Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 40
  1. #21
    Moderator
    Geregistreerd
    1 maart 2002
    Locatie
    Schiedam
    Berichten
    28.730

    Music

    Leuk verdraaid maar zo zijn we niet getrouwd. De topic starter geeft aan een duidelijk verschil te ervaren tussen zijn geluid (en dan vooral het laag) in kleinere ruimtes of op een groot podium. Da's puur een akoestische kwestie, zoals al door meerdere mensen is aangegeven. Bij slijtende eindbuizen zul je veel eerder verlies van hoog en volume krijgen, maar ook laag en dynamiek afname. Maar dat gaat hand in hand en is niet ineens weer goed als je in een kleine ruimte staat. Die redenering klopte gewoon niet en dat was waar o.a. ik over viel, maar ik was niet de enige.
    Dat je bij een hete AC30 vrij regelmatig van eindbuizen moet wisselen en het raadzaam is om een extra setje bij je te hebben is een ander verhaal.

    Een closed back cab gebruiken is wel een prima tip, maar de combinatie moet wel een beetje klinken natuurlijk. M25s of V30s klinken heel behoorlijk in combinatie met een AC30.

    @Eko: je vindt terecht dat er rare adviezen worden gegeven, maar om nou een G12 65 te adviseren in een AC30 En donkere JJ's erin kan, maar daar wordt het in mijn ervaring eerder een beetje modderig en ongedefinieerd mid-laag van op lagere volumes, niet zo zeer meer daadwerkelijk laag op hogere volumes.
    "Het is maar een spelletje" - Confucius

  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 november 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    300

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door muziekschuur Bekijk bericht
    ...Een afgesloten speakerbox geeft meer bas dan een open achterkant. Het kan zijn dat met het afsluiten van de achterkant dat je meer laag uit je 2x12 AC30 haalt.

    ...Er zijn flightcases waarbij je alleen de voorplaat verwijdert. Dat kan een mogelijkheid zijn als je die nog niet hebt.
    De achterkant van 'n AC30 volledig afsluiten of 'm in 'n flightcase laten staan = "Brand, brand! Ren voor je leven!"

    Ik bedoel maar te zeggen; ze worden vrij heet.
    Laatst gewijzigd door GretschGuy; 29 maart 2011 om 11:33

  3. #23

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mitch Bekijk bericht
    Leuk verdraaid maar zo zijn we niet getrouwd. De topic starter geeft aan een duidelijk verschil te ervaren tussen zijn geluid (en dan vooral het laag) in kleinere ruimtes of op een groot podium. Da's puur een akoestische kwestie, zoals al door meerdere mensen is aangegeven. Bij slijtende eindbuizen zul je veel eerder verlies van hoog en volume krijgen, maar ook laag en dynamiek afname. Maar dat gaat hand in hand en is niet ineens weer goed als je in een kleine ruimte staat. Die redenering klopte gewoon niet en dat was waar o.a. ik over viel, maar ik was niet de enige.
    Dat je bij een hete AC30 vrij regelmatig van eindbuizen moet wisselen en het raadzaam is om een extra setje bij je te hebben is een ander verhaal.

    Een closed back cab gebruiken is wel een prima tip, maar de combinatie moet wel een beetje klinken natuurlijk. M25s of V30s klinken heel behoorlijk in combinatie met een AC30.

    @Eko: je vindt terecht dat er rare adviezen worden gegeven, maar om nou een G12 65 te adviseren in een AC30 En donkere JJ's erin kan, maar daar wordt het in mijn ervaring eerder een beetje modderig en ongedefinieerd mid-laag van op lagere volumes, niet zo zeer meer daadwerkelijk laag op hogere volumes.
    Ik zie een vox ook liever met een Gold, of Blue's. Maar het is een suggestie. Een g-12 65 kan perfect icm felle amps. In een deluxe reverb of een twin heb ik ook goede resultaten gehoord om ( mocht je dat willen ) het hoog ronder te maken.

  4. #24
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 mei 2001
    Locatie
    Goor
    Berichten
    4.008

    Standaard

    Mitch,
    Ik heb geen advies gegeven over speakers. Ik vind dat een persoonlijke smaak. Het gaat mij er alleen maar om dat het logisch is dat er minder bas te horen is op een open podium en grote ruimte. Mijn punt was alleen maar dat het zaalgeluid goed moest zijn. Podium is wat anders. Een goed inear is misschien een oplossing.
    In huis. Fender Custom Bandmaster 3 x 10. Heerlijk hanteerbaar, nog mooiere klank.....

  5. #25
    Moderator
    Geregistreerd
    1 maart 2002
    Locatie
    Schiedam
    Berichten
    28.730

    Music

    Daar had je een uitstekend punt mee. Ik ben volledig met je eens dat je daar eigenlijk niet over moet zeuren. Als je optreedt op grote podia liggen de prioriteiten anders, dan moet je vooral goed klinken in de zaal. Zolang je jezelf kan horen moet je dan eigenlijk niet zeuren.
    Zat ook maar een beetje teknipogen met die 65 hoor, maar de laatste dagen lijken sommige dingen héél serieus te worden opgevat. Zal het weer wel zijn, we willen liever de zon in
    "Het is maar een spelletje" - Confucius

  6. #26
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 november 2005
    Locatie
    Beverwijk
    Berichten
    2.910

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door muziekschuur Bekijk bericht
    Ik weet niet of je bij de AC30 de achterplaat los kan maken zonder schade. Wat wel gebeurt bij 2x12 cabinetjes is dat ze de achterkant meer/minder afsluiten. Een afgesloten speakerbox geeft meer bas dan een open achterkant. Het kan zijn dat met het afsluiten van de achterkant dat je meer laag uit je 2x12 AC30 haalt.

    Extra gaten in je AC30 wil je natuurlijk niet. Dus probeer het wel zo te doen dat je niets kapot maakt. Er zijn flightcases waarbij je alleen de voorplaat verwijdert. Dat kan een mogelijkheid zijn als je die nog niet hebt. Een beetje ducktape en een flightcase deksel achter je combo in een grote ruimte kan ook.

    Doorlussen naar een 4x12 gebeurt ook. Zat podia waar zoiets beschikbaar is. Zorg dan wel voor een eigen kabel.

    Verder is laag op een open podium (waar er geen muren rond je heen staat) er vaak minder bas voorradig.

    Versleten buizen geven onvoorspelbaar gedrag. Vandaar mijn tip hierover. Een aantal buizen op voorraad lijkt me geen overbodige luxe. Mitch denkt daar anders over geloof ik.
    Als ik laag mis zet ik mijn flightcase strak achter mijn vox.
    Ibanez as200/Ibanez silverseries strat -> Lex Bos Superdrive IV-> Wampler Analog Echo-> Barber launchpad-> ac30

  7. #27

    Standaard

    Het belangrijkste, wat al gezegd is, is hoe het in de zaal klinkt inderdaad. Check dat eerst. Soms klinkt het fantastisch op 't podium en soms zwaar kut, terwijl er voor jou niets veranderd is. Ik hanteer iig de vuistregel: 1. Hoor ik me zelf goed? 2. Krijg ik de juiste dynamiek van m'n amp, bijvoorbeeld voor mij is de sustain+hoe snel een akkoord overgaat in feedback erg belangrijk. 3. Klinkt het in de zaal goed? Hoe het dan verder op 't podium klinkt zal me verder een zorg zijn.

  8. #28

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mitch Bekijk bericht
    Zat ook maar een beetje teknipogen met die 65 hoor, maar de laatste dagen lijken sommige dingen héél serieus te worden opgevat. Zal het weer wel zijn, we willen liever de zon in
    Ik heb nu ook echt een hekel aan je

  9. #29
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.618

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nico de Roode Bekijk bericht
    Als ik laag mis zet ik mijn flightcase strak achter mijn vox.
    Dit is volgens mij ook een hele handige tip! Akoestiek van de ruimte (reflecties!) wordt erg onderschat en als ik ergens speel zet ik tegenwoordig niet zomaar m'n amp neer op de normale plek, maar experimenteer wat met verschillende posities. Ook erg onderschat is volgens mij het fase-probleem: als een reflectie via de achterwand o.i.d. terugkomt en perfect uit fase is met het geluid van je speakers klinkt het erg dun ineens allemaal. Probeer maar eens wat dempend materiaal achter je amp te zetten dan (opengeklapte gitaarhoes of zo) en verbaas je over de verbetering in geluid.....

    Jouw probleem is denk ik in de kern nog steeds een akoestisch probleem: op hoog volume hoor je (om wat voor reden dan ook) ineens je lage en middenfrequenties niet meer. Die worden óf opgeslokt door de ruimte, óf overstemd door het laag/midden van de rest van de band, óf je (combinatie van) speakers en amp produceren een ander geluid als de versterker op z'n donder krijgt.

    Het kan best zijn dat je speakers op hoog volume veel mindere efficient worden en weinig laag en midden meer produceren.

    Oplossingen:
    - andere speakers. Lastige is volgens mij wel dat speakers die op hoog volume goed klinken vaak op laag volume weer minder klinken...... (jaja, 't leven van een gitarist is niet makkelijk....)
    - op lager volume gaan spelen, danwel je amp zo opstellen dat 'ie minder hard hoeft (akoestiek van de ruimte en volume van de band aanpassen, danwel zorgen voor beter podiumgeluid middels monitors, in-ears or whatever).

    Ik heb in mijn Fender Blues Deluxe een tijdje een tweetal Jensen P10Rs gehad en die kwamen pas tot leven op flink volume, dan produceerden ze een prachtig heel vocaal mid en hoog, dat ook altijd heel goed door de mix kwam. Op laag volume deden ze dat niet, klinken ze erg gewoon. Ik wilde je daarom aanraden in je AC30 eens te experimenteren met een setje Jensen P12R, maar ik bedenk me dat daarin al de Celestion Alnico Blue zit toch? Zou toch goed moeten werken.... zijn ze al goed ingebroken?
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  10. #30
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 mei 2002
    Locatie
    Warffum
    Berichten
    14.454

    Standaard

    Ik speel op een groter podium de helft zachter als in de oefenruimte of op een klein podium

    Grote podia met veel harde oppervlakken klinken scheller, dat klopt. Met een PA heb je mijns inziens twee zaken om in de gaten te houden:
    - het geluid in de zaal, hoe pikt de microfoon het speakergeluid op
    - het geluid op het podium, hoor je jezelf en de rest en hoe.

    Zelf heb ik mijn geluid nu meer ingesteld op iets grotere podia met PA, dus meer laag erin en hoog eruit. Met PA speel ik zo zacht mogelijk, ik krijg dan mezelf en de andere gitarist over de monitor erbij als het nodig is.

    Mijn ervaring is idd dat wat je op het podium hoort vaak verschilt van hoe je in de zaal klinkt. Zeker als je geluid voor een deel door de monitors terugkomt. Voor mij is de prioriteit met PA dat ik een geluid lever waarmee de geluidsman wat moois kan doen, waarbij ook de balans met de andere gitarist belangrijk is (volume/frequenties). Het podium geluid is minder van belang, hoewel een lekker geluid natuurlijk wel prettiger speelt.
    Te koop: Laney IRT Studio 15 inclusief voetpedaal en rack-ears. Alleen ophalen 325,-.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top