Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 6 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 58
    Senior Member

Standaard

[QUOTE=HaroldA;3088345
    Het grootste vraagstuk heb ik nu nog over schakeltijd vs voltage. En als ik Vdd (pin 16) ophoog (naar 12v?) moet ik dan ook de inputpulses verhogen (nu 5v) om de uitgangen hoog te krijgen? Of is alleen pin 16 van de 4017 verhogen genoeg om de snelheid een boost te geven?[/QUOTE]yep!! zie hoofdstuk van die datasheet. Static characteristics.

Alleen ik vroeg mij af waar je je druk overmaakt. De duur van Laag naar hoog of Hoog naar laag zit rond 125-140ns. Als jij 10x wilt pulsen heb je het over 20 transities (10 x Laag-Hoog-Laag) = 10 x 140ns = 1,4mSec. Zo snel kan je die knoppies niet indrukken.
    Als je bedenkt dat die chip to dik boven de 5Mhz kan werken...... De rest is allemaal veel trager. Dus niks aan de hand En dan ga jij die hele schakeling opkrikken naar 12V met allerlei torren (die ook gaan vertragen) om TTL naar 12V te brengen terwijl het uiteindelijk niets oplevert.
    Nico

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HaroldA Bekijk bericht
    Dat wil ik niet gaan doen
    Zoals ik al zei waren dat maar 3 bronnen. Q0, Q1 en Q2. Q3 hing via een 1N4148 aan reset, dus het ging meteen na Q2 weer naar Q0.

Overigens had ik de start-reset geautomatiseerd met inschakelen. Over mijn voeding zit een 10k weerstand in serie met een c'tje van 100n naar ground. Op het moment dat de voedingsspanning opkomt moet dat c'tje nog geladen worden en is de spanning erover nog laag. Die spanning stuur ik door een inverter en een 1N4148 naar de reset toe. Zolang het c'tje nog niet opgeladen is en de spanning over het c'tje laag, is de spanning achter de invertor en dus over de reset hoog. Tijdens het opladen van het c'tje schakelt de invertor om naar laag en komt de reset vrij.

Het grootste vraagstuk heb ik nu nog over schakeltijd vs voltage. En als ik Vdd (pin 16) ophoog (naar 12v?) moet ik dan ook de inputpulses verhogen (nu 5v) om de uitgangen hoog te krijgen? Of is alleen pin 16 van de 4017 verhogen genoeg om de snelheid een boost te geven?
    Nee, je moet gewoon alle spanning achter de regulator verhogen. Neem je een 7815 en 24V relais met een 24V voeding of zo. Misschien even de weerstanden voor de schakeltorren en leds aanpassen.

Maar zoals Nico al zegt maak je je druk om niks.
    "Meten is weten, gissen is missen"

Senior Member

Standaard

Ok, druk om niks... Is mij wel bekend

Dit weekend ga ik m bouwen en dan weet ik zeker of een relais niet tussendoor uit gaat als je van patch 3 naar 2 schakelt als de tussenliggende patches de relais niet aan hebben.

12v komt trouwens gewoon uit mijn voeding en ga ik ook voor de relais gebruiken.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plant Bekijk bericht
    Overigens had ik de start-reset geautomatiseerd met inschakelen. Over mijn voeding zit een 10k weerstand in serie met een c'tje van 100n naar ground. Op het moment dat de voedingsspanning opkomt moet dat c'tje nog geladen worden en is de spanning erover nog laag. Die spanning stuur ik door een inverter en een 1N4148 naar de reset toe. Zolang het c'tje nog niet opgeladen is en de spanning over het c'tje laag, is de spanning achter de invertor en dus over de reset hoog. Tijdens het opladen van het c'tje schakelt de invertor om naar laag en komt de reset vrij.
    Hmmm, waarom deed ik dat toen zo moeilijk met een inverter Als ik de R en C verwissel is er toch geen inverter nodig.... of werkte dat toen niet goed? (ik denk even hardop).

Mogelijk hoef je alleen maar een c'tje parallel te zetten over S1 voor een automatische reset bij inschakelen. En die reset boven uitgang 8 is toch in jouw geval ook niet nodig. Je hebt 8 switches en hij telt toch niet hoger dan het kontakt dat je hebt geaktiveerd.

Je kunt gewoon letterlijk het schema gebruiken dat er staat, in jouw geval uitgebreid tot 8. Voor een automatische reset bij opstarten kun je een c'tje over S1 plakken en that's it.

Senior Member

Standaard

Gisteren tot laat doorgewerkt en ik heb nu zowel het printje af. Vandaag na een visuele inspectie het bordje opgestart ... pin 3 is netjes hoog! Maar dat was het dan ook.

Ik heb de DIPs/relais er niet niet achter zitten maar heb een draad van pin IC1.9 waarmee ik de poorten van IC2 aantik om de oscillator aan de gang te brengen en de juiste poort van de decade counter hoog te krijgen. Maar alleen pin 3 is en blijft hoog.

Na 5 minuten staren is er nog geen verschil opgetreden

Senior Member

Standaard

Gisteren tot laat doorgewerkt en ik heb nu zowel het printje af.
    En daar zat ook de fout Blijkbaar was de afdeling QA al naar bed toen ik nog bezig was. Nadat ik een enorm lelijke soldeerfout hersteld heb kan ik met het draad netjes een poortje aantikken die dan hoog blijft!

Ik ga nu een relais aan poort 2 en 3 hangen en hoop dat die niet van staat verandert als ik tussen die poorten op-en-neer schakel.

Senior Member

Standaard

Ik ga nu een relais aan poort 2 en 3 hangen en hoop dat die niet van staat verandert als ik tussen die poorten op-en-neer schakel.
    Het zijn poorten 5 en 6 geworden. Goed nieuws: de schakeling werkt! Slecht nieuws: als ik tussen 5 en 6 wissel hoor ik een licht tikje in het relais. Dat betekent dus dat hij toch z'n staat (een beetje) verliest bij het op-en-neer schakelen.

Wat zal ik nu proberen? Voltage van de 4017 verhogen (kan dat wel binnen deze schakeling?)? Of de relais vertragen met een elco oid?
    Laatst gewijzigd door HaroldA; 15 juni 2014 om 15:20

Senior Member

Standaard

Wat zal ik nu proberen? Voltage van de 4017 verhogen (kan dat wel binnen deze schakeling?)? Of de relais vertragen met een elco oid?
    Met een 1uF parallel aan de relais coil klikt hij niet meer! Moet ik de andere opties nog onderzoeken?

Senior Member

Standaard

Dat je (nog) geen ledje met weerstand over het relais hebt staan als indicatie kan ik inkomen. Dat je de in sper staande vrijloopdiode weglaat niet. Dit gaat enorme stoorpulsen opleveren zodra het relais uitschakelt, als je hier audio mee schakelt ga je dat zeker horen.

1µF over het relais kan en als het afdoende werkt prima. Ik zou zelf een kleiner c'tje achter die 100 ohm voor de schakeltor naar massa hebben geplakt, dan kun je makkelijk de RC-tijd bepalen.

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nico verduin Bekijk bericht
    Heb zelf recentelijk iets vergelijkbaars gedaan voor een klant met gewoon een ATTINY controllertje .
    Wat hij zegt, ook vrijelijk vertaald naar ATmega's.
    Zou alle hardware debugging hierboven onnodig zijn en vervangen door software debugging.... waar je veel beter in bent Harold.
    Maar serieus zijn dit soort projecten sinds het op de markt komen van AVR en PIC controllers niet meer de moeite om discreet uit te voeren. de controller is goedkoper en biedt je een wereld aan extra mogelijkheden.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten