Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MJR Bekijk bericht
Heb jij ervaring met zo'n MM trafo dan? En wat is een choke? Ik zal vanmiddag die methode van jou eens proberen, misschien werkt het wel. Ik herken mezelf wel in wat jij zegt over dat gitaristen die EQ vaak instellen met hun ogen...
Maar, dit is toch niet de manier waarop een versterker hoort te werken? Normaalgesproken moet alles neutraal (dus niet te schel) klinken met alle regelaars op 12 uur en kun je vanaf daar alles tweaken. Het hoort toch niet zo te zijn dat je alles dicht moet draaien om een lekker geluid te krijgen? Of heb ik dat nou mis?

Ik geloof wel in het merk Marshall; het is niet voor niets dat de halve wereld erop speelt en de meest begeerlijke tones van bekende artiesten (in mijn oren) komen uit een Marshall. Daarom heb ik ook deze amp aangeschaft. Ook moet ik eerlijk zeggen dat ik tijdens repetities op Koch Multitones en Twintones speel en dat ik daar ook min of meer tegen hetzelfde probleem aanloop.
heb nog nooit een MM geprobeerd en dat ga ik nooit doen ook... dat klinkt hypocriet, maar ik verdom het om voor de helft van de nieuwwaarde van een versterker 2 andere trafo's erin te zetten, die wat volgens vele beschrijvingen het onbeschofte uit een marshall halen, wat ik nou net niet wil hebben
een choke is nuchter gezien simpelweg spoel die fungeert als voedingsfilter wat vooral wisselstroom tegenhoudt en gelijkstroom doorlaat... op jouw DSL gebruiken ze een doodsimpele weerstand daarvoor... vele mensen beweren een wereld van verschil te horen door die weerstand te vervangen door een choke, maar ook hier ben ik te nuchter voor... het geeft uiteraard een resultaat, maar een nieuwe set snaren op je plank, bijvoorbeeld, maakt veel meer verschil uit...
de de reden dat de choke eruitging is alleen maar omdat de filtering van wisselstroomrimpels tegen die tijd al afdoende was en er geen specifieke spoel meer nodig was... de laatste tijd stopt marshall weer een choke in hun modellen, maar de nummer 1 reden is dezelfde reden als waarom ze nog steeds handwired versterkers maken... omdat de klant het graag wil...

wat betreft die instellingen... tuurlijk, zelfs marshall adviseerd om eerst alles op 12 uur te zetten en van daar uit te beginnen met tweaken... maar je hebt blijkelijk al een vrij heldere gitaar icm die T75's
inderdaad kunnen alle knoppen op 10 en dat heeft een reden... maar aan de andere kant kunnen die knoppen ook allemaal op nul, om precies dezelfde reden... dus nogmaals: instellen doe je met je oortjes en niet met je oogjes en er zijn heel veel gitaristen, die die fout maken en het zelf niet toegeven

hemel marshall trouwens niet teveel op, de meeste mensen hier branden het merk af tot op het bot...