Een ijzerdraadje over de ruggen van alle pots solderen en dat met één draadje aan het chassis verbinden is een goed idee, kan veel toekomstige ellende voorkomen.
Een ijzerdraadje over de ruggen van alle pots solderen en dat met één draadje aan het chassis verbinden is een goed idee, kan veel toekomstige ellende voorkomen.
Laatst gewijzigd door Little Jay; 22 augustus 2013 om 13:07
Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com
Behuizing van de pots is toch al verbonden aan massa doordat ze door het chassis geschroefd zijn? Dik stuk koperdraad kan wel ver verdraaien van de pots tegen gaan. Volgens mij is dat het enige nut hiervan.
Waarom is het eigenlijk zo noodzakelijk om de behuizing van pots te shielden? Het zit toch allemaal in het chassis. En de draden er naar toe zijn vaak ook niet geshield. Een floating buss-bar wil net zo goed.
Te Koop:
Tc Electronic Nova Dynamics Compressor, Furman PL-8 CE power conditioner, Stevig 6HE flightcase.
Gevraagd: Delay, Chorus
Het verdraaien hou je niet tegen met een stukje gesoldeerd koperdraad dus dat is absoluut niet de funtie. Zitten de pots eenmaal een beetje los zul je storingen krijgen omdat het contact met het chassis slechter wordt. Door de losse massaverbinding is een goed ground contact gegarandeerd ondanks dat de moerbevestiging slechter wordt.
Dat is het niet.
Daar heb je ook wel een beetje gelijk in zolang het ding net in gebruik is. Wordt hij wat ouder gaat de boel al snel los zitten. Vergeet ook niet dat je met je vingers dicht bij de potmeter assen komt. Dit kan snel brom oppikken. Wil je ze niet shielden? Geen proibleem hoor, van mij mag je![]()
Lees bovenstaande reacties van Cluseau. Die slaat het grootste gedeelte al. Door ervaring wijsgeworden en ook in staat na te denken hoe iets zich theoretisch gedraagt maar hoe de praktijk net anders is, alsmede de daarbij behorende oplossingen te implementeren.
Dan,
De meeste normale pots (dus niet die piher en radiohm krengen) hebben een klein uitsteekseltje aan de voorzijde. Een nokje, tabje of hoe je het wilt noemen. Op het moment dat je dus naast het gat waar de pot met z'n bevestigingsschroefdraad rond de as dooheen valt een 2e klein gaatje boort waar dat nokje doorheen valt kan de potbehuizing, zelfs als z'n moer wat losser zit, niet meer bewegen.
Om onverklaarbare reden wordt dat nokje vaak, zeker onder effectpedalenbouwers (ook "professionele"), afgeknipt. Een verstandiger persoon zou het gebruiken en de betrouwbaarheid van z'n apparaat er met weinig moeite mee vergroten.
„…were you born that stupid? Or did you have to study?“
— Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky
Ik reageerde meer op de zin waarin stond dat dit stuk draad weer met een los draadje aan het chassis verbonden zou moeten worden:
dat verbinden is vrij nutteloos, want ieder pot is al verbonden aan elkaar en iedere pot is verbonden aan de massa doordat het door het chassis is geschroefd.
Waar ik precies opgepikt heb dat pots niet meer rond kunnen draaien door een dik stuk koperdraad aan de achterkant weet ik niet meer, maar vond het op zich een logisch verhaal, als pots niet ronddraaien kunnen draden niet ronddraaien en kan er niets per ongeluk losknappen of ongewenst contact maken.
147-c Guitars
Dat is een misvatting, het gaat er juist om dat de pots een onzekere verbinding met het chassis hebben. Ten eerste is de bevestiging met de moer niet solide en staat continue onder stress. Ten tweede is de potmeter behuizing verbonden met het schroefstuk DOOR VIER STOMME LIPJES welke er omheen geklemt zitten. Een verbinding van lik me reet. De gesoldeerde verbinding is zeker en zou bij voorkeur met soepel draad gemaakt moeten worden. Bij de uiteindelijk verbinding tussen de massabus en het aardpunt zou ik zeggen dat een soepel stukje draad verplicht is.
Laat me raden......internet...![]()
tsja, als je het zo zegt klinkt het inderdaad erg plausibel. het gaat inderdaad om 4 hoekjes die de achterkant van de pot met de voorkant en bus met schroefdraad verbinden.
147-c Guitars
Favorieten/bladwijzers