Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 50 van 64 EersteEerste ... 40484950515260 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 491 t/m 500 van 632
    Senior Member

Standaard

Thanks!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jan jansen Bekijk bericht
    Ziet er goed uit. Heb je een tekening ervan hoe te maken? Maak ik er ook een.En toevallig heb ik zelf ook zo`n bosch freesje staan,nog nieuw in de verpakking.Kan die ook eens gebruikt worden.
    Er is geen tekening van, die zit in m'n kop
    Ik zal er wel binnenkort een filmpje van maken dan kun je wat duidelijker zien hoe het in elkaar zit.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Daan Muller Bekijk bericht
    Da's een mooie! Ik denk elke keer als ik sta te schuren dat ik toch ook eens zo'n ding moet gaan bouwen...
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    magnifieke jig ike!
    Ik ben een paar keer bezig geweest om te oefenen met een radius schuurblok maar ik vind dat maar niks. Met deze jig kan ik over de lengte van het fretboard frezen en na iedere haal een slag aan de slinger geven zodat hij iets verstelt. Er worden dus maar kleine strookjes, per keer, weggehaald maar dat geeft wel een grote mate van controle.
    Al met al duurt het frezen maar een paar minuten.
    Uiteraard moet hij hierna wel even worden afgewerkt met het radiusblok, maar dan is het meer een kwestie van gladschuren.
    Mijn website: Aiko Timmer's Guitar Pages :: Facebook
    ..., je ben een kanjer maar "Ike lul" klinkt gewoon hééél goed

Senior Member

Standaard

Is weer een mooi stukje huisvlijt Ike , je hebt onderhand meer jig's gebouwd dan gitaren.
    Of is het één op één
    Waarom maken we steeds dezelfde fouten,
    terwijl er nog zoveel andere mogelijkheden zijn?

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rickenbender Bekijk bericht
    je hebt onderhand meer jig's gebouwd dan gitaren.
    Daar heb je zonder meer gelijk aan Ben, maar het bouwen van jigs is óók heel leuk werk.
    Bovendien is het mijn doel om één gitaar per jaar te bouwen, dus ik heb geen haast

Senior Member

Standaard

Nog even een filmpje van de radius jig. Hier wordt even zichtbaar hoe hij werkt en hoe hij is samengesteld.

Senior Member

Standaard

Knap gemaakt, de jig en ook het filmpje, heel duidelijk allemaal

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ike57 Bekijk bericht
    Nog even een filmpje van de radius jig. Hier wordt even zichtbaar hoe hij werkt en hoe hij is samengesteld.

Goed gedaan. de constructie is duidelijk zo. Bovendien een mooi stuk geluid eronder gezet! Jammer van die bouwtekening /matenplan.
    To Quo or not To Quo....The Status Quo will rock forever all over the world...again and again.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jan jansen Bekijk bericht
    Jammer van die bouwtekening /matenplan.
    Tja, ik werk eigenlijk nooit met tekeningen voor dit soort dingen. Ik heb iets in m'n kop en dan begin ik er gewoon aan. 'k Heb nog steeds geen USB aansluiting aan m'n kop zodat ik het zou kunnen printen

Senior Member

Standaard

Misschien niet echt een spannend 'custom tool' maar ik heb een freestafel nodig voor een jig welke ik aan het maken ben. En ik had nog geen freestafel :-)

Ik heb ooit er wel eentje gehad van dik staal maar die beviel mij helemaal niet. En je kunt op internet van die "router base plates" kopen maar die zijn 50-60 dollar + shipping en invoer
    zoiets:

...en dan moet je dus nog de plaat maken waar hij in valt.

Dus vandaag zelf begonnen aan eentje. Ik wilde hem van trespa maken. Normaal is dat al snel 45 euro per vierkante meter maar ik kon toevallig een partij kopen onlangs "voor weinig" :-) Dus ik heb nu wel te veel maar dat komt wel weer. Trespa is knetterhard spul, loodzwaar, maar heel glad en mooi te bewerken (hoewel het je wel je frezen kost dus dat is uiteindelijk dan toch nog een beetje duur).

Ik heb ze op de cnc-machine gemaakt, ik haal uit 1 plaat 2 tafels van 50 x 93 cm, lekker groot dus
    Ik heb er maar gelijk 2 gemaakt, ik was zo lekker bezig haha.

Hier een basisplaat met 2 gleuven er in voor de aanslag (ziie plaatje helemaal onderin deze post voor welke aanslag ik bedoel)

Ik heb vier hoekjes laten staan zodat daar de 6mm trespa plaat op blijft liggen. Er komt waarschijnlijk nog een fijnafstelling in voor de hoogte, ik heb intussen de tekeningen aangepast zodat er nog meer 'nokjes' zijn: een paar voor het vastschroeven van het plaatje en een paar andere voor de hoogteverstelling.

Ik wilde de 'base plate' eerst voorzien van die vervangbare ringen, daarvoor had ik 3mm trespa gehaald. Maar ik heb nu eerst gekozen voor een geheel vervangbare plaat, maar ik twijfel nog wat handig is.

Ik weet niet waar ik fout ben gegaan, maar ik heb die baseplate een andere radius gegeven als waar hij invalt (zie de zwarte hoekjes) haha. Stom hoor. Het maakt niets uit natuurlijk maar dat moet eigenlijk wel even netjes opnieuw

Tot zover ben ik nu. Ik weet nog niet wat ik als onderstel ga maken.

Uiteindelijk wil ik zoiets maken als hieronder, maar daar wacht ik nog mee want ik moet waarschijnlijk deze freestafel meenemen naar de beurs dus dan is het wel handig als hij nog niet zo groot is :-)

- Voor cnc gefreesde radius dishes , gitaarmallen of JIGS kijk op http://www.TemplatesAndJigs.com Nieuw : Firebird, Hamer Sunburst, Les Paul Jr double cut, Jazzmaster bass, Stingray, Blackmachine, en meer...[/B]

Senior Member

Standaard

Een bekende mallenbouwer uit Apeldoorn was bezig om een freestafel te maken. Nu heb ik afgelopen weekend gelijk zo`n trespablad opgehaald. Daarna op de bekende verkoopsite een eikenhoutje kastje gekocht voor wel 15 eurootjes. Hierbij een 3 tal foto`s. Het kastje ga ik anders indelen zodat de frees er goed inpast en diverse freesjes en hulpstukken. Bovendien 4 wieltjes met lift eronder en hij is verrijdbaar.

Binnenkort nog een jig om de vorm van een hals te shapen en dan lukt het halzen maken ook beter,hoop ik.
    To Quo or not To Quo....The Status Quo will rock forever all over the world...again and again.

Senior Member

Standaard

Ik ben bijna klaar met mijn onderstel voor een freestafel.

Ik heb vanwege het gewicht toch gekozen voor een aluminium onderstel. Vanwege de manier waarop ik de verbindingen heb gedaan (normaal gesproken erg kostbaar bij deze profielsystemen), wil ik dit toch even met jullie delen .

Ik had uitgerekend dat ik voor de verbindingen 150 euro kwijt was als ik het zou doen met het officiële spul. Erg veel geld voor wat hoekjes en schroefjes. Dus ik heb naar een andere oplossing gezocht. En gevonden.

Allereerst had ik 2e hands 10 meter profiel gekocht. Normaal gesproken kost dit profiel nieuw tussen de 10 en 15 euro per meter, afhankelijk van de dikte.

Ik moest het gedeeltelijk nog op maat zagen. Gelukkig heb ik een zaagblad voor aluminium.

zo ziet de dwarsdoorsnede er uit, je ziet hier dat er een t-profiel in zit en daar kun je van alles voor kopen dat er in schuift

Ik heb gaten geboord op de plaatsen waar ik de profielen wil koppelen.

Ik heb 20 van deze busjes gekocht, M8. Die zijn 80 cent per stuk, dus 16 euro. Die komen in de kopse kant van het profiel. Als je er een bout in draait dan zet het busje uit. De bouten zijn 50mm lang, inbus.

Ik moest wel net even de gaten iets vergroten zodat de kop van de bout er door kon.

Door de constructie kunnen de liggers niet allemaal op dezelfde hoogte, want dat zitten de bouten elkaar in de weg. Dus vandaar dat het wat verspringt. In mijn geval geen enkel bezwaar. Het frame is zeer stabiel en sterk, geen beweging in te krijgen. En erg licht.

De frees hangt er al onder.

Nu nog verder met de aanslag die ik aan het maken ben (ik had nog wat rest hout over dus ik wilde er wat leuks van maken )
    - Voor cnc gefreesde radius dishes , gitaarmallen of JIGS kijk op http://www.TemplatesAndJigs.com Nieuw : Firebird, Hamer Sunburst, Les Paul Jr double cut, Jazzmaster bass, Stingray, Blackmachine, en meer...[/B]

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten