"Doe mij maar een doos bougie-vonkjes"![]()
"Doe mij maar een doos bougie-vonkjes"![]()
Aaah, dan de MTS stagiair die ik onder m'n hoede had en die ging nameten waarom een apparaat niet aanging na inschakelen. Zekering is heel, schakelaar is heel. Ik zeg: "Meet de trafospanningen maar. staat er primair 230V? Zo ja, is er secundair spanning?"
Stagiair pakte de multimeter om deze naar het juiste spanningsbereik te draaien en zegt: "Dan moet deze op DC".
Ik probeerde nog de hint dat dit geen gelijkstroom trafo is, maar tevergeefs... het kwartje viel niet![]()
Laatst gewijzigd door Plant; 12 april 2013 om 22:56
"Meten is weten, gissen is missen"
Kan ik onderschrijven. Had studiegenoten genoeg in die categorie in m'n HTS tijd. Dat soort detailtroep leer je niet op een HTS aangezien een HTS niet opleidt tot reparatietechnicus.
Suffe is wel dat dat de pest van het systeem is. Die opleidingen kunnen niet meer opleiden tot elektronicus want dat is niet breed genoeg. En dus moet je ook worden opgeleid tot IT-er, regeltechnicus, DSP applicatiespecialist, VHDL schrijver, etc etc. En al die vakgebieden worden dus weel te bekpopt behandeld. Wat van veel van die zaken blijft hangen is dus waar je interesse ligt. Vraag me een digitale regellus te berekenen en je kunt lachen. Regeltechniek in het algemeen interesserde me al geen reet en de digitale variant ervan dus ook niet. Maar zo leerde je inderdaad ook een differentieel versterkertrapje door te rekenen, deed je er 3 maanden later een tentamen over en kon je het daarna meteen vergeten. Tenzij je er een toepassing voor had!
Op je sloffen dus. Zo'n HTS! Makkie, eitje! En je leert er ook nog eens niets!
Ik begon met 6 klassen van zo'n 30 man. Na een jaar waren er daar nog 2 van over en op het moment dat ik m'n diploma op kon pikken was dat gereduceerd tot 1 klein (ongeveer 15 man) klasje.
Even meldend dat er ook een versnelde 3-jarige MTS instroom was. Met de technische en praktijkbasis moet je zo'n HTS tenslotte vesneld kunnen doen tenslotte. Uitvalpercentages waren even hoog en werden fors aangevuld met gekrenkte ego's (ik weet het allemaal al lang... ik haal alleen die tentamens niet!) die toch maar in die onwaardige hebben-HAVO-of-VWO-en-kunnen-niets 4-jarige stroom meeliftten.
Zeker aannemen die HTS sollicitanten die die voltages niet kunnen voospellen dus. Dat maken ze zich binnen een paar dagen eigen. Ik ben banger voor die "jaren van praktijkervaring!" jongens die het wel effe fixen maar de theorie er achter als nutteloze ruis beschouwen. De jongens die klakkeloos een onderdeel door een ander "die het ook wel zal doen" - type vevangen zonder zich af te vragen of dat echt zo is. Al was het maar omdat ik bang ben dat dat ook de jongens zijn die op basis van die ervaring zijn aangenomen op die reparatiejob en nu zo kwistig met contactspray zitten te spuiten.
„…were you born that stupid? Or did you have to study?“
— Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky
Op dit punt ben ik het zwaar met je oneens. Misschien zie ik het erg zwartwit maar heb veel...heelveel praktijk gevallen meegemaakt. Aan dergelijke gasten heb ik me jarenlang groen en geel geergerd en zijn er uiteindelijk toch uitgetrapt. Vraag niet wat die procedures allemaal gekost hebben. Misschien ook wel één van de redenen dat het bedrijf naar de klote is gegaan. Dat verspilde geld hadden ze de presterende collega's een riante salarisverhoging van kunnen betalen en dan was er nog geld over geweest. Management noemen ze dat, om van te kotsen. Tuurlijk moet je de theorie beheersen maar geef mij maar jongens die het echt kunnen fixen. Als je zo'n vent hebt die met zijn grote waffel niet eens een schroevedraaier vast kan houden omdat hij bang is zijn nagel te breken wordt er niets gepresteerd en daar gaat het toch om voor een bedrijf. Kom je bij hele grote bedrijven zoals de overheid dan kan alles. Daar werken immers de grootste klojoos voor een vet salaris. Als je maar kan overtuigen (= liegen en lullen) dan kom je er wel binnen. Eenmaal binnen kun je dagelijks je jas op komen hangen en verder kun je je gang gaan. Dit zuig ik niet uit mijn duim hoor, wordt van heel dichtbij ervaren. Alleen als je je eigen bedrijfje hebt wordt duidelijk wat je waard bent, dan kun je je niet verschuilen achter die collega die steeds je huid moeten redden. Ander voordeel is dat je niets meer te maken hebt met kaffers die de kantjes er af lopen. Zo denk ik over die zogenaamd doorgestudeerde puntmutsen.
Wel lekker om even de frustratie uit vroeger tijden van me af te schrijven. Kortom, het gaat er om dat je zeker moet weten waar je mee bezig ben maar dat ook in de praktijk netjes kan uitvoeren. Lukt je dat niet wordt het tijd dat je je die eigenschappen snel meester gaat maken of je zoekt een andere betrekking.
Ehhh we hadden het over contactspray toch?![]()
Ja!
maar waar begin het ineens om management te draaien? Da's hele andere koek. Dat zijn mislukte technici!
„…were you born that stupid? Or did you have to study?“
— Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky
Tjonge... en ik al die tijd maar denken dat Contactreiniger een app was om je Facebook contacten op te schonen.
Weer wat geleerd![]()
Oorspronkelijk geplaatst door VikingBlues
Om je de waarheid te zeggen....ik leer ermee leven, kwijtraken doe ik nooit helemaal. Ik heb meerdere machtig mooie bedrijven (waar ik mijn boterham moest verdienen) kapot zien gaan door gasten die twee keer zoveel verdienden en beslissingen maakten waar je een kleuter nog mee aan het schateren krijgt. Natuurlijk zijn er ook succesvolle ondernemingen maar ik heb ze niet veel meegemaakt. Nu voel ik het inkoppertje al aankomen dat het misschien wel aan mij lag....dat kan natuurlijk....dus als iemand ontevreden is over het gevoerde beleid mag hij het zeggen. Ook daar is een gastenboek voor.
Favorieten/bladwijzers