Jawel!
Afgelopen dinsdag waren er zo veel andere dingen, dat de boel net niet af is gekomen. Toets en frets fatsoeneren, topkam in vorm maken, en een beginnetje met de elektronica. Ik was toen tot zo ver:
Maar toen was het tijd om kinderen van school te halen...
Vanavond kon ik weer verder, en zat de bedrading helemaal vast:
Daarna was het nog een kwestie van topkam invijlen, brugzadel inkorten, en de snaren er op. En toen was hij zo:
En hij doet het!
De halshoek is nèt een klein beetje te veel, de snaren hangen naar mijn smaak iets te hoog, misschien is dat nog wel te redden door de hiel nog iets bij te stellen. (Ja, dat kan, door die bolt-on verbinding!) Maar dat doe ik pas als er weer nieuwe snaren op komen, voorlopig vind ik hem zo al erg leuk.
Mijn vriendin zegt dat hij goed klinkt. Ik hoor dat niet zo goed, want ik zit steeds aan de achterkant, maar ik ben er best tevreden mee. En, waar ik dus de hele tijd nogal huiverig voor was: ook de versterking doet het!
Ik had er maar een hard hoofd in, of het zou gaan werken, en ik wilde in eerste instantie alles eerst uitproberen met de plug lafjes door het klankgat heen, maar ik heb uiteindelijk toch besloten om er meteen maar helemaal voor te gaan. Groot gat in de kont, en de plug er door. Het streven zou toch moeten zijn om de boel uiteindelijk aan de praat te krijgen, en als het niet meteen lukt, dan lossen we het vast wel op, desnoods met professionele hulp
Maar zo ver hoefde het dus niet eens te komen; het werkt! Een piëzo onder de brug, en een microfoontje in de klankkast, op een soortgelijke manier als ik ook in mijn archtop heb. Al was dat toen met een magnetisch element, en geen piëzo. Maar ook dit blijkt het dus gewoon te doen. Weer een regel voor in het lijstje "lessons learned": Heb vertrouwen in de techniek...
Over de versterker schrik ik nog wel een beetje van de herrie die ik maak door met mijn vingers over de snaren te schuiven; ik moet nog een beetje spelen met de knopjes, zodat het allemaal wat minder extreem klinkt, maar dat gaat ook nog wel goed komen.
Nu nog een rustig moment vinden om een filmpje te maken, want dat is-ie toch wel waard. En ik heb laatst mijn nieuwe laptop weer zo ver gekregen dat hij overweg kan met dat vorige-generatie Tascam-apparaat (waar officieel geen Windows-7-met-64-bits-drivers voor zijn, en dat soort ellende) dus het kan eindelijk weer! Binnenkort in dit theater...

Met citaat reageren

Favorieten/bladwijzers