Misschien niet echt een spannend 'custom tool' maar ik heb een freestafel nodig voor een jig welke ik aan het maken ben. En ik had nog geen freestafel :-)
Ik heb ooit er wel eentje gehad van dik staal maar die beviel mij helemaal niet. En je kunt op internet van die "router base plates" kopen maar die zijn 50-60 dollar + shipping en invoer
zoiets:
...en dan moet je dus nog de plaat maken waar hij in valt.
Dus vandaag zelf begonnen aan eentje. Ik wilde hem van trespa maken. Normaal is dat al snel 45 euro per vierkante meter maar ik kon toevallig een partij kopen onlangs "voor weinig" :-) Dus ik heb nu wel te veel maar dat komt wel weer. Trespa is knetterhard spul, loodzwaar, maar heel glad en mooi te bewerken (hoewel het je wel je frezen kost dus dat is uiteindelijk dan toch nog een beetje duur).
Ik heb ze op de cnc-machine gemaakt, ik haal uit 1 plaat 2 tafels van 50 x 93 cm, lekker groot dus
Ik heb er maar gelijk 2 gemaakt, ik was zo lekker bezig haha.
Hier een basisplaat met 2 gleuven er in voor de aanslag (ziie plaatje helemaal onderin deze post voor welke aanslag ik bedoel)
Ik heb vier hoekjes laten staan zodat daar de 6mm trespa plaat op blijft liggen. Er komt waarschijnlijk nog een fijnafstelling in voor de hoogte, ik heb intussen de tekeningen aangepast zodat er nog meer 'nokjes' zijn: een paar voor het vastschroeven van het plaatje en een paar andere voor de hoogteverstelling.
Ik wilde de 'base plate' eerst voorzien van die vervangbare ringen, daarvoor had ik 3mm trespa gehaald. Maar ik heb nu eerst gekozen voor een geheel vervangbare plaat, maar ik twijfel nog wat handig is.
Ik weet niet waar ik fout ben gegaan, maar ik heb die baseplate een andere radius gegeven als waar hij invalt (zie de zwarte hoekjes) haha. Stom hoor. Het maakt niets uit natuurlijk maar dat moet eigenlijk wel even netjes opnieuw
Tot zover ben ik nu. Ik weet nog niet wat ik als onderstel ga maken.
Uiteindelijk wil ik zoiets maken als hieronder, maar daar wacht ik nog mee want ik moet waarschijnlijk deze freestafel meenemen naar de beurs dus dan is het wel handig als hij nog niet zo groot is :-)
![]()
- Voor cnc gefreesde radius dishes , gitaarmallen of JIGS kijk op http://www.TemplatesAndJigs.com Nieuw : Firebird, Hamer Sunburst, Les Paul Jr double cut, Jazzmaster bass, Stingray, Blackmachine, en meer...[/B]
Favorieten/bladwijzers