Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 4 van 5 EersteEerste ... 2345 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 31 t/m 40 van 43
  1. #31

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door terrasbeest Bekijk bericht
    Wss bedoel je ' natuurlijk mineur', of de 6de trap van de majeur toonladder.

    Andere ' toonladders' ( harmonisch mineur, melodisch mineur, diminished, augmented..):zelfde principe als voor majeur. De akkoorden worden gebouwd door het stapelen van de tertsen.
    Ik merk dat bij de Majeur (zoals in de les aangegeven), de I, IV en V majeurakkoorden zijn en ii, iii en vi mineurakkoorden. Geldt het omgekeerde dan voor de Mineurakkoordenprogressie?

    Vb: Cmaj: C, Dmin, Emin, F, G, Amin, Bdim
    Geldt voor Amin dan: Amin, B, C, Dmin, Emin, F, Gdim?

    Of moet ik echt telkens de noten binnen de toonladders gaan interpreteren?
    Ik vermoed namelijk dat dit een vaste volgorde voor de Majeurakkoordenprogressie is.

    Anders gesteld dus: is er ook een 'regeltje' om toe te passen bij de Mineurakkoorden?

  2. #32
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 februari 2006
    Berichten
    3.881
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Stillborn Bekijk bericht
    Ik merk dat bij de Majeur (zoals in de les aangegeven), de I, IV en V majeurakkoorden zijn en ii, iii en vi mineurakkoorden. Geldt het omgekeerde dan voor de Mineurakkoordenprogressie?

    Vb: Cmaj: C, Dmin, Emin, F, G, Amin, Bdim
    Geldt voor Amin dan: Amin, B, C, Dmin, Emin, F, Gdim?

    Of moet ik echt telkens de noten binnen de toonladders gaan interpreteren?
    Ik vermoed namelijk dat dit een vaste volgorde voor de Majeurakkoordenprogressie is.

    Anders gesteld dus: is er ook een 'regeltje' om toe te passen bij de Mineurakkoorden?
    Het zijn gewoon dezelfde akkoorden als bij majeur, maar beginnend op Am
    Am/ Bdim/Cmaj/Dmin/emin/F/ G7.....

    (Trouwens : dit is geen akkoordprogressie, dat is iets zoals het voorkomt in een nummer. Hier hebben we het over een geharmoniseerde toonladder.)

  3. #33

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door terrasbeest Bekijk bericht
    Het zijn gewoon dezelfde akkoorden als bij majeur, maar beginnend op Am
    Am/ Bdim/Cmaj/Dmin/emin/F/ G7.....

    (Trouwens : dit is geen akkoordprogressie, dat is iets zoals het voorkomt in een nummer. Hier hebben we het over een geharmoniseerde toonladder.)
    Ik denk wel dat ik het snap...
    Je moet dus nog steeds telkens van de corresponderende toonladder beginnen (maj of min) en dan steeds per akkoord je terts (groot of klein) en je kwint gaan zoeken.

    Voor Amin kom je dan op:
    I: a c e
    ii: b d f
    iii: c e g
    IV: d f a
    V: e g b
    vi: f a c
    vii: g b d

    Graag even confirmatie of ik nu juist ben?

  4. #34

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Stillborn Bekijk bericht
    Graag even confirmatie of ik nu juist ben?
    Klopt. Ik zou alleen voor mineurakkoorden kleine Romeinse cijfers nemen en voor majeurakkoorden grote; kleine letters/hoofdletters.

    In het geval van Am: i - ii - III - iv - v - VI - VII. Dan zie je daar ook meteen welke trappen majeur en mineur zijn; essentieel voor de 'aard' van een toonaard.
    Laatst gewijzigd door aaronstonebeat; 3 januari 2012 om 16:08
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  5. #35

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door aaronstonebeat Bekijk bericht
    Klopt. Ik zou alleen voor mineurakkoorden kleine Romeinse cijfers nemen en voor majeurakkoorden grote; kleine letters/hoofdletters.

    In het geval van Am: i - ii - III - iv - v - VI - VII. Dan zie je daar ook meteen welke trappen majeur en mineur zijn; essentieel voor de 'aard' van een toonaard.
    Hey Aaron,
    Bedankt voor je antwoord! Klopt volgende uitspraak:
    De overeenkomstige Mineur toonladder van de Majeur is de VIe stap van de Majeur.

    Op deze manier is dan G#min de overeenkomstige mineurtoonladder van B.

    Als je dit weet, kan je ook verder tellen om snel de geharmoniseerde ladder van de Mineur te vinden:
    Code:
    B:
    I     B      (3, 5)
    ii    C#m    (b3, 5)
    iii   D#m    (b3, 5)
    IV    E      (3, 5)
    V     F#     (3, 5)
    vi    G#min  (b3, 5)
    vii   A#dim  (b3, b5)
    Code:
    G#min:
    i     G#m
    ii    A#dim
    III   B
    iv    C#m
    v     D#m
    VI    E
    VII   F#

    Alvast bedankt om dit te bevestigen/ontkrachten!
    Laatst gewijzigd door Stillborn; 4 januari 2012 om 16:40

  6. #36

    Standaard

    Ja, klopt ook.
    Am wordt wel de 'relatieve mineur' van C genoemd, bijvoorbeeld.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  7. #37
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 februari 2006
    Berichten
    3.881
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Als je 4-klankakkoorden gaat gebruiken, word het nog beter.

  8. #38

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door terrasbeest Bekijk bericht
    Als je 4-klankakkoorden gaat gebruiken, word het nog beter.
    oh?

    Ik ken de septiemakkoorden (dominant 7 en groot 7) en weet hoe je ze vormt, maar niet hoe ze in een toonladder gebruikt worden. Dat ben ik precies nog niet in de theorie tegengekomen.

  9. #39
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 februari 2006
    Berichten
    3.881
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Stillborn Bekijk bericht
    oh?

    Ik ken de septiemakkoorden (dominant 7 en groot 7) en weet hoe je ze vormt, maar niet hoe ze in een toonladder gebruikt worden. Dat ben ik precies nog niet in de theorie tegengekomen.
    1-3-5-7.

    Blijven tertsen stapelen.
    ( 1-3-5-7-9-11-13 )

    Niks bijzondere theorie tot daar...

  10. #40
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 mei 2008
    Locatie
    Westervoort (Arnhem)
    Berichten
    4.945

    Standaard Trap VII

    Ik hoop dat dit het juiste deel is als ik een vraag heb over trappen. Trap VII is verminderd maar telkens als ik dit akkoord wil gebruiken klinkt een reine kwint beter. Kan iemand uitleggen waarom dit is?

    Overigens heb ik een stukje in E Lydisch geschreven en daar is de ais verminderd omdat E Lydisch de vierde trap is (en dus uit de B majeur ladder komt(.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top