit geslagen, zelfs niet een beetje.
Toch denken heeeeeeel veel mensen dat het wel zo is, (dat je echt een heel eind achteruit geslagen wordt als je door een kogel geraakt wordt) en ze proberen het zelfs te onderbouwen. . . hetgeen niet kan lukken omdat dit haaks staat op de 3de wet van Newton. (slimme vent hoor, die Newton)
Wat ik probeer aan te geven, we krijgen met de paplepel ingegoten dat er toonhout is en dat het heeeeel belangrijk is van welke soort hout je gitaar is gemaakt. Dat is ook een paar eeuwen juist geweest. Echter met de komst van elektronica is er het een en ander verandert in de bouwwijze van muziek instrumenten. We proberen vast te houden aan oude wijsheden en tevens ook wel wat mystiek, terwijl we verschillende zaken mixen en op 1 hoop gooien.
Ook al zijn er allerlei natuurkundige wetten die een hoop verklaren, we kunnen moeilijk afstand nemen van die oude wijsheden.
Dat is hoe ik er naar kijk, ik ben meer van de wetenschap en minder van de mystiek.
Maar allas, soms......heel soms, zit er wel iets in die mystieke kant dat niet (nog niet) of slechts moeilijk met natuurkundige wetten kan worden verklaard.
Dat maakt het zeker mogelijk dat er een factor is die we over het hoofd zien waardoor de toonhout voorstanders gelijk hebben en de elektronica denkers het mis hebben![]()
Laatst gewijzigd door grizzly; 15 maart 2015 om 19:36
Favorieten/bladwijzers