Fixed bias is precies wat het zegt. Een vast ingestelde bias ongeacht wat de buisstroom doet. Dit kan gevaarlijk zijn als je zomaar buizen vervangt. Fixed bias kan overigens helemaal vast uitgevoerd zijn of instelbaar zijn, toch zijn beide vastgelegd.

Bij een kathode bias zit er in het circuit van de buis een meetweerstand welke de buisstroom registreerd en automatisch een bepaalde waarde inneemt. Als er hetere buizen worden geplaatst zal de daarmee gepaard gaande stroomtoename een hoger spanningsval veroorzaken wat de biastoename binnen zekere grenzen compenseerd. Dit spanningsval over die kathode weerstand gaat ten koste van de voedingsspanning en geeft daarom vermogensverlies.