Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 22 van 23 EersteEerste ... 1220212223 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 211 t/m 220 van 230
    Senior Member

Standaard Deluxe Reverb (lange termijn project)

Een ijzerdraadje over de ruggen van alle pots solderen en dat met één draadje aan het chassis verbinden is een goed idee, kan veel toekomstige ellende voorkomen.
    Laatst gewijzigd door Little Jay; 22 augustus 2013 om 13:07
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Little Jay Bekijk bericht
    Een ijzerdraadje over de ruggen van alle pots solderen en dat met één draadje aan het chassis verbinden is een goed idee, kan veel toekomstige ellende voorkomen.
    Dat heb ik ook gedaan.

Senior Member

Standaard

Behuizing van de pots is toch al verbonden aan massa doordat ze door het chassis geschroefd zijn? Dik stuk koperdraad kan wel ver verdraaien van de pots tegen gaan. Volgens mij is dat het enige nut hiervan.

Senior Member

Standaard

Waarom is het eigenlijk zo noodzakelijk om de behuizing van pots te shielden? Het zit toch allemaal in het chassis. En de draden er naar toe zijn vaak ook niet geshield. Een floating buss-bar wil net zo goed.
    Te Koop:
    Tc Electronic Nova Dynamics Compressor, Furman PL-8 CE power conditioner, Stevig 6HE flightcase.
    Gevraagd: Delay, Chorus

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tabula Rasa Bekijk bericht
    Behuizing van de pots is toch al verbonden aan massa doordat ze door het chassis geschroefd zijn? Dik stuk koperdraad kan wel ver verdraaien van de pots tegen gaan. Volgens mij is dat het enige nut hiervan.

Het verdraaien hou je niet tegen met een stukje gesoldeerd koperdraad dus dat is absoluut niet de funtie. Zitten de pots eenmaal een beetje los zul je storingen krijgen omdat het contact met het chassis slechter wordt. Door de losse massaverbinding is een goed ground contact gegarandeerd ondanks dat de moerbevestiging slechter wordt.
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door kassie Bekijk bericht
    Waarom is het eigenlijk zo noodzakelijk om de behuizing van pots te shielden?
    Dat is het niet .

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door kassie Bekijk bericht
    Het zit toch allemaal in het chassis. En de draden er naar toe zijn vaak ook niet geshield. Een floating buss-bar wil net zo goed.
    Daar heb je ook wel een beetje gelijk in zolang het ding net in gebruik is. Wordt hij wat ouder gaat de boel al snel los zitten. Vergeet ook niet dat je met je vingers dicht bij de potmeter assen komt. Dit kan snel brom oppikken. Wil je ze niet shielden? Geen proibleem hoor, van mij mag je
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Standaard

Lees bovenstaande reacties van Cluseau. Die slaat het grootste gedeelte al. Door ervaring wijsgeworden en ook in staat na te denken hoe iets zich theoretisch gedraagt maar hoe de praktijk net anders is, alsmede de daarbij behorende oplossingen te implementeren.

Dan,
    De meeste normale pots (dus niet die piher en radiohm krengen) hebben een klein uitsteekseltje aan de voorzijde. Een nokje, tabje of hoe je het wilt noemen. Op het moment dat je dus naast het gat waar de pot met z'n bevestigingsschroefdraad rond de as dooheen valt een 2e klein gaatje boort waar dat nokje doorheen valt kan de potbehuizing, zelfs als z'n moer wat losser zit, niet meer bewegen.

Om onverklaarbare reden wordt dat nokje vaak, zeker onder effectpedalenbouwers (ook "professionele"), afgeknipt. Een verstandiger persoon zou het gebruiken en de betrouwbaarheid van z'n apparaat er met weinig moeite mee vergroten.
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

— Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Het verdraaien hou je niet tegen met een stukje gesoldeerd koperdraad dus dat is absoluut niet de funtie. Zitten de pots eenmaal een beetje los zul je storingen krijgen omdat het contact met het chassis slechter wordt. Door de losse massaverbinding is een goed ground contact gegarandeerd ondanks dat de moerbevestiging slechter wordt.
    Ik reageerde meer op de zin waarin stond dat dit stuk draad weer met een los draadje aan het chassis verbonden zou moeten worden:

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Little Jay Bekijk bericht
    dat verbinden is vrij nutteloos, want ieder pot is al verbonden aan elkaar en iedere pot is verbonden aan de massa doordat het door het chassis is geschroefd.

Waar ik precies opgepikt heb dat pots niet meer rond kunnen draaien door een dik stuk koperdraad aan de achterkant weet ik niet meer, maar vond het op zich een logisch verhaal, als pots niet ronddraaien kunnen draden niet ronddraaien en kan er niets per ongeluk losknappen of ongewenst contact maken.
    147-c Guitars

Senior Member

Standaard

dat verbinden is vrij nutteloos, want ieder pot is al verbonden aan elkaar en iedere pot is verbonden aan de massa doordat het door het chassis is geschroefd.
    Dat is een misvatting, het gaat er juist om dat de pots een onzekere verbinding met het chassis hebben. Ten eerste is de bevestiging met de moer niet solide en staat continue onder stress. Ten tweede is de potmeter behuizing verbonden met het schroefstuk DOOR VIER STOMME LIPJES welke er omheen geklemt zitten. Een verbinding van lik me reet. De gesoldeerde verbinding is zeker en zou bij voorkeur met soepel draad gemaakt moeten worden. Bij de uiteindelijk verbinding tussen de massabus en het aardpunt zou ik zeggen dat een soepel stukje draad verplicht is.

Waar ik precies opgepikt heb dat pots niet meer rond kunnen draaien door een dik stuk koperdraad aan de achterkant weet ik niet meer.....
    Laat me raden......internet...
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Senior Member

Standaard

tsja, als je het zo zegt klinkt het inderdaad erg plausibel. het gaat inderdaad om 4 hoekjes die de achterkant van de pot met de voorkant en bus met schroefdraad verbinden.
    147-c Guitars

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten